Command Palette

Search for a command to run...

Sagen omhandler en klage over Herning Kommunes miljøgodkendelse af et svinebrug, der overgår til ny regulering efter produktionsareal (stipladsmodellen). Husdyrbruget er et IE-husdyrbrug med over 2.000 stipladser til fedesvin og har installeret gylleforsuring i begge stalde samt overdækning af gyllebeholdere. Kommunen har i sin godkendelse fastholdt vilkår om gylleforsuring i begge stalde og overdækning af alle tre gyllebeholdere, idet den vurderede, at dette var nødvendigt for at overholde BAT-kravet.

Klageren, repræsenteret ved en konsulent, har påklaget afgørelsen til Miljø- og Fødevareklagenævnet. Klageren anfører, at gylleforsuring i én stald er tilstrækkeligt til at overholde BAT-kravet, og at kommunen ikke er berettiget til at fastholde anvendelsen af gylleforsuring i to stalde. Klageren mener, at kommunen tvinger husdyrbruget til at fastholde en bestemt teknologi, hvilket strider mod IE-direktivets udgangspunkt om valgfrihed mellem virkemidler til overholdelse af BAT. Klageren ønsker derfor, at vilkår 8 og 9 i miljøgodkendelsen ophæves.

Sagens forhistorie

I 2006 meddelte Aulum-Haderup Kommune miljøgodkendelse til udvidelse af svinebruget, som omfattede etablering af en ny slagtesvinestald og to nye gyllebeholdere. Oprindeligt skulle der etableres gyllekøling i den nye stald, men dette blev senere ændret til gylleforsuring efter ansøgers anmodning. I 2014 traf Herning Kommune afgørelse om revurdering af husdyrbrugets miljøgodkendelse efter Husdyrbruglovens § 39 og Husdyrbruglovens § 41. Revurderingen fastsatte vilkår om gylleforsuring i både den nye og den gamle stald samt overdækning af alle tre gyllebeholdere. Det fremgik dog af revurderingen, at BAT-kravet ville være overholdt, selv hvis gylleforsuring i den gamle stald og overdækning af den gamle gyllebeholder ikke var etableret, hvilket indikerer, at disse tiltag var frivillige overimplementeringer.

Miljø- og Fødevareklagenævnets prøvelse

Miljø- og Fødevareklagenævnet har begrænset sin prøvelse til spørgsmålet om, hvorvidt der er hjemmel til at fastholde vilkår om gylleforsuring i begge svinestalde samt vilkår om overdækning af alle tre gyllebeholdere. Husdyrbruget er omfattet af godkendelsespligt efter Husdyrbruglovens § 16 a, stk. 2, da produktionsarealet er over 100 m2 og har flere end 2.000 stipladser til fedesvin. En godkendelse efter denne paragraf skal indeholde vilkår om husdyrbrugets indretning og drift, herunder kontrol, jf. Husdyrbruglovens § 27. Hvis ammoniakemissionen overstiger 750 kg NH3-N pr. år, skal kommunalbestyrelsen fastsætte vilkår, der sikrer reduktion af ammoniakemissionen ved anvendelse af den bedste tilgængelige teknik (BAT), jf. Husdyrbruglovens § 27, stk. 2. De nærmere regler er fastsat i Bekendtgørelse om godkendelse og tilladelse m.v. af husdyrbrug.

Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæster Herning Kommunes afgørelse af 5. juli 2021 om miljøgodkendelse af svinebruget, men med væsentlige ændringer. Nævnet finder, at genberegningen af husdyrbrugets BAT-krav i forbindelse med miljøgodkendelsen efter Husdyrbruglovens § 16 a, stk. 2, jf. Bekendtgørelse om godkendelse og tilladelse m.v. af husdyrbrug § 25, stk. 2, skal ske uden inddragelse af overdækning af den gamle gyllebeholder og gylleforsuring i den gamle stald. Dette skyldes, at vilkår herom ikke tidligere er fastsat for at imødekomme krav om maksimal emission ved anvendelse af BAT, men snarere som frivillige tiltag.

Ændringer i vilkår

Nævnet har foretaget en scenarieberegning, der viser, at husdyrbrugets BAT-krav vil være 5.321 kg NH3-N pr. år, og den beregnede faktiske emission vil være den samme, hvilket betyder, at BAT-kravet er overholdt. Desuden er beskyttelsesniveauet for kategori 1- og 2-natur opfyldt. På baggrund heraf ændres miljøgodkendelsens vilkår 6.a og 8, og vilkår 9 ophæves helt:

  • Vilkår 6.a ændres, så kravet om fast overdækning kun gælder for gyllebeholder nr. 2 og 3. Gyllebeholder nr. 1 er undtaget.
  • Vilkår 8 ændres, så kravet om syrebehandling af gylle kun gælder for gylle fra stald 2. Alle detaljerede krav til syretank, syreprodukt, pH-værdier og vedligeholdelse fjernes, da en miljøgodkendelse efter Husdyrbruglovens § 16 a ikke skal indeholde vilkår om driften af en miljøteknologi, der er optaget på Miljøstyrelsens teknologiliste og i Bekendtgørelse om godkendelse og tilladelse m.v. af husdyrbrug § 37.
  • Vilkår 9 om egenkontrol af syrebehandling ophæves fuldstændigt.

Nævnet bemærker, at det herefter påhviler kommunen som tilsynsmyndighed at føre kontrol med, at kravene i Bekendtgørelse om godkendelse og tilladelse m.v. af husdyrbrug bilag 4 overholdes. Godkendelsen bortfalder, hvis den ikke er udnyttet senest 6 år efter Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse, jf. Husdyrbruglovens § 59 a, stk. 1. Det indbetalte klagegebyr tilbagebetales. Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17, stk. 1 og Bekendtgørelse om gebyr for indbringelse af klager for Miljø- og Fødevareklagenævnet mv. § 2, stk. 6.

Lignende afgørelser