Command Palette

Search for a command to run...

Planklagenævnets afgørelse om lokalplan nr. 01-C-25.02, Centerområde, Banegårdspladsen i Brønderslev Kommune

Dato

19. april 2022

Nævn

Planklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Planloven, retlig (efter 1. februar 2017)

Højdepunkt

Afgørelse i klagesag om Brønderslev Kommunes endelige vedtagelse af lokalplan nr.

Brønderslev Kommune vedtog den 24. juni 2021 endeligt lokalplan nr. 01-C-25.02, Centerområde, Banegårdspladsen. En nabo til planområdet indgav en klage over denne planvedtagelse til Planklagenævnet. Klagen omhandlede primært to spørgsmål vedrørende lokalplanens lovlighed og baggrund.

Klagepunkter behandlet af Planklagenævnet

Planklagenævnet behandlede specifikt følgende aspekter af klagen:

  • Om lokalplanens redegørelse var i overensstemmelse med kravene i Planlovens § 16, stk. 6.
  • Om der lå saglige og planlægningsmæssige hensyn bag kommunens planvedtagelse.

Et yderligere klagepunkt vedrørende lokalplanens hensigtsmæssighed blev ikke behandlet af nævnet, da det faldt uden for dets kompetenceområde.

Lokalplanens formål og område

Lokalplan nr. 01-C-25.02 har til formål at skabe plangrundlag for omdannelse af en del af Banegårdspladsen til et centerområde. Dette område skal indeholde etagebebyggelse til boliger og aktivitetsskabende funktioner samt et nyt torv. Planområdet er beliggende i den centrale del af Brønderslev by.

Klageforløb

Planklagenævnet modtog klagen fra Brønderslev Kommune den 3. august 2021 og har i sin sagsbehandling inddraget alle relevante dokumenter fra klagesagen.

Planklagenævnet har i sin afgørelse vurderet de indbragte klagepunkter og kan ikke give medhold i klagen, hvilket betyder, at lokalplan nr. 01-C-25.02, Centerområde, Banegårdspladsen, fortsat er gældende.

Planklagenævnets kompetence og prøvelse

Planklagenævnet har kompetence til at behandle retlige spørgsmål i forbindelse med kommunale afgørelser efter Planlovens § 58, stk. 1, nr. 3. Dette omfatter spørgsmål om lovlighed, gyldighed, fortolkning af lovbestemmelser og overholdelse af forvaltningsretlige principper. Nævnet har behandlet de dele af klagen, der vedrører redegørelseskrav og saglige hensyn, men har ikke behandlet klagepunkter vedrørende planens hensigtsmæssighed, da dette ikke er et retligt spørgsmål.

Redegørelse i forbindelse med planlægning for butik

Klageren anførte, at kommunen ikke havde overholdt Planlovens § 16, stk. 6, idet lokalplanens redegørelse ikke tilstrækkeligt belyste konsekvenserne af, at parkeringsmuligheder og tilgængelighed til eksisterende bygninger ville forsvinde som følge af lukning af en del af A1. Planklagenævnet bemærkede, at lokalplanen muliggør etablering af butikker, og derfor er omfattet af redegørelseskravet i Planlovens § 16, stk. 6. Nævnet fandt, at lokalplanforslagets redegørelse i fornødent omfang indeholdt oplysninger om bebyggelsens indpasning, trafikale forhold, herunder lukningen af A1, og varelevering. Derfor kunne nævnet ikke give medhold i dette klagepunkt.

Planlægningsmæssig begrundelse og usaglige hensyn

Klageren gjorde gældende, at kommunen havde varetaget usaglige hensyn ved at tilgodese en potentiel aftager af området uden at tage hensyn til øvrige interessenter. Efter Planlovens § 13, stk. 1 skal planlægning være planlægningsmæssigt relevant og må ikke være baseret på usaglige hensyn, såsom rent økonomiske hensyn for kommunen. Planklagenævnet vurderede, at lokalplanens formål, som beskrevet i lokalplanens § 1, om at fastlægge områdets anvendelse til centerformål, etageboliger og aktivitetsgenererende funktioner samt at skabe et nyt attraktivt byrum, udgjorde en saglig og planlægningsmæssig relevant begrundelse. Nævnet fandt ikke grundlag for at antage, at kommunen havde varetaget usaglige hensyn, og bemærkede, at det ikke i sig selv er usagligt, at en lokalplan vedtages på baggrund af et konkret projekt. Nævnet kan ikke efterprøve kommunens afvejning af hensyn. På denne baggrund kunne nævnet heller ikke give medhold i dette klagepunkt.

Afsluttende bemærkninger

Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne i henhold til Lov om Planklagenævnet § 4, stk. 1. Planklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. En eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal anlægges inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4. Det indbetalte klagegebyr tilbagebetales ikke, da nævnet ikke har givet klageren medhold, jf. Bekendtgørelse om gebyr for indbringelse af klager for Planklagenævnet § 3.

Lignende afgørelser