Planklagenævnets afgørelse om dispensation fra byplanvedtægt til boligformål i Haslev
Dato
26. januar 2022
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, retlig (efter 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i klagesag om Faxe Kommunes dispensation fra byplanvedtægt til anvendelsen
Faxe Kommune meddelte den 15. april 2021 dispensation fra partiel byplanvedtægt nr. 1, 5 områder i Haslev Kommune, til anvendelsen af ejendommen [A1], 4690 Haslev. Dispensationen vedrørte udstykning og opførelse af en ny bolig på ejendommen.
Byplanvedtægtens § 2 fastsætter, at områderne er forbeholdt offentlige formål. Dette inkluderer opførelse af bygninger til undervisningsbrug, sygehus, plejehjem, kirke, teater, offentlige bygninger og lignende, samt udlægning af arealer til sportsanlæg, parker og offentlige formål. Derudover er det tilladt at opføre kollegier samt personale- og lærerboliger i forbindelse med de nævnte bygninger og anlæg.
Kommunen begrundede dispensationen med, at etablering af en enkelt bolig var en mindre betydende fravigelse fra byplanvedtægtens § 2. Kommunen lagde vægt på, at byplanvedtægten allerede åbner mulighed for etablering af personale- og lærerboliger, hvilket indikerer, at boligformål ikke i sig selv er en fremmed eller atypisk anvendelse i området.
En nabo klagede over afgørelsen, hvilket førte til Planklagenævnets behandling af sagen.
Planklagenævnet har behandlet sagen med fokus på, om Faxe Kommune havde hjemmel til at give dispensationen i henhold til Planloven § 19.
Planklagenævnets kompetence og dispensationsregler
Planklagenævnet er kompetent til at behandle retlige spørgsmål vedrørende kommunale afgørelser efter Planloven § 58, stk. 1, nr. 3. Dette omfatter spørgsmål om lovligheden eller gyldigheden af afgørelser, herunder fortolkning af lovbestemmelser og overholdelse af forvaltningsretlige principper.
Bestemmelserne i en byplanvedtægt er bindende for borgerne, jf. Planloven § 18. Dispositioner, der ikke er i overensstemmelse med byplanvedtægten, kræver dispensation. En kommune kan dispensere fra en byplanvedtægt, hvis dispensationen ikke er i strid med planens principper, eller hvis den tidsbegrænses, jf. Planloven § 19, stk. 1. Videregående afvigelser end disse kræver vedtagelse af en ny lokalplan, jf. Planloven § 19, stk. 2. Planens principper omfatter formålsbestemmelsen og anvendelsesbestemmelserne, som er fastsat ud fra planens formål.
Vurdering af dispensationens lovlighed
Planklagenævnet vurderede, at byplanvedtægtens § 2 er en central anvendelsesbestemmelse. Nævnet fandt ikke, at den ansøgte anvendelse – opførelse af en enkelt bolig – lå tilstrækkeligt tæt på den umiddelbart tilladte anvendelse. Nævnet lagde vægt på, at området er udlagt til offentlige formål, og at de eneste tilladte boligformål er specifikke typer som kollegier samt personale- og lærerboliger, der skal være i forbindelse med de offentlige bygninger og anlæg.
En dispensation til en almindelig bolig er derfor i strid med byplanvedtægtens principper. Den ansøgte anvendelse forudsætter, at der tilvejebringes en ny lokalplan i overensstemmelse med Planloven § 19, stk. 2.
Afgørelse
Planklagenævnet ophæver Faxe Kommunes afgørelse af 15. april 2021 om dispensation fra partiel byplanvedtægt nr. 1, 5 områder i Haslev Kommune, til anvendelsen af ejendommen [A1]. Dette betyder, at kommunens afgørelse ikke længere er gældende. Det indbetalte klagegebyr tilbagebetales til indbetaleren.
Lignende afgørelser