Miljø- og Fødevareklagenævnets afvisning af klage vedrørende Hørsholm Kommunes håndtering af anmeldelse om opfyldning af sø og broetablering
Dato
7. februar 2022
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
NBL - beskyttede naturtyper
Højdepunkt
Afvisning af klage over Hørsholm Kommunes tilsynsafgørelse Miljø- og Fødevareklagenævnet
Lovreferencer
Sagen omhandler en klage indgivet af en nabo til Miljø- og Fødevareklagenævnet over Hørsholm Kommunes afgørelse. Klagen vedrører kommunens manglende handling i forbindelse med en anmeldelse om opfyldning af en sø og etablering af en bro på en naboejendom.
Klageren anmeldte den 12. februar 2021 til Hørsholm Kommune, at der var sket opfyldning af søbred og opsætning af en bro på matr. nr. [A1]. Klageren mente, at broen var i strid med Naturbeskyttelseslovens § 3 og anmodede kommunen om at påbyde fjernelse af broen.
Kommunens vurdering
Hørsholm Kommune meddelte den 25. februar 2021, at broen ikke havde haft biologisk betydning for søen og blev anset for at være af underordnet betydning, jf. Naturbeskyttelseslovens § 73, stk. 5. Kommunen vurderede desuden, at der var indtrådt myndighedspassivitet, da broen havde været upåtalt i mange år, og kommunen derfor ikke kunne meddele påbud om fysisk lovliggørelse.
Klagen til Miljø- og Fødevareklagenævnet
Klageren indgav den 11. april 2021 en klage til Miljø- og Fødevareklagenævnet. Klageren anførte, at Hørsholm Kommune ikke havde levet op til sin tilsynsforpligtelse i henhold til både vandløbsloven og naturbeskyttelsesloven, idet broen aldrig var blevet godkendt.
Miljø- og Fødevareklagenævnet afviser at realitetsbehandle klagen over Hørsholm Kommunes afgørelse af 25. februar 2021.
Nævnets kompetence
Nævnet fastslår, at Hørsholm Kommunes afgørelse er truffet som led i kommunens tilsynsmyndighed. Ifølge Naturbeskyttelseslovens § 78, stk. 1, 2. pkt. kan kommunens afgørelser truffet som tilsynsmyndighed efter Naturbeskyttelseslovens § 73, stk. 5 ikke påklages til Miljø- og Fødevareklagenævnet. Selvom nævnet i praksis har accepteret klager fra påbudsadressaten vedrørende fortolkning af lovgrundlaget, finder nævnet, at det ikke har kompetence til at behandle den foreliggende klage.
Afvisning og tilbagebetaling
Miljø- og Fødevareklagenævnet afviser derfor at realitetsbehandle den indgivne klage. Det indbetalte klagegebyr tilbagebetales. Nævnet bemærker desuden, at klageren ikke er klageberettiget i denne sag. Klager over kommunernes tilsyn kan i stedet indgives til Ankestyrelsen, der fører tilsyn med kommunerne efter kommunestyrelsesloven.
Endelighed og retsprøvelse
Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17 og Bekendtgørelse om gebyr for indbringelse af klager for Miljø- og Fødevareklagenævnet mv. § 2. En eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal være anlagt inden 6 måneder, jf. Naturbeskyttelseslovens § 88, stk. 1. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 8.
Lignende afgørelser