Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse om miljøgodkendelse til svinebrug - Vejen Kommune
Dato
19. september 2022
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Husdyrbrugloven
Højdepunkt
Ophævelse og hjemvisning i sag om miljøgodkendelse til et svinebrug i Vejen Kommune
Lovreferencer
Sagen omhandler en klage over Vejen Kommunes miljøgodkendelse af 26. februar 2021 til et økologisk svinebrug på [A1], 6600 Vejen. Godkendelsen indebærer en overgang til ny regulering efter produktionsareal (stipladsmodellen) og omfatter et uændret produktionsareal samt eksisterende og projekterede gyllebeholdere og et mobiltørreri. Husdyrbruget er et IE-husdyrbrug med over 2.000 stipladser til fedesvin.
Sagens forhistorie og kommunens vurdering
Vejen Kommune meddelte i 2016 en miljøgodkendelse til en udvidelse af svinebruget, som omfattede etablering af en ny gyllebeholder og syv nye staldafsnit. Disse anlæg var på tidspunktet for den påklagede afgørelse i 2021 endnu ikke opført. Kommunen lagde i sin vurdering til grund, at de projekterede anlæg fra 2016 skulle anses for en del af husdyrbrugets nudrift, hvilket førte til en vurdering af 0,0 kg N merbelastning til omkringliggende naturområder.
Klager fra omboende og Danmarks Naturfredningsforening
Miljø- og Fødevareklagenævnet modtog klager fra en række omboende og Danmarks Naturfredningsforening. Klagerne anførte navnlig:
- Vurderingsgrundlag: Vurderinger af lugt, støj, støv, transport, gødningsproduktion og foderforbrug var ukorrekte, da de var baseret på en uudnyttet miljøgodkendelse fra 2016.
- Lugtemission: Overgangen til stipladsmodellen ville reelt øge lugtemissionen, hvorfor 50 %-reglen ikke burde anvendes. Der blev anmodet om beregning af den samlede belastning fra alle husdyrbrug i området.
- Ammoniakdeposition: Det ansøgte ville medføre merdeposition af ammoniak til nærtliggende § 3-beskyttede naturområder, herunder en eng, hvilket risikerede at ændre deres tilstand. Klagerne var uenige i kommunens fastsatte tålegrænse og mente, at kumulation fra andre husdyrbrug burde inddrages.
- Naturvurdering: Kommunens vurdering af påvirkningen på den omkringliggende natur, herunder bilag IV-arters levesteder, var utilstrækkelig. Der manglede besigtigelse og artsregistrering af en § 3-beskyttet sø og beregning af ammoniakdeposition til fredsskov.
- Miljøkonsekvensrapport: Rapporten var mangelfuld, da den ikke indeholdt en vurdering af projektets påvirkning på befolkningen og menneskers sundhed, især i et område allerede belastet af mange husdyrbrug.
- Transport og støj: Der manglede en samlet opgørelse over årlige transporter, og den øgede trafik ville medføre støj- og trafikgener. Der blev anmodet om vilkår for at nedbringe støj, herunder lavfrekvent støj, samt krav til beplantning og fjernelse af staldbygninger ved ophør.
Vejen Kommune bemærkede til klagerne, at der ikke var en merbelastning af naturområderne, da den nye godkendelse primært omhandlede opsætning af korntørringsanlæg.
Miljø- og Fødevareklagenævnet (MFKN) har truffet afgørelse i sagen efter Husdyrbruglovens § 16 a, stk. 2, jf. Husdyrbruglovens § 76, stk. 1. Nævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17 og Bekendtgørelse om gebyr for indbringelse af klager for Miljø- og Fødevareklagenævnet mv. § 2.
Nævnets prøvelse og fokus
MFKN begrænsede sin prøvelse til fastsættelsen af husdyrbrugets nudrift, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 11, stk. 1 og 2. Nævnet har ikke taget stilling til sagens øvrige klagepunkter.
Fastsættelse af husdyrbrugets nudrift
Nævnet konstaterede, at husdyrbruget tidligere var godkendt efter den dagældende Husdyrbruglovens § 12. Det ansøgte projekt er omfattet af godkendelsespligt efter Husdyrbruglovens § 16 a, stk. 2. Ifølge Husdyrgodkendelsesbekendtgørelsens § 30, stk. 3 fastlægges nudriften som den hidtil lovlige drift i henhold til bindende krav i meddelte godkendelser, der er udnyttet. Husdyrgodkendelsesbekendtgørelsens § 54, stk. 1, jf. Husdyrgodkendelsesbekendtgørelsens § 53, stk. 2, præciserer, at en tilladelse eller godkendelse vedrørende byggeri anses for udnyttet, når byggeriet faktisk er afsluttet.
MFKN fandt, at luftfoto fra 31. marts 2021 viste, at byggeriet af de i 2016 godkendte stald- og gødningsopbevaringsanlæg hverken var afsluttet eller igangsat. Derfor kunne disse anlæg ikke indgå i fastlæggelsen af husdyrbrugets nudrift. Produktionsarealet fra godkendte, men endnu ikke opførte anlæg, skal i stedet indgå som ansøgt drift ved en ny miljøgodkendelse, uanset om udnyttelsesfristen fra den tidligere godkendelse er udløbet.
Afgørelse
Miljø- og Fødevareklagenævnet fandt, at Vejen Kommunes afgørelse led af en væsentlig retlig mangel. På den baggrund ophæver nævnet Vejen Kommunes afgørelse af 26. februar 2021 om miljøgodkendelse til det økologiske svinebrug på [A1], 6600 Vejen, og hjemviser sagen til fornyet behandling. Nævnet har ikke taget stilling til, om der er indtrådt kontinuitetsbrud efter reglerne i Husdyrgodkendelsesbekendtgørelsens § 53, stk. 2 og 3, hvilket påhviler Vejen Kommune at vurdere i den fornyede behandling af sagen.
Lignende afgørelser