Command Palette

Search for a command to run...

Lov om kulturbidrag fra medietjenesteudbydere til fremme af dansk kultur

Vedtaget

Kort Titel

2023/1 SF.L L 159

Dato

13. april 2024

Vedtaget

31. maj 2024

Ikraft

12. juni 2024

Lovudkast

Åbn Link

Ministerie

Kulturministeriet

  • Indfører en obligatorisk kulturbidragsordning for on-demand streamingtjenester, der er rettet mod et dansk publikum.
  • Fastlægger et basisbidrag på 2% af den bidragspligtige omsætning i Danmark for alle omfattede tjenester.
  • Indfører et yderligere bidrag på 3% for tjenester, der investerer mindre end 5% af deres omsætning i nyt dansk indhold, hvilket bringer det samlede bidrag op på 5%.
  • Tjenester, der investerer 5% eller mere i nyt dansk indhold, betaler kun basisbidraget på 2%.
  • Provenuet fra kulturbidraget skal anvendes til at støtte produktionen af nye danske film, serier og dokumentarer via public service-puljen og filmstøtten.
  • Undtager mindre udbydere med en omsætning under 15 mio. kr. eller en markedsandel under 1%, samt public service-medier og tjenester til biblioteks- eller undervisningsformål.
  • Loven træder i kraft den 1. juli 2024, med første bidragsopkrævning i 2025 baseret på omsætningen i kalenderåret 2024.

Dette lovforslag implementerer dele af Medieaftalen for 2023-2026 og indfører en kulturbidragsordning for on-demand audiovisuelle medietjenester (streamingtjenester). Formålet er at styrke produktionen af dansk indhold, herunder film, serier og dokumentarer, ved at forpligte tjenesteudbydere til at bidrage finansielt eller ved at investere direkte i nyt dansk indhold.

Formål og Anvendelsesområde

Lovens primære formål er at fremme dansk audiovisuelt indhold. Den gælder for medietjenesteudbydere, der udbyder on-demand streamingtjenester og er etableret i Danmark eller i en anden EU-medlemsstat, men målretter deres tjeneste mod et dansk publikum.

Følgende er undtaget fra loven:

  • Medietjenesteudbydere med en årlig omsætning på under 15 mio. kr.
  • Medietjenesteudbydere med et publikum, der udgør under 1 pct. af det samlede antal brugere på det danske marked.
  • Medietjenester, der udbydes som led i public service-virksomhed (f.eks. DR og TV 2).
  • Medietjenesteudbydere, der udelukkende udbyder tjenester til biblioteks- eller undervisningsformål.

Definitioner

En central definition er 'bidragspligtig omsætning'. Dette er en medietjenesteudbyders nettoindtægter i Danmark fra tilgængeliggørelse af audiovisuelt indhold. Følgende indtægter er undtaget fra den bidragspligtige omsætning:

  • Indtægter fra sports- eller nyhedsprogrammer.
  • Indtægter fra lineær programvirksomhed (live-tv).
  • Indtægter fra videredistribution af andre udbyderes on-demand tjenester.

Kulturbidragsmodellen

Lovforslaget introducerer en differentieret bidragsmodel, der skaber incitament til at investere i dansk indhold.

Investeringsniveau i nyt dansk indholdSamlet Kulturbidrag
Under 5% af omsætningen5% (2% basisbidrag + 3% tillægsbidrag)
5% eller mere af omsætningen2% (kun basisbidrag)

En medietjenesteudbyder kan vælge at fordele sine investeringer i nyt dansk indhold som et gennemsnit over en 3-årig periode.

Definition af 'Nyt Dansk Indhold'

For at en investering kan tælle med i opgørelsen, skal produktionen opfylde følgende kriterier:

  1. 75 pct. af produktionsmaterialet (f.eks. dialog) skal være på dansk.
  2. Derudover skal mindst ét af følgende to krav være opfyldt:
    • Mere end 50 pct. af produktionens budget er forbrugt i Danmark.
    • Mere end 50 pct. af produktionens optagelser finder sted i Danmark.

Administration, Opkrævning og Anvendelse af Provenu

  • Slots- og Kulturstyrelsen administrerer ordningen, herunder opkrævning af bidraget, som sker årligt og bagudrettet baseret på det seneste kalenderårs omsætning.
  • Betaler en udbyder et lignende finansielt bidrag i en anden EU-medlemsstat, kan dette fradrages i det danske bidrag for at undgå dobbeltbeskatning.
  • Provenuet fra kulturbidraget, efter fradrag af administrationsomkostninger, fordeles mellem public service-puljen og støtte til dansk film via Det Danske Filminstitut. Medietjenesteudbydere, der betaler bidraget, kan søge om støtte fra disse puljer.

Registrering, Indberetning og Tilsyn

  • Alle omfattede medietjenesteudbydere skal registrere sig hos Slots- og Kulturstyrelsen.
  • Udbyderne skal årligt indberette opgørelser over deres bidragspligtige omsætning og deres investeringer i nyt dansk indhold. Disse opgørelser skal ledsages af en revisorerklæring afgivet med høj grad af sikkerhed.
  • Slots- og Kulturstyrelsen fører tilsyn med lovens overholdelse.
  • Afgørelser truffet af Slots- og Kulturstyrelsen kan påklages til Radio- og tv-nævnet inden for 4 uger.

Straffebestemmelser

Forsætlig eller groft uagtsom overtrædelse af lovens centrale bestemmelser straffes med bøde. Dette gælder bl.a. for:

  • Manglende betaling af kulturbidrag.
  • Manglende registrering eller indberetning.
  • Manglende udlevering af oplysninger til tilsynsmyndigheden.

Bødeniveauet for manglende betaling baseres på det unddragne beløb, mens bøder for procedurefejl fastsættes ud fra virksomhedens omsætning. Juridiske personer (selskaber m.v.) kan pålægges strafansvar.

Ikrafttrædelse

Loven foreslås at træde i kraft den 1. juli 2024. Det første kulturbidrag opkræves i 2025 på baggrund af medietjenesteudbydernes omsætning i kalenderåret 2024.

Lignende afgørelser