Midlertidig ændring af elevfordeling på gymnasier for skoleåret 2023/24 (Afstandszoner)
Kort Titel
2022/2 SF.L L 26
Dato
27. januar 2023
Vedtaget
8. februar 2023
Ikraft
11. februar 2023
Lovudkast
Åbn LinkMinisterie
Børne- og Undervisningsministeriet
- Lovforslaget suspenderer midlertidigt brugen af forældreindkomst som kriterium for elevfordeling til de gymnasiale uddannelser for skoleåret 2023/24.
- Alle geografiske zoner omdannes til 'afstandszoner', hvor elever fordeles primært efter deres skoleønsker og transporttid.
- Ændringen er en midlertidig foranstaltning, der kun gælder for optaget til skoleåret 2023/24.
- Loven træder i kraft den 15. februar 2023 og ophæves automatisk den 1. januar 2024 via en solnedgangsklausul.
- Forslaget er en udmøntning af regeringsgrundlaget 'Ansvar for Danmark' og er en forløber for en permanent model for elevfordeling.
- Andre dele af elevfordelingsmodellen, såsom central styring af kapacitet og minimumskapacitet på gymnasier, fastholdes.
Dette lovforslag indfører en midlertidig ændring af reglerne for elevfordeling til de almengymnasiale uddannelser (stx, hf, hhx, htx) for skoleåret 2023/24. Formålet er at suspendere brugen af forældreindkomst som et fordelingskriterium, som det fremgår af regeringsgrundlaget 'Ansvar for Danmark'.
Baggrund
En tidligere lov (nr. 880 af 21. juni 2022) etablerede en elevfordelingsmodel, der opererede med to typer zoner:
- Fordelingszoner: I områder med stor social skævhed blev elever fordelt baseret på forældreindkomst for at sikre en mere blandet elevsammensætning. Herudover blev elevernes prioriteter og transporttid anvendt.
- Afstandszoner: I resten af landet blev elever fordelt baseret på deres prioriteter og transporttid, hvis der var flere ansøgere end pladser.
Hovedindhold i Lovforslaget
Lovforslaget indfører en ny midlertidig bestemmelse, § 11 l, i loven om institutioner for almengymnasiale uddannelser.
Denne bestemmelse fastslår to centrale ændringer, der udelukkende gælder for fordelingen af elever til skoleåret 2023/24:
- Alle zoner bliver afstandszoner: Uanset de hidtidige kriterier for opdeling i zoner, vil hele landet blive betragtet som afstandszoner. Dette fjerner grundlaget for at bruge forældreindkomst som fordelingskriterium.
- Ingen inddeling efter indkomst: Ansøgere vil ikke blive inddelt i lav-, mellem- og højindkomstkategorier. Der vil derfor ikke blive indhentet oplysninger om forældreindkomst til brug for elevfordelingen.
Konsekvensen er, at alle ansøgere til de gymnasiale uddannelser i hele landet for skoleåret 2023/24 vil blive fordelt efter følgende kriterier:
- Ansøgerens prioriterede uddannelsesønsker.
- Transporttid fra bopæl til uddannelsessted, som bliver det afgørende kriterium, hvis der er flere ansøgere til en institution, end der er pladser.
Praktiske Konsekvenser og Uændrede Elementer
- Fastholdelse af kapacitetsstyring: Lovforslaget ændrer ikke ved den centrale styring af institutionernes kapacitet (antal elevpladser) eller kravet om en minimumskapacitet på 84 elever.
- Ingen konsekvenser for profilgymnasier: Processen for godkendelse af profilgymnasier for skoleåret 2023/24 er allerede afsluttet og påvirkes ikke.
- Ingen konsekvenser for private gymnasier: Reglerne om tilskudsloft for private gymnasier påvirkes ikke af ændringen.
Fremtidsplaner
Regeringen har tilkendegivet, at dette er en midlertidig løsning. Der vil senere blive fremsat to yderligere lovforslag:
- Et forslag, der varigt fjerner forældreindkomst som kriterium med virkning fra skoleåret 2024/25.
- Et forslag, der introducerer en ny, langsigtet model, som skal modvirke en skæv elevsammensætning, især i de større byer.
Ikrafttrædelse og Ophør
- Ikrafttrædelse: Loven træder i kraft den 15. februar 2023. Dette krævede en hastebehandling i Folketinget for at sikre, at reglerne kunne nå at gælde for ansøgningsrunden i foråret 2023.
- Ophør (Solnedgangsklausul): Den nye bestemmelse (§ 11 l) ophæves automatisk den 1. januar 2024. Dette understreger lovens midlertidige karakter. Uden ny lovgivning ville de gamle regler med forældreindkomst som kriterium genindtræde for skoleåret 2024/25, hvilket regeringen dog har til hensigt at forhindre.
Lignende afgørelser