Lov om ændring af lov om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner under Kulturministeriet (Ny styringsform og samme krav til kunstnerisk praksis, kunstnerisk udviklingsvirksomhed og forskning på institutionerne)
- Indfører en ny ledelsesmodel med professionelle bestyrelser på syv videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner under Kulturministeriet.
- Bestyrelserne får det overordnede ansvar for institutionernes drift, strategi og økonomi og består af fire eksterne og tre interne medlemmer.
- Ensarter kravene til institutionerne vedrørende kunstnerisk praksis, kunstnerisk udviklingsvirksomhed og forskning.
- Den Danske Filmskole forpligtes til at udøve kunstnerisk udviklingsvirksomhed, mens forskningspligten for Kunstakademiets Billedkunstskoler ændres til en valgfri mulighed.
- Bestyrelsen ansætter og afskediger rektor, som er ansvarlig for den daglige ledelse af institutionen.
- Loven foreslås at træde i kraft den 1. januar 2023.
Lovforslaget udmønter en politisk aftale fra december 2021 og har til formål at modernisere og styrke de syv videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner under Kulturministeriet. Dette sker primært ved at indføre en ny styringsmodel med professionelle bestyrelser og ved at ensarte kravene til institutionernes videngrundlag, herunder kunstnerisk praksis, kunstnerisk udviklingsvirksomhed og forskning.
Ny Styringsmodel med Bestyrelser
Den mest markante ændring er ophævelsen af den hidtidige rektorledede model og indførelsen af bestyrelser som det øverste ledelsesorgan for institutionerne. Dette er fastsat i den nye § 16.
- Ansvar: Bestyrelsen får det overordnede ansvar for institutionens drift, strategi, økonomi og udvikling.
- Sammensætning: Hver bestyrelse består af syv medlemmer:
- Fire eksterne medlemmer, som udpeges af kulturministeren efter offentlig annoncering. Ministeren udpeger formanden blandt disse.
- Tre interne medlemmer: En studerende, en underviser og en teknisk-administrativ medarbejder, som vælges af og blandt deres respektive grupper på institutionen.
- Kompetencer: Bestyrelsen skal samlet set besidde viden og erfaring inden for ledelse, strategi, det relevante kunstfelt, uddannelsesdrift, økonomi og jura.
- Funktionsperiode: Eksterne medlemmer og medarbejderrepræsentanter udpeges for fire år (med mulighed for én forlængelse), mens den studerendes repræsentant vælges for to år (med mulighed for ét genvalg).
Bestyrelsens Opgaver
De nye bestemmelser (§ 16b - § 16f) specificerer bestyrelsens centrale opgaver:
- Ansætte og afskedige rektor.
- Fastsætte retningslinjer for rektors virke.
- Indgå aftaler med Kulturministeriet om institutionens mål.
- Godkende institutionens budget efter indstilling fra rektor.
- Godkende studieordninger efter indstilling fra studienævnene.
Kulturministeren får desuden bemyndigelse til at afsætte en bestyrelse, hvis den ikke lever op til sit ansvar.
Rektors Rolle
Rektors rolle ændres, så vedkommende nu er ansvarlig for den daglige drift og ledelse over for bestyrelsen. Rektor ansætter og afskediger institutionens øvrige medarbejdere og ledere.
Ensartning af Videngrundlag
Lovforslaget harmoniserer kravene til institutionernes videngrundlag, så alle uddannelser baseres på kunstnerisk praksis og kunstnerisk udviklingsvirksomhed. Forskning bliver en mulighed, hvor det er relevant.
Institution | Tidligere Regel (Forskning/Udvikling) | Ny Regel (Forskning/Udvikling) |
---|---|---|
Den Danske Filmskole | Kunne udøve kunstnerisk udviklingsvirksomhed. | Skal udøve kunstnerisk udviklingsvirksomhed. Forskning er en mulighed, hvor relevant. |
Kunstakademiets Billedkunstskoler | Skulle drive forskning. | Kan drive forskning, hvor det er relevant. |
Øvrige institutioner | Skulle udøve kunstnerisk udviklingsvirksomhed og kunne drive forskning. | Præciseres, at forskning kan drives, hvor det er relevant. |
Derudover fjernes betegnelsen "højere" fra flere af institutionerne for at skabe en ensartet benævnelse som "videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner".
Kollegiale Organer og Aftagerinddragelse
- Studienævn: Bestyrelsen skal nedsætte et eller flere studienævn, der indstiller studieordninger.
- Aftagerinddragelse: Bestyrelsen skal sikre, at institutionens aftagere (f.eks. brancher og kulturliv) inddrages for at sikre uddannelsernes kvalitet og relevans.
Ikrafttrædelse og Overgangsregler
Loven foreslås at træde i kraft den 1. januar 2023.
Der indføres overgangsregler for at sikre en smidig overgang til den nye model:
- For at sikre kontinuitet i de nye bestyrelser, vil to af de fire først udpegede eksterne medlemmer blive udpeget for en enkelt fireårig periode uden mulighed for forlængelse.
- De nuværende skoleråd/konservatorieråd fastsætter reglerne for det første valg af interne medlemmer til de nye bestyrelser.
Lignende afgørelser