Command Palette

Search for a command to run...

Udmøntning af trepartsaftale om flere lærepladser og entydigt ansvar i erhvervsuddannelserne

Vedtaget

Kort Titel

2021/1 SF.L L 34

Dato

8. oktober 2021

Vedtaget

24. november 2021

Ikraft

28. november 2021

Lovudkast

Åbn Link

Ministerie

Børne- og Undervisningsministeriet

  • Skolerne får et entydigt ansvar for at skaffe lærepladser til elever, der ikke selv finder en.
  • Der indføres centrale måltal for, hvor mange elever der skal have en uddannelsesaftale på bestemte tidspunkter i uddannelsen.
  • En ny, gennemgående terminologi indføres, hvor 'praktik' bliver til 'oplæring' og 'praktikplads' til 'læreplads'.
  • Nye tilskudsordninger etableres under Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB) til at finansiere lærepladsunderstøttende tiltag.
  • Brugen af korte uddannelsesaftaler mellem samme elev og virksomhed begrænses.
  • De faglige udvalgs rolle i at skaffe lærepladser og forbedre uddannelsernes kvalitet styrkes.
  • Der skabes hjemmel til digitalisering af uddannelsesaftaler og etablering af et centralt register.

Lovforslaget udmønter de resterende dele af ”Trepartsaftale om flere lærepladser og entydigt ansvar” fra november 2020. Hovedformålet er at sikre, at flere elever på erhvervsuddannelserne får en læreplads, og at ansvaret for at skaffe disse pladser placeres entydigt hos skolerne.

Ny ansvarsfordeling og måltal for skoler

Et centralt element i lovforslaget er en ny ansvarsfordeling, hvor skolerne får ansvaret for at fremskaffe uddannelsesaftaler til de elever, der ikke selv lykkes med det. For at understøtte dette indføres der konkrete, lovbestemte måltal for, hvor stor en andel af eleverne på den enkelte uddannelse der skal have en aftale på plads på specifikke tidspunkter.

Skolernes lærepladsopsøgende indsats skal starte allerede ved begyndelsen af grundforløbets 2. del. Hvis en skole vedvarende ikke opfylder måltallene for en uddannelse, kan børne- og undervisningsministeren indføre institutionsspecifik dimensionering eller i særlige tilfælde beslutte ophør af udbuddet.

De nye måltal er som følger:

ForløbMåletidspunktMåltal for andel med uddannelsesaftale
Standard grundforløb15. undervisningsuge i GF260%
Standard grundforløbAfslutning af GF280%
Merkantile eux-forløb35. undervisningsuge (studiekomp.)46%
Merkantile eux-forløbAfslutning af studiekomp. forløb66%

Gennemgribende ny terminologi

Lovforslaget indfører en ny og ensartet terminologi på tværs af lovgivningen for erhvervsuddannelser for at skabe et mere moderne og genkendeligt sprog. De væsentligste ændringer er:

Gammelt begrebNyt begreb
ElevElev eller lærling
Praktikuddannelse / PraktikOplæring
PraktikvirksomhedOplæringsvirksomhed
PraktikpladsLæreplads
SkolepraktikSkoleoplæring
PraktikcenterSkoleoplæringscenter

Styrket rolle for faglige udvalg

De faglige udvalgs rolle og ansvar udvides markant:

  • De skal aktivt virke for at tilvejebringe det nødvendige antal lærepladser under hensyntagen til tidlig aftaleindgåelse.
  • De får en central rolle i en ny tilskudsordning under AUB, hvor de skal afgive begrundede indstillinger til projekter, der understøtter lærepladser, søgning og kvalitet.
  • De skal stille oplysninger om løn- og ansættelsesvilkår til rådighed.
  • De skal årligt redegøre for deres indsats for at godkende virksomheder og sikre et tilstrækkeligt lærepladspotentiale.

Ændringer i aftaleforhold

  • Begrænsning af korte aftaler: Muligheden for at indgå korte uddannelsesaftaler mellem samme elev/lærling og samme virksomhed reduceres fra to til én aftale. De faglige udvalg kan dog give dispensation til yderligere én aftale.
  • Digitalisering: Der skabes lovhjemmel til, at uddannelsesaftaler kan indgås, ændres og ophæves digitalt. Der etableres desuden et centralt, digitalt register over alle aftaler for at lette adgangen for skoler, udvalg, virksomheder og elever/lærlinge.
  • Afskaffelse af fordelsuddannelser: Den særlige ordning for fordelsuddannelser, som gav en længere frist for at starte i skolepraktik, afskaffes.

Finansiering og nye tilskudsordninger via AUB

Lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB) ændres for at finansiere initiativerne:

  • § 12 e: En ny ordning, hvor AUB kan yde tilskud til faglige udvalg og institutioner til projekter vedrørende lærepladsunderstøttende tiltag, søgning og kvalitet. Midlerne fordeles mellem de faglige udvalg baseret på elevtal.
  • § 12 f: Der indføres et årligt driftstilskud til de faglige udvalg til dækning af deres opgaver.
  • § 12 g og § 12 h: Der etableres puljer til hhv. rekruttering af elever over 18 år og til sikring af viden og udvikling på området (sidstnævnte er midlertidig til 2026).
  • § 5 b: Der indføres et tilskud til kommuner for lønudgifter til social- og sundhedsassistentelever over 25 år i perioden mellem grund- og hovedforløb.
  • § 26 c: AUB får pligt til at videregive data om virksomheders mål for og aktuelle antal af elever til skoler og faglige udvalg for at understøtte det lærepladsopsøgende arbejde.

Ikrafttrædelse

Loven træder i kraft i etaper:

  • 1. december 2021: Bestemmelser relateret til forberedelse af AUB-tilskudsordningen for 2022.
  • 1. januar 2022: Hovedparten af lovens ændringer, herunder ny terminologi, måltal for skoler, begrænsning af korte aftaler og de nye AUB-ordninger.
  • Dato fastsættes af ministeren: Bestemmelserne om digitalisering af uddannelsesaftaler og det centrale register træder i kraft, når de tekniske løsninger er klar. Der er fastsat overgangsregler for bl.a. elever, der allerede har indgået korte aftaler, og for elever påbegyndt før 1. januar 2022.

Lignende afgørelser