Command Palette

Search for a command to run...

Tarifering af SELVO 4800-køretøjer: Invalidekøretøj eller motorkøretøj til personbefordring?

Dato

27. november 2024

Udsteder

Domstolen

Land

Tjekkiet

Dommer

Tjekkiet, Europa-Kommissionen, EU’s institutioner og organer, EU-medlemsstater

Dokument

Nøgleord

Toldunion Fælles toldtarif Kombineret nomenklatur Tarifering af varer Invalidekøretøjer Motorkøretøjer Personbefordring SELVO 4800 Objektive kendetegn Varens bestemmelse Tariferingsforordning Fri bevægelighed Handicappede FN-konventionen Loyalt samarbejde

Sagerne C-129/23 og C-567/23 omhandler tariferingen af SELVO 4800-køretøjer, importeret af BG Technik cs a.s., hos Generální ředitelství cel (generaldirektoratet for told, Tjekkiet).

BG Technik importerede SELVO 4800-køretøjer og tariferede dem som invalidekøretøjer (KN-kode 8713 90 00), hvilket er fritaget for told. Toldkontoret mente, at køretøjerne skulle tariferes som motorkøretøjer til personbefordring (KN-kode 8703 10 18), hvilket er underlagt told.

Centrale spørgsmål

  • Skal SELVO 4800-køretøjer tariferes som invalidekøretøjer (8713) eller som motorkøretøjer til personbefordring (8703)?
  • Hvilken betydning har køretøjets objektive karakteristika, bestemmelse og eventuelle anvendelse af invalide?
  • Er Kommissionens forordning (EF) nr. 718/2009 og gennemførelsesforordning (EU) 2021/1367 relevante for tariferingen?

Hovedargumenter

  • BG Technik: Køretøjerne er konstrueret til invalide og bør tariferes som invalidekøretøjer. De objektive kendetegn og egenskaber bør være afgørende, og de forklarende bemærkninger til KN er ikke bindende.
  • Generální ředitelství cel: Køretøjerne har en separat styresøjle og overstiger den maksimale hastighed for invalidekøretøjer. De er ikke specifikt konstrueret til invalide og bør tariferes som motorkøretøjer til personbefordring. Gennemførelsesforordning 2021/1367 er bindende.

Væsentlige forhold

  • SELVO 4800-køretøjet er et firehjulet køretøj med en elektrisk motor, justerbart sæde, separat styresøjle og en maksimal hastighed over 10 km/t.
  • De tjekkiske domstole har tidligere haft forskellige opfattelser om tariferingen af køretøjet.
  • Kommissionen har vedtaget forordninger, der specifikt tariferer lignende køretøjer som motorkøretøjer til personbefordring.

Afgørelse

Domstolen fastslår, at pos. 8713 i KN skal fortolkes således, at den ikke omfatter et firehjulet køretøj med elektrisk motor, en enkelt plads, justerbart og drejeligt sæde med armlæn, separat styresøjle, automatisk elektromagnetisk bremse (der forhindrer væltning), lukket ovalt styr på styresøjlen, og en maksimal hastighed over 10 km/t, men under 16 km/t.

Begrundelse

Domstolen begrunder afgørelsen med, at det afgørende kriterium for tarifering i KN pos. 8713 er, om køretøjet er særligt udstyret til invalide. Køretøjer med separat styresøjle er ekskluderet fra denne position og henføres under pos. 8703. SELVO-køretøjet er ikke udelukkende konstrueret til invalide, da det også kan bruges af ældre eller personer med lettere gangbesvær. Forordning 718/2009 og gennemførelsesforordning 2021/1367 tariferer lignende køretøjer under pos. 8703, hvilket understreger, at de betragtes som transportmidler generelt og ikke specifikt til invalide. Domstolen fremhæver, at tariferingen baseres på objektive karakteristika og egenskaber ved indførslen, og at national lovgivning eller teknisk godkendelse ikke er afgørende for KN-tariferingen. Endelig fastslås det, at pålæggelse af told på SELVO-køretøjet ikke er i strid med FN-konventionen om handicappedes rettigheder, da køretøjet ikke udelukkende er beregnet til invalide.

Centrale EU-retlige principper

  • Objektive karakteristika og egenskaber: Ved tarifering af varer er det afgørende at se på varens objektive karakteristika og egenskaber, som beskrevet i KN-positionerne og de supplerende bestemmelser.
  • Varens bestemmelse: Varens bestemmelse kan være et objektivt kriterium, hvis varen og dens bestemmelse hænger uløseligt sammen, og dette kan påvises ud fra varens objektive karakteristika og egenskaber.
  • Fortolkning af KN: Fortolkningen af KN skal ske i overensstemmelse med HS-nomenklaturen, som er indført ved en international konvention, Unionen er kontraherende part i.
  • Tariferingsforordningers almengyldighed: En tariferingsforordning er almengyldig og finder anvendelse på alle produkter svarende til dem, der er omfattet af tariferingen, og ikke kun på en bestemt erhvervsdrivende.
  • Loyalt samarbejde: Kommissionen er ikke bundet af en medlemsstats retspraksis, når den vedtager en tariferingsforordning, da formålet er at afhjælpe juridisk usikkerhed.

Anvendelse i sagen

Domstolen anvender disse principper til at fastslå, at SELVO-køretøjet ikke kan tariferes under pos. 8713, da det ikke udelukkende er beregnet til invalide og har karakteristika, der placerer det under pos. 8703. Domstolen lægger vægt på, at køretøjets objektive karakteristika (separat styresøjle, hastighed over 10 km/t) og dets potentielle anvendelse af ikke-handicappede personer indikerer, at det er et transportmiddel generelt og ikke et invalidekøretøj.

Betydning for EU-retten

Disse principper sikrer en ensartet tarifering af varer i hele EU, hvilket er afgørende for den frie bevægelighed af varer og for at undgå konkurrenceforvridning. Domstolens afgørelse præciserer, at tariferingen skal baseres på objektive kriterier og ikke på subjektive vurderinger eller national retspraksis, hvilket bidrager til retssikkerheden og forudsigeligheden for erhvervsdrivende.

Lignende afgørelser