Lov om ændring af chokoladeafgiftsloven og forskellige andre love (Ligestilling af kakaodrikke med kakaomælk m.v.)
Kort Titel
2019/1 SF.L L 155
Dato
27. marts 2020
Vedtaget
29. maj 2020
Ikraft
10. juni 2020
Lovudkast
Åbn LinkMinisterie
Skatteministeriet
- Den lempelige chokoladeafgift for kakaomælk udvides til at omfatte alle kakaodrikke, herunder plantebaserede alternativer.
- Ændringen i chokoladeafgiften får tilbagevirkende kraft fra og med 1. september 2016 for at undgå efteropkrævninger og muliggøre refusion.
- Lignende kakaoholdige produkter som budding og fromage, uanset om de indeholder mælk, omfattes også af den lavere afgift.
- Der genindføres en strafbestemmelse i cfc-afgiftsloven for virksomheder, der ikke overholder kravet om at føre regnskab.
- Skatteministeren får genindført bemyndigelse til at sikre overholdelse af EU's statsstøtteregler for elpatronordningen i fire energiafgiftslove.
Lovforslaget har to hovedformål: For det første at ligestille alle kakaodrikke afgiftsmæssigt for at sikre fair konkurrencevilkår, og for det andet at foretage en række tekniske rettelser i andre afgiftslove for at rette op på utilsigtede lovændringer.
Ændringer i Chokoladeafgiftsloven
Lovforslaget adresserer en afgiftsmæssig forskelsbehandling mellem traditionel kakaomælk og nyere, plantebaserede kakaodrikke (f.eks. baseret på soja, mandler eller havre).
- Nuværende situation: Efter gældende regler pålægges plantebaserede kakaodrikke en høj afgift baseret på hele varens nettovægt. Kakao- og chokolademælk er derimod omfattet af en undtagelse, hvor afgiften kun beregnes af kakaoindholdet, forudsat at det er under 5 pct. Dette skaber en markant afgiftsforskel.
- Foreslået ændring: For at fjerne denne forskel ændres betegnelsen »Kakao- og chokolademælk« til »Kakaodrikke«. Samtidig udvides undtagelsen for »andre kakaoholdige mælkeprodukter« (f.eks. budding, fromage) til også at omfatte »og lign.« produkter, uanset om de indeholder mælk.
- Konsekvens: Alle færdigfremstillede kakaodrikke og lignende kakaoprodukter vil fremover blive beskattet lempeligere, kun af deres kakaoindhold. Dette gælder under forudsætning af, at:
- Kakaoindholdet er under 5 pct.
- Produktet er færdigfremstillet til forbrug.
- Produktet ikke kan betragtes som en erstatning for eller efterligning af fuldt afgiftspligtige chokolade- og sukkervarer.
Tekniske Rettelser i Andre Love
Lovforslaget retter op på utilsigtede fejl i tre andre afgiftslove.
CFC-afgiftsloven
En henvisning til et regnskabskrav i lovens strafbestemmelse blev utilsigtet fjernet ved en tidligere lovændring. Forslaget genindsætter denne henvisning, så Skatteforvaltningen igen kan pålægge bødestraf for manglende overholdelse af regnskabskravet. Det foreslås, at overtrædelse kan straffes med en ordensbøde på 5.000 kr., medmindre der er tale om afgiftsunddragelse, som kan medføre en højere takstmæssig bøde.
Elpatronordningen og Statsstøtte
En bemyndigelsesbestemmelse, der giver skatteministeren hjemmel til at fastsætte regler for overholdelse af EU's statsstøtteregler, blev utilsigtet ophævet i fire love i forbindelse med en nyaffattelse af reglerne for elpatronordningen. Elpatronordningen giver visse varmeproducenter afgiftslempelse og udgør statsstøtte.
Forslaget genindsætter bemyndigelsen i følgende love:
- Lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter
- Lov om afgift af naturgas og bygas m.v.
- Lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v.
- Lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v.
Dette sikrer, at ministeren kan fastsætte betingelser for at modtage støtten, f.eks. at kriseramte virksomheder udelukkes, i overensstemmelse med EU-reglerne.
Ikrafttrædelse og Tilbagevirkende Kraft
- Generel ikrafttrædelse: Loven træder i kraft den 1. juli 2020.
- Tilbagevirkende kraft: Ændringen af chokoladeafgiftsloven (§ 1) får tilbagevirkende kraft fra og med den 1. september 2016. Dette er en begunstigende ændring, der skal forhindre, at virksomheder bliver mødt med efteropkrævninger for perioden. Virksomheder, der har betalt den højere afgift i perioden, vil kunne få differencen refunderet.
Loven gælder ikke for Færøerne eller Grønland.
Lignende afgørelser