Supplerende tilskud til børnepasning - Beregning af tilskud ved ændret kommunal praksis
Dato
11. juli 2013
Eksterne links
Læs hele sagenJuridisk område
Serviceloven, Aktivloven
Emner
Børnepasning, Supplerende tilskud, Forældreorlov, Udbetalingstidspunkt, Ændring af tilskud, Ansøgningstidspunkt
Lovreferencer:
En far fik i april 1996 bevilget forældreorlov til pasning af sit barn fra 1. maj 1996 til 1. november 1996. Hans ægtefælle havde forinden modtaget supplerende tilskud efter den daværende bistandslovs § 69 b for pasning af samme barn frem til 2. maj 1996.
Den 8. maj 1996 besluttede kommunen at forhøje det supplerende tilskud fra 22.000 kr. til 35.000 kr. på årsbasis for børn i aldersgruppen 0-3 år. Denne beslutning blev offentliggjort med virkning fra 10. maj 1996.
Faderen ansøgte kommunen om supplerende tilskud den 23. maj 1996. Kommunen tilkendte ham tilskud på 22.000 kr. på årsbasis for perioden 3. maj 1996 til 1. november 1996.
Faderen klagede til nævnet, idet han mente, at tilskuddet skulle beregnes ud fra den forhøjede sats på 35.000 kr., som trådte i kraft 10. maj 1996. Nævnet ændrede kommunens afgørelse og gav faderen medhold, med henvisning til at ansøgningen blev modtaget efter den nye sats var trådt i kraft, og at faderen havde en berettiget forventning herom. Kommunen klagede herefter til Ankestyrelsen.
Ankestyrelsen ændrede nævnets afgørelse og fastslog, at faderen skulle ydes det supplerende tilskud efter den sats, der var gældende ved orlovsperiodens start, dvs. 22.000 kr. på årsbasis.
Begrundelse for afgørelsen
Ankestyrelsen lagde vægt på følgende:
- Efter Aktivloven § 69b er retten til supplerende tilskud alene betinget af, at ansøger modtager orlovsydelse til børnepasning. Retten udløses således ved modtagelse af orlovsydelsen, ikke ved ansøgningstidspunktet.
- Ægtefællen havde modtaget tilskud for samme barn frem til 2. maj 1996, og der kan kun udbetales ét tilskud pr. barn, som forældre holder orlov for at passe.
- Det er som udgangspunkt kommunens beslutning om tilskuddets størrelse, der var gældende ved orlovsperiodens start (1. maj 1996), der skal anvendes ved beregningen af tilskuddet.
- Faderen kunne ikke have haft en berettiget forventning om, at hans ansøgning ville blive behandlet efter den højere sats, der trådte i kraft 10. maj 1996, da retten til tilskud er knyttet til orlovsydelsens start, ikke ansøgningstidspunktet.
Ankestyrelsen tilføjede, at afgørelsen ikke medførte krav om tilbagebetaling af det tilskud, faderen allerede havde modtaget i henhold til nævnets afgørelse.
Lignende afgørelser