Ophør af borgerstyret personlig assistance og ret til ledsageordning
Dato
10. maj 2018
Eksterne links
Læs hele sagenJuridisk område
Serviceloven
Emner
Borgerstyret personlig assistance, Arbejdsleder, Arbejdsgiver, Personkreds
En borger klagede over A Kommunes afgørelse om ophør af en ordning med borgerstyret personlig assistance (BPA) og afslag på en ledsageordning. Kommunen havde oprindeligt bevilget borgeren BPA, men vurderede senere, at borgerens behov for personlig og praktisk hjælp var begrænset til 2 timer og 20 minutter om ugen, hvilket var mindre end de oprindelige 5 timer om ugen.
Borgeren var bevilget personlig og praktisk hjælp efter Serviceloven § 83, hvor ægtefællen leverede hjælpen. Kommunen mente, at den oprindelige bevilling af BPA var en fejl, da borgerens funktionsniveau ikke havde ændret sig væsentligt. Borgeren fremhævede et højt aktivitetsniveau, som borgeren mente ikke kunne dækkes af en ledsageordning.
Før BPA-ordningen havde borgeren en ledsageordning. Borgeren var fyldt 67 år, hvilket som udgangspunkt udelukker ret til ledsageordning.
Ankestyrelsen har behandlet sagen principielt for at afklare personkredsen for borgerstyret personlig assistance og har truffet følgende afgørelser:
Borgerstyret Personlig Assistance (BPA)
Ankestyrelsen stadfæstede kommunens afgørelse om ophør af BPA-ordningen. Vurderingen var, at borgerens behov ikke var tilstrækkeligt omfattende til at berettige en særlig støtte som BPA. Det blev fastslået, at den oprindelige bevilling af BPA var en fejl, da borgeren på bevillingstidspunktet ikke opfyldte betingelserne.
- Et højt aktivitetsniveau er ikke i sig selv tilstrækkeligt til at berettige BPA, selvom det kan indgå i en helhedsvurdering.
- Ankestyrelsen tog ikke stilling til borgerens evne til at varetage arbejdslederrollen, da behovet for BPA ikke var opfyldt. Det er en betingelse for BPA efter Serviceloven § 96, at borgeren selv kan fungere som arbejdsleder, og en værge eller nærtstående kan ikke overtage denne funktion.
- Vurderingen af BPA skal være en individuel og helhedsorienteret vurdering af borgerens behov, som ikke kan dækkes af andre bestemmelser i serviceloven, herunder personlig og praktisk hjælp, socialpædagogisk bistand eller ledsageordning.
Ledsageordning
Ankestyrelsen ændrede kommunens afgørelse og fandt, at borgeren havde ret til en ledsageordning. Begrundelsen var, at ledsageordningen blev ophørt ved en fejl, da BPA-ordningen blev bevilget. Selvom borgeren var fyldt 67 år, skulle borgeren stilles, som om kommunen havde foretaget en korrekt sagsbehandling, og ledsageordningen dermed ikke var ophørt.
- Kommunen skal yde 15 timers ledsagelse om måneden til personer mellem 18 og 67 år, der på grund af betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne ikke kan færdes alene, jf. Serviceloven § 97.
Lignende afgørelser