Særlig støtte - Beregning - Venteperiode - Boligudgifter
Dato
22. juli 2016
Eksterne links
Læs hele sagenJuridisk område
Aktivloven
Emner
Beregning af særlig støtte, Ansøgningsmåned, Tidspunkt for hjælp
En borger ansøgte om særlig støtte til dækning af høje boligudgifter efter reglerne i Aktivloven § 34. Kommunen nedsatte den særlige støtte forholdsmæssigt for den såkaldte venteperiode, som løb fra ansøgningsdatoen 9. november 2015 til udgangen af måneden, 30. november 2015. Kommunen mente, at støtten skulle nedsættes svarende til denne periode, selvom borgeren opfyldte de generelle betingelser for hjælp i Aktivloven § 11, stk. 2.
Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg ændrede kommunens afgørelse og fastslog, at kommunen ikke havde hjemmel til at nedsætte den særlige støtte svarende til venteperioden. ### Principiel afklaring - Den særlige støtte, der udbetales i slutningen af en måned (f.eks. 30. november 2015), skal dække nettoboligudgifterne for den efterfølgende måned (f.eks. december 2015). - Støtten beregnes dog på baggrund af de dokumenterede nettoboligudgifter, som borgeren afholder i den samme måned (f.eks. november 2015). ### Begrundelse Ankestyrelsen vurderede, at udbetalingen af særlig støtte ikke er omfattet af betingelsen om, at ansøgeren tidligst kan få udbetalt hjælp 1 måned efter henvendelsesdagen, som fastsat i Aktivloven § 13 b. Dette skyldes, at hjælp til forsørgelse, herunder særlig støtte, normalt udbetales som et månedligt beløb bagud for 1 måned, jf. Aktivloven § 89. Der kan desuden normalt ikke ydes hjælp til udgifter, som borgeren har påtaget sig, inden ansøgning om hjælp, jf. Aktivloven § 88.
Lignende afgørelser