Command Palette

Search for a command to run...

Førtidspension til ung udviklingshæmmet - Åbenbart formålsløst - Tilkendelsestidspunkt

Dato

15. november 2014

Eksterne links

Læs hele sagen

Juridisk område

Lov om social pension

Emner

Ung person, Førtidspension, Udviklingshæmmet, Åbenbart formålsløst, Tilkendelsestidspunkt

Sagen omhandler en ung borger, XX, med betydelig nedsat funktionsevne som følge af udviklingshæmning. Hun er diagnosticeret med mental retardering af lettere grad (IQ 68), sparsom indlæringsevne, samt adfærdsforstyrrelse inden for autismespektret med OCD- og ADHD-lignende symptomer. Hendes faglige niveau er markant under gennemsnittet, og hun har været fritaget for det meste af den almindelige undervisning i folkeskolen.

Det fremgår af lægelige og psykologiske undersøgelser, at XX's intellektuelle ressourcer og færdigheder er stærkt begrænsede, og at hun vil have behov for hjælp gennem hele sit liv. Der er ingen medicinske behandlingsmuligheder, og hendes funktionsevne er meget nedsat, så hun kun lige vil kunne klare daglige fornødenheder under beskyttede forhold. Selvom hun er startet på et Særligt Tilrettelagt Uddannelsesforløb (STU), vurderes dette ikke at udelukke førtidspension.

YY Kommune havde truffet afgørelse i sagen den 7. oktober 2013, men Ankestyrelsen behandlede sagen principielt for at belyse praksis for tilkendelse af førtidspension til unge med udviklingshæmning.

Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg ændrede YY Kommunes afgørelse og tilkendte XX førtidspension med virkning fra den 1. marts 2013, hvilket var den 1. i måneden efter hendes fyldte 18. år.

Begrundelse for afgørelsen

Ankestyrelsen vurderede, at det var helt åbenbart, at XX's arbejdsevne var væsentligt og varigt nedsat i et sådant omfang, at hun ikke kunne blive selvforsørgende ved indtægtsgivende arbejde, herunder i et fleksjob. Det blev anset for formålsløst at iværksætte foranstaltninger for at afklare eller udvikle hendes arbejdsevne, da der ikke var en realistisk mulighed for, at hendes arbejdsevne kunne udvikles inden for en rimelig periode.

Ankestyrelsen lagde vægt på:

  • XX's udviklingshæmning, lav IQ, sparsomme indlæringsevne og vanskeligheder med fokus og koncentration.
  • Diagnoserne mental retardering af lettere grad, adfærdsforstyrrelse inden for autismespektret med OCD- og ADHD-lignende symptomer.
  • Manglende intellektuelle ressourcer til at fungere i et almindeligt uddannelsessystem eller på arbejdsmarkedet.
  • Den psykiatriske speciallægeerklæring, der fastslog, at der ikke var mulighed for medicinsk behandling, og at hendes restfunktionsevne kun ville række til daglige fornødenheder under beskyttede forhold.
  • At et STU-forløb ikke i sig selv er tilstrækkeligt til at give afslag på førtidspension, da det er for unge, der ikke kan gennemføre andre ungdomsuddannelser.

Principiel vurdering af tilkendelsestidspunkt

Ankestyrelsen fastslog, at det var en væsentlig fejl, at kommunen havde undladt at rejse sag og træffe afgørelse om førtidspension forud for XX's 18. år. Derfor skulle XX stilles, som om kommunen havde behandlet pensionssagen korrekt, og hun havde ret til pension fra sit 18. år. Dette skyldtes, at det var helt åbenbart, at hun skulle have tilkendt pension, og kommunen havde eller kunne have haft de nødvendige oplysninger til en afgørelse inden hendes 18-års fødselsdag.

Reglerne for førtidspension til unge mellem 18 og 39 år fremgår af Pensionsloven § 16, stk. 2. Det er en betingelse, at arbejdsevnen er varigt nedsat og af et sådant omfang, at personen ikke kan blive selvforsørgende, jf. Pensionsloven § 16, stk. 3. Kommunen kan træffe afgørelse om overgang til førtidspension, når det er åbenbart, at arbejdsevnen ikke kan forbedres, jf. Pensionsloven § 18, stk. 1. Personer kan anmode kommunen om at tage stilling til førtidspension, hvorefter sagen forelægges rehabiliteringsteamet, jf. Pensionsloven § 17, stk. 2.

Lignende afgørelser