Økonomisk friplads: Ekstraordinære pensionsindbetalinger kan ikke fradrages i beregningsgrundlaget
Dato
17. september 2015
Eksterne links
Læs hele sagenJuridisk område
Dagtilbudsloven
Emner
Efterregulering, Tilbagebetaling, Åbenbart misforhold, Beregningsgrundlag, Økonomisk friplads
Sagen omhandler en familie, der i 2011 modtog fuldt økonomisk fripladstilskud til daginstitution. Familien havde en høj reel indtægt, herunder et virksomhedsoverskud på 867.131 kr., men nedbragte deres skattepligtige indkomst til 0 kr. ved at indbetale et ekstraordinært stort beløb på 922.800 kr. til en privat pensionsordning.
Kommunen foretog efterfølgende en efterregulering og krævede 32.499 kr. tilbagebetalt, da de mente, at familien uberettiget havde modtaget tilskuddet. Familien klagede over denne afgørelse til Ankestyrelsen.
Ankestyrelsen stadfæstede kommunens afgørelse om, at der skulle ske en efterregulering af fripladstilskuddet, men med en ny principiel begrundelse. Sagen blev dog hjemvist for så vidt angår selve tilbagebetalingskravet.
Principiel afklaring om beregningsgrundlag
Ankestyrelsen fastslog, at ekstraordinært store indbetalinger til private pensionsordninger ikke kan accepteres ved beregning af indtægtsgrundlaget for økonomisk fripladstilskud. Kun rimelige indbetalinger kan fradrages i den personlige indtægt.
Ankestyrelsen vurderede, at familiens disposition var i strid med formålet med Dagtilbudsloven § 43, stk. 1, da den reelle disponible indtægt var væsentligt større end den skattepligtige indtægt. I sådanne tilfælde skal beregningsgrundlaget fastlægges ud fra en samlet vurdering af familiens økonomiske forhold.
Ved vurderingen af, hvad der er en rimelig pensionsindbetaling, skal der tages hensyn til:
- Indbetalingens størrelse i forhold til indtægt og alder
- Den erhvervsmæssige situation
- Pensionsopsparingens samlede størrelse
- Et realistisk privatforbrug for familien
Hjemvisning af tilbagebetalingskrav
Ankestyrelsen hjemviste sagen til kommunen for en ny vurdering af, om familien havde modtaget fripladstilskuddet mod bedre vidende. Ifølge Dagtilbudsloven § 93, stk. 1 er dette en forudsætning for at kunne kræve tilbagebetaling. Kommunen havde ikke foretaget denne vurdering i sin oprindelige afgørelse.
Lignende afgørelser