Command Palette

Search for a command to run...

Møbelfejl gav ret til afslag, ikke ombytning

Dato

1. marts 2004

Nævn

Forbrugerklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Møbler og boligudstyr

Højdepunkt

Møbelfejl gav ret til afslag ikke ombytning En forbrugers krav om ombytning af møbler

En forbruger købte den 23. april 2002 tre læderstole og en lædersofa til en samlet pris af 43.865 kr.

Reklamation og Afvisning

Den 1. oktober 2003 opdagede forbrugeren mange smårevner og huller i møblerne og reklamerede over dette. Da der ikke kom svar fra den erhvervsdrivende, gentog forbrugeren reklamationen i april 2003. Den erhvervsdrivende besigtigede møblerne, men afviste reklamationen med henvisning til, at der var tale om naturlige mærker i skindet.

Sagens Indbringelse for Forbrugerklagenævnet

Forbrugeren indbragte herefter sagen for Forbrugerklagenævnet med et krav om ombytning af møblerne. Over for nævnet benægtede den erhvervsdrivende at have modtaget forbrugerens første reklamation i oktober 2002 og tilbød i stedet afhjælpning af manglerne.

Sagkyndig Vurdering

Nævnets sagkyndige foretog en besigtigelse af møblerne og udtalte, at der var mange små revner og uregelmæssigheder i læderet på alle fire møbler. Disse fejl var vanskelige at få øje på og krævede ekstra belysning for at blive synlige. Den sagkyndige vurderede, at fejlene skyldtes materiale- og fabrikationsfejl, og at de ikke kunne udbedres på tilfredsstillende vis.

Forbrugerklagenævnet fandt, at klagen vedrørte køb af et møblement, hvor hver enkelt møbel havde kostet under 24.000 kr. Nævnet var derfor kompetent til at behandle klagen i henhold til Bekendtgørelse om Forbrugerklagenævnets virksomhedsområde § 2, som var gældende på tidspunktet for klagens indgivelse.

Tidspunkt for Reklamation

Nævnet lagde til grund, at forbrugeren ikke havde dokumenteret at have reklameret over manglerne tidligere end april 2003, hvilket var cirka et år efter leveringen. Den erhvervsdrivende havde benægtet at have modtaget den tidligere reklamation i oktober 2002.

Møblernes Mangelfuldhed

På baggrund af den sagkyndiges erklæring, der bekræftede revner og uregelmæssigheder i læderet som følge af materiale- og fabrikationsfejl, anså nævnet møblerne for mangelfulde i medfør af Købeloven § 76, stk. 1, nr. 4. Det blev dog vurderet, at manglerne primært var af mindre kosmetisk betydning.

Afslag i Prisen frem for Omlevering

Nævnet bemærkede, at møblerne på tidspunktet for reklamationen (et år efter købet) havde været udsat for en vis værdiforringelse som følge af brug. Efter en samlet vurdering fandt nævnet, at forbrugeren ikke havde krav på omlevering, da dette ville påføre den erhvervsdrivende uforholdsmæssige omkostninger. I stedet blev forbrugeren tilkendt et passende afslag i prisen, jf. Købeloven § 78, stk. 2 sammenholdt med Købeloven § 78, stk. 1, nr. 3. Afslaget blev skønsmæssigt fastsat til 10.000 kr.

Lignende afgørelser