Command Palette

Search for a command to run...

Forbruger vinder sag om ophævelse af køb efter gentagne reparationsforsøg på computer

Dato

22. januar 2004

Nævn

Forbrugerklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Elektronik

Højdepunkt

Ret til penge tilbage efter flere reparationer Køb af computer. Efter at have afhjulpet

En forbruger købte en computer, som inden for de første to måneder udviste to forskellige funktionssvigt. Ved begge lejligheder skiftede den erhvervsdrivende bundkortet. De første to reparationer tog henholdsvis to og fire uger. Efter cirka ni måneder opstod der en ny fejl, denne gang i harddisken, som den erhvervsdrivende ligeledes udskiftede. Forbrugeren modtog computeren retur efter få dage, men konstaterede straks, at fejlen stadig var til stede. Forbrugeren krævede herefter købet ophævet, mens den erhvervsdrivende insisterede på at ombytte computeren. Sagen blev herefter indbragt for Forbrugerklagenævnet.

Gentagne reparationer og tidsforbrug

Forløbet var præget af flere reparationer og længere tidsperioder, hvor forbrugeren ikke havde adgang til en funktionsdygtig computer:

  • Første fejl: Inden for to måneder, bundkort skiftet, reparationstid to uger.
  • Anden fejl: Kort efter, bundkort skiftet igen, reparationstid fire uger.
  • Tredje fejl: Ni måneder efter købet, harddiskfejl, udskiftning af harddisk, men fejlen var fortsat til stede.

Forbrugerklagenævnet lagde til grund, baseret på en sagkyndig erklæring, at den harddisk, der blev installeret under den erhvervsdrivendes afhjælpningsforsøg, var defekt ved udskiftningstidspunktet. Computeren var derfor behæftet med en mangel, jf. Købeloven § 76, stk. 4.

Forbrugerklagenævnets vurdering af afhjælpningsretten

Den erhvervsdrivende havde tilbudt at afhjælpe manglen ved at ombytte computeren, men forbrugeren afviste dette og krævede købet ophævet. Nævnet henviste til Købeloven § 78, stk. 3, som fastslår, at køberen normalt ikke kan kræve afslag i købesummen eller ophævelse, hvis sælgeren tilbyder afhjælpning eller omlevering. Dog skal afhjælpning eller omlevering ske inden rimelig tid og uden udgift eller væsentlig ulempe for køberen, jf. Købeloven § 78, stk. 4 og Købeloven § 79.

Nævnet fandt, at den erhvervsdrivende havde opbrugt sin afhjælpningsret, idet der ikke inden rimelig tid var sørget for, at forbrugeren havde en mangelfri computer. Dette blev begrundet med følgende:

  • Den erhvervsdrivende havde allerede to gange tidligere afhjulpet fejl ved bundkortet.
  • Ved den seneste fejl i harddisken, ni måneder efter købet, formåede den erhvervsdrivende ikke at afhjælpe fejlen, selvom den ifølge den sagkyndige burde have været enkel at lokalisere og udbedre.
  • Den erhvervsdrivende havde ikke stillet en anden computer til rådighed for forbrugeren i reparationsperioderne.

På baggrund heraf var forbrugeren berettiget til at hæve det samlede køb af computeren, computertasken og forsikringen, jf. Købeloven § 78, stk. 4.

Lignende afgørelser