Ophævelse af køb af sko på grund af fabrikationsfejl
Dato
31. december 2003
Nævn
Forbrugerklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Tøj, sko, tekstil og skind
Højdepunkt
Købet kunne hæves, da skoen var mangelfuld En læderlap, der var en væsentlig del
En forbruger klagede over et par sko, hvor en læderlap faldt af den ene sko inden for en måned efter købet. Sælgeren afviste reklamationen med henvisning til, at skaden skyldtes manglende vedligeholdelse fra forbrugerens side.
Sagen blev herefter indbragt for Forbrugerklagenævnet for en vurdering af, om der var tale om en mangel ved produktet.
Forbrugerklagenævnet gav forbrugeren medhold og lagde vægt på formodningsreglen i Købeloven § 77 a, stk. 3. Da fejlen viste sig inden for seks måneder efter levering, formodes den at have været til stede på købstidspunktet, medmindre sælgeren kan bevise andet.
Nævnets sagkyndige vurdering
Efter en sagkyndig undersøgelse af skoene konstaterede nævnet, at læderlappen på den højre sko sad meget solidt fast. På den venstre sko, hvor lappen var faldet af, var læderets overflade (narven) intakt. Dette indikerede, at lappen ikke havde været tilstrækkeligt fastgjort under produktionen.
Nævnet konkluderede på baggrund af undersøgelsen, at sælgeren ikke havde afkræftet formodningen om, at fejlen var oprindelig. Derfor blev det fastslået, at skoene var mangelfulde ved leveringen, jf. Købeloven § 76, stk. 1, nr. 4. Da manglen blev anset for at være væsentlig, var forbrugeren berettiget til at hæve købet i henhold til Købeloven § 78, stk. 1, nr. 4.
Lignende afgørelser