Kontanthjælp - Stop af udbetaling - Manglende deltagelse i aktivering - Jobplan - Krav til indhold
Dato
11. juli 2013
Eksterne links
Læs hele sagenJuridisk område
Aktivloven
Emner
Beskæftigelsesindsats, Jobplan, Væsentlighed, Mangler
Lovreferencer:
En mand, der modtog kontanthjælp fra november 2004, fik stoppet sin udbetaling af kontanthjælp af kommunen med virkning fra 1. februar 2005. Dette skete, da han ikke mødte op til den aktivering, han var henvist til i sin jobplan. Manden havde klaget over jobplanen, som han mente ikke var opkvalificerende eller fremmende for at finde et job, især da den omfattede træfældning og buskrydning frem for hans ønske om Human Ressource-opdatering. Kommunen fastholdt, at jobplanen var udarbejdet i fællesskab den 9. december 2004, og at manden havde underskrevet den. De anførte, at mandens kendskab til HR-området var begrænset, og at hans ønske om at blive personalekonsulent var urealistisk. Det Sociale Nævn ændrede kommunens afgørelse og fandt, at jobplanen ikke opfyldte kravene i beskæftigelsesindsatsloven, da den manglede en beskrivelse af mandens beskæftigelsesmål og konkrete tilbud baseret på hans ønsker og forudsætninger. Nævnet mente derfor ikke, at der forelå et konkret og rimeligt tilbud, og hjemviste sagen til kommunen for udbetaling af tilbageholdt kontanthjælp. Kommunen klagede herefter til Ankestyrelsen, idet de fastholdt, at manden havde accepteret jobplanen ved sin underskrift, og at hans manglende ønske om andet end at undersøge HR via internettet gjorde, at der ikke var givet et tilbud, der kunne opfylde hans ønske.
Ankestyrelsen fandt, at kommunen var berettiget til at stoppe udbetalingen af kontanthjælp til manden fra 1. februar 2005 som følge af hans udeblivelse fra aktiveringstilbuddet. Ankestyrelsen ændrede dermed Det Sociale Nævns afgørelse og var enig med kommunen. Begrundelsen var, at den udarbejdede jobplan, selvom den ikke var særligt detaljeret, opfyldte kravene til en jobplan, når der blev taget hensyn til det overordnede formål i Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats om hurtigere og direkte at få den ledige i arbejde igen. Manden var omfattet af målgruppen for jobplaner i lovens § 2, nr. 1-4, da han modtog kontanthjælp. Det tilbud, der var givet i kommunens aktiveringssted (træfældning og rydning af buske), var omfattet af lovens kapitel 10-12, hvilket krævede udarbejdelse af en jobplan. Selvom jobplanen kun overfladisk indeholdt de krævede oplysninger om beskæftigelsesmål og opfølgning, fandt Ankestyrelsen ikke, at denne mangel var så væsentlig, at jobplanen var ugyldig. Det var klart for både manden og kommunen, hvad målet med jobsøgningen var. Ankestyrelsen vurderede desuden, at de tilbud, der var indeholdt i jobplanen, var i overensstemmelse med lovens § 27, stk. 2 og bekendtgørelsens § 62, stk. 2. Manden havde fået rimelig tid til selv at forsøge at realisere sine mål, og det efterfølgende aktiveringstilbud blev anset for rimeligt. Eventuelt udbetalt hjælp som følge af nævnets afgørelse skulle ikke tilbagebetales i henhold til Aktivloven § 41, stk. 2.
Lignende afgørelser