Fastsættelse af løntilskudsgrundlag i fleksjob uden overenskomst
Dato
11. juli 2013
Eksterne links
Læs hele sagenJuridisk område
Aktivloven
Emner
Sammenligneligt arbejde, Inddragelse af de faglige organisationer, Beregning, Uden overenskomst, Løntilskud, Fleksjob
En lønmodtager blev visiteret til fleksjob som sælger fra 1. december 2004. Stillingen omfattede salgsarbejde og forefaldende, ikke-fysisk belastende opgaver. Lønmodtagerens faktiske løn blev aftalt til 25.000 kr. pr. måned.
Der opstod uenighed om beregningsgrundlaget for løntilskuddet, da arbejdspladsen ikke var dækket af en kollektiv overenskomst. Lønmodtagerens egen fagforening foreslog 25.500 kr. baseret på lønstatistik for salg, finansiering og administration. HK foreslog 25.972 kr. baseret på deres StrukturStatistik for indkøbsarbejde.
Dansk Arbejdsgiverforening (DA) sidestillede arbejdet med ekspedientarbejde en gros og foreslog 17.650 kr. Kommunen kontaktede også Danske Sælgere, som mente, at lønnen burde fastsættes i samarbejde med HK. Kommunen fastsatte herefter beregningsgrundlaget til 20.298 kr. i samarbejde med HK.
Lønmodtageren klagede over, at beregningsgrundlaget ikke var fastsat i samarbejde med dennes egen fagforening, men med et andet forbund. Sagen blev behandlet principielt for at belyse inddragelse af faglige organisationer ved lønfastsættelse i fleksjob, når der ikke foreligger en kollektiv overenskomst.
Ankestyrelsen fandt ikke grundlag for at kritisere kommunens fastsættelse af beregningsgrundlaget for løntilskuddet. Afgørelsen blev truffet i samarbejde med de faglige organisationer.
Begrundelse for afgørelsen
Da arbejdspladsen ikke var dækket af en kollektiv overenskomst, skulle kommunen finde frem til begyndelseslønnen for tilsvarende arbejde. Ankestyrelsen lagde vægt på følgende:
- Arbejdsfunktionen i fleksjobbet var betegnet som salgsarbejde.
- Kommunen havde fastsat tilskudsgrundlaget efter oplysninger fra flere kilder, herunder lønmodtagerens egen fagforening, HK, DA og Danske Sælgere.
Ankestyrelsen fastslog, at beregningsgrundlaget skulle fastsættes i forhold til arbejdets art. Det var derfor ikke afgørende, hvilken fagforening lønmodtageren var medlem af, eller hvilken fagforening der havde ret til at tegne overenskomst. Kommunens fremgangsmåde med at indhente oplysninger fra relevante faglige organisationer var korrekt i fraværet af en kollektiv overenskomst, jf. Bekendtgørelse af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats § 71, stk. 3 og Bekendtgørelse af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats § 72, stk. 1.
Lignende afgørelser