Command Palette

Search for a command to run...

Afgørelse om beregning af særlig støtte og opregulering af hidtidig indtægt ved langvarig kontanthjælp

Dato

10. juli 2013

Eksterne links

Læs hele sagen

Juridisk område

Aktivloven

Emner

Regulering, Kontanthjælp, Udmåling, Hidtidig indtægt

En borger, der siden 1990 havde modtaget kontanthjælp og kun haft sporadisk tilknytning til arbejdsmarkedet, ansøgte om særlig støtte efter Aktivloven § 34. Kommunen afslog ansøgningen med den begrundelse, at den samlede indtægt (kontanthjælp og særlig støtte) ikke måtte overstige 90 % af borgerens hidtidige nettoindtægt på 7.067 kr. Borgerens nuværende kontanthjælp på 7.974 kr. oversteg allerede dette beløb.

Det sociale nævn fastholdt oprindeligt kommunens afgørelse og henviste til § 6 i bekendtgørelsen om særlig støtte, som fastsætter loftet på 90 % af hidtidig nettoindtægt. Nævnet lagde til grund, at den hidtidige indtægt stammede fra marts 1990.

Borgeren klagede over, at hun efter 15 år på kontanthjælp stadig skulle være bundet af sin tidligere arbejdsindtægt. Ved en senere behandling ændrede nævnet dog sin vurdering og fandt, at en indtægt fra 1990 ikke kunne anvendes som hidtidig indtægt for en ansøgning i 2004 på grund af det lange tidsrum på 14 år. Nævnet fandt heller ikke hjemmel til at opregulere den månedlige indtægt fra 1990.

Ankestyrelsen fandt, at der ikke var hjemmel til at opskrive det hidtidige indtægtsniveau, selvom ansøgeren havde modtaget kontanthjælp i en længere årrække. Den hidtidige nettoindtægt på 7.067 kr. måtte således fortsat lægges til grund for beregningen af særlig støtte efter Aktivloven § 34.

Ansøgeren var herefter ikke berettiget til særlig støtte, da kontanthjælpen på 7.974 kr. oversteg både den hidtidige nettoindtægt og dermed også 90 % heraf.

Begrundelse for afgørelsen

Ankestyrelsen begrundede afgørelsen med følgende:

  • Styrelsen havde i en tidligere principiel sag (SM O-17-95), der vedrørte hjælp efter den tidligere bistandslovs § 37 a, fastslået, at der ikke var hjemmel til at opskrive det hidtidige indtægtsniveau i situationer, hvor en ansøger i flere år havde modtaget kontanthjælp.
  • Det fremgik af bemærkningerne til Aktivloven § 34, at bestemmelsen (med enkelte ændringer) svarer til bistandslovens § 37 a om særlig støtte til personer, der har været ude for ændringer i deres forhold og har høje boligudgifter.
  • Det var ikke hensigten med reglen, at man i en ubegrænset periode skulle kunne få støtte til at bevare en bolig, der var anskaffet i forventning om, at det hidtidige indtægtsniveau kunne fastholdes eller genskabes.
  • Den hjælp, der ydes efter Aktivloven § 25, indeholder hjælp til betaling af husleje. En person, der modtager kontanthjælp over en længere periode, må indrette sig på at afholde udgiften til husleje af hjælpen efter Aktivloven § 25.
  • Efter § 6 i bekendtgørelse nr. 606 af 30. juni 2003 om særlig støtte efter Aktivloven § 34 kan den beregnede støtte efter Aktivloven § 5 sammen med ansøgerens øvrige nettoindtægter, herunder kontanthjælp efter Aktivloven § 25, ikke overstige 90 % af ansøgerens hidtidige nettoindtægter.

Ankestyrelsen nåede således til samme resultat som det sociale nævn efter nævnets revurdering.

Lignende afgørelser