Dispensation til rekreative anlæg i Storkeengen – Naturbeskyttelseslovens § 3
Dato
25. april 2022
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
NBL - beskyttede naturtyper
Højdepunkt
Stadfæstelse med ændring af dispensation til etablering af hævede træbroer/boardwalks
Lovreferencer
Miljø- og Fødevareklagenævnet har behandlet en klage fra Dansk Botanisk Forening over Randers Kommunes dispensation til etablering af rekreative anlæg i Storkeengen, et område beskyttet af Naturbeskyttelsesloven § 3, stk. 1 og stk. 2, nr. 2 og 4. Projektet omfatter hævede træbroer/boardwalks, en kano- og kajakanløbsbro samt en fiskebro. Storkeengen er et lavbundsareal med fersk eng og mose, der afgræsses med kreaturer, og Gudenåen er et beskyttet vandløb. Området er bynært og grænser op til bymæssig bebyggelse og eksisterende infrastruktur som jernbanedæmninger og stier. Randers Kommune har tidligere meddelt dispensationer til dige- og regnvandsbassinprojekter i området, som ikke er påklaget. Kystdirektoratet har desuden meddelt tilladelse til etablering af et dige, som er undtaget fra naturbeskyttelseslovens § 3 i henhold til Bekendtgørelse om beskyttede naturtyper § 4.
Projektets delelementer
Randers Kommunes dispensation omfatter flere anlæg:
- Rampen: En ca. 76 m lang, kørestolsvenlig rampe med trin og platforme, der fører ned til Gudenåen og afsluttes med en bådebro for kanoer, kajakker og handicapbåde.
- Buen: En ca. 200 m lang og 1,5 m bred træbro, der forløber hævet over engen og regnvandsbassinet. Den er kørestolsvenlig og inkluderer en kreaturpassage.
- Cirklen: En del af stiforløbet på Buen, udført i træ- og stålbeklædning, med en ydre ¾ cirkelsti og en mindre, hævet cirkel med trin, designet til undervisning og leg.
- Vorupenge-stien med fiskebro: En ca. 240 m lang træbro/boardwalk, der forbinder det nye dige med Gudenåen og den eksisterende jernbanebro. Den er 1,65 m bred for at tillade ATV-kørsel til drift og vedligehold. En fiskebro på ca. 55 m² er en del af stien.
- Adgang fra A2: En ny stiforbindelse, der forbinder A2 med jernbanestien, krydser en grøft og inkluderer klaplåger for kreaturpassage.
Alle anlæg udføres i ubehandlet egetræ og stål, funderet med galvaniserede stålskruer.
Klagepunkter og kommunens bemærkninger
Dansk Botanisk Forening har klaget over dispensationen med følgende hovedpunkter:
- Alternative, handicapvenlige adgangsmuligheder til sejlads findes allerede eller kan etableres andre steder.
- Anlæggene, især Buen og Cirklen, vil invitere til intens færdsel og øge risikoen for introduktion af fremmede planter i den botanisk værdifulde eng.
- Anlæggene vil medføre væsentlig skyggepåvirkning og påvirke vegetationen negativt.
- Projektet forbedrer ikke naturformidlingen og kan virke som en barriere for græssende dyr.
- Randers Kommune har ikke stillet tilstrækkelige vilkår for anlægsfasen, og der mangler oplysninger om vedligeholdelse.
- Projektet kan skabe tvivl om årsagen til eventuelle skadelige virkninger i Storkeengen, hvis diget senere viser sig at have negative konsekvenser.
- Lighedsgrundsætningen er ikke efterlevet, da kommunen har strakt sig længere end normalt for en privat lodsejer.
Randers Kommune har i sine bemærkninger fremhævet projektets rekreative og naturformidlingsmæssige aspekter, især den handicapvenlige adgang. Kommunen har vurderet, at påvirkningen af den beskyttede natur er beskeden, og at de mest værdifulde naturområder ikke påvirkes væsentligt. Kommunen har desuden henvist til, at der er taget hensyn til anlægsfasen i udbudsmaterialet, og at der vil blive ført tilsyn. Vedrørende lighedsgrundsætningen har kommunen anført, at der er tale om rekreative tiltag til gavn for den almene offentlighed, hvilket adskiller sig fra private økonomiske interesser.
Miljø- og Fødevareklagenævnet har stadfæstet Randers Kommunes dispensation for dele af projektet, men ophævet dispensationen for andre dele og stillet yderligere vilkår.
Stadfæstelse med vilkår for Rampen, Vorupenge-stien og adgangen til A2
Nævnet finder, at der kan meddeles dispensation til Rampen med anløbsbro, Vorupenge-stien med fiskebro og adgangen fra A2. Nævnet lægger vægt på, at disse anlæg kun medfører en begrænset påvirkning af Gudenåen og den beskyttede natur. Specifikt for Rampen fremhæves manglen på en handicapvenlig anløbsbro på sydsiden af Gudenåen og dens egnethed til at give adgang til et stort stisystem. For Vorupenge-stien og adgangen til A2 lægges vægt på områdernes ringe naturværdi og den begrænsede risiko for introduktion af fremmede frø.
Nævnet har stillet følgende vilkår for dispensationen, i henhold til Naturbeskyttelsesloven § 65, stk. 2:
- Ingen gravning eller udskiftning af blødbundsmaterialer i beskyttede arealer under etablering.
- Ingen deponering af jord, heller ikke midlertidigt, i beskyttede arealer.
- Færdsel med maskiner på beskyttede arealer skal undgås i videst muligt omfang og må ikke ske i en afstand på mere end 0,5 m fra anlæggene. Køreplader skal benyttes, hvis færdsel ikke kan undgås, og skal være rengjorte.
- Maskinarbejde skal udføres miljømæssigt forsvarligt, uden udslip/nedsivning af emulsioner eller lignende.
- Kun godkendte miljøvenlige og biologisk nedbrydelige hydraulikolier og smøreolier mv. må anvendes på maskiner.
- Alle beskyttede arealer, hvorpå der ikke er opført anlæg, skal efter anlægsfasen fremstå som før anlægsstart.
- Anlæggene skal fjernes senest ét år efter, at de ikke længere anvendes, og naturarealerne skal reetableres.
Dispensationen bortfalder, hvis den ikke er udnyttet senest 3 år efter afgørelsen, jf. Naturbeskyttelsesloven § 66, stk. 2.
Nævnet er desuden enig med Randers Kommune i, at projektet ikke vil påvirke Natura 2000-områder væsentligt, da det er beliggende ca. 5 km fra det nærmeste område. Projektet forventes heller ikke at beskadige eller ødelægge yngle- eller rasteområder for bilag IV-arter som odder eller grøn kølleguldsmed, da området er bynært og allerede forstyrret, og anlæggene primært er på land.
Ophævelse af dispensation for Buen og Cirklen
Et flertal i nævnet ophæver Randers Kommunes dispensation til Buen og Cirklen. Flertallet lægger vægt på, at anlæggene har begrænset trafikal betydning, da eksisterende og nye stier allerede dækker de rekreative behov. Anlæggene anses for mere visuelt/arkitektonisk begrundede og bidrager ikke til oplevelsen af området som et naturområde. Deres størrelse og hævede forløb medfører en væsentlig visuel påvirkning og opdeler engen. Desuden vurderes kreaturpassagen under Buen som uhensigtsmæssig, da den øger risikoen for optræden af det botanisk værdifulde rigkær. Der vil også være en vis forstyrrelse af fugle og påvirkning af naturen på grund af skygge og manglende afgræsning.
Et mindretal fandt, at dispensation kunne gives til Buen og Cirklen, med henvisning til områdets bynære beliggenhed, begrænset skyggepåvirkning og rekreative betydning for at give tæt adgang til naturen og en særlig oplevelse af at gå hen over den. Mindretallet vurderede også, at risikoen for fremmede frø var begrænset.
Det indbetalte klagegebyr tilbagebetales. Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17 og Bekendtgørelse om gebyr for indbringelse af klager for Miljø- og Fødevareklagenævnet mv. § 2.
Lignende afgørelser