Command Palette

Search for a command to run...

Stadfæstelse af nedsættelse af tilskud til pleje af græs- og naturarealer

Dato

24. marts 2021

Nævn

Miljø- og Fødevareklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Landbrugsstøtte

Højdepunkt

Stadfæstelse af afgørelse om nedsættelse af tilskud til pleje af græs- og naturarealer

Sagen omhandler en klage over Landbrugsstyrelsens afgørelse af 15. august 2020 om nedsættelse af tilskud til pleje af græs- og naturarealer. Klager havde den 28. april 2020 indsendt fællesskema 2020, hvori der blev søgt om tilskud til pleje af græs- og naturarealer.

Baggrund for nedsættelse af tilskud

Den 2. maj 2020 sendte Landbrugsstyrelsen et høringsbrev til klager vedrørende et overlap på 3,64 ha på mark nr. 47-0 med en anden landbrugers anmeldte areal. Styrelsen opfordrede klager til at afklare råderetten over arealet og foretage ændringer i fællesskemaet senest den 26. maj 2020 for at undgå sanktioner.

Den 4. maj 2020 indsendte klager et nyt fællesskema, hvor ansøgningen om tilskud til pleje af græs- og naturarealer for mark nr. 47-0 var fjernet. Senere samme dag indsendte klager endnu et fællesskema, hvor ansøgningen om tilskud til pleje af græs- og naturarealer igen var inkluderet, dog uden mark nr. 47-0.

Landbrugsstyrelsen nedsatte den 15. august 2020 klagers tilskud med 1 %. Begrundelsen var, at klager havde tilføjet ordningen efter ansøgningsfristen den 1. maj 2020. Styrelsen henviste til, at støtten nedsættes med 1 % pr. arbejdsdag, fællesskemaet eller tilføjelsen er forsinket, jf. Kommissionens delegerede forordning (EU) nr. 640/2014 artikel 13, stk. 1, og Bekendtgørelse om markblok, elektronisk fællesskema og elektroniske tilsagnsskemaer § 7, stk. 1 og 2.

Klagerens anbringender

Klager påklagede afgørelsen den 26. august 2020 og anførte, at den sidste ændring til fællesskemaet blev indsendt om morgenen den 4. maj 2020 som følge af Landbrugsstyrelsens orientering om overlap den 2. maj 2020. Klager mente, at dette var inden for fristen for rettelser den 26. maj 2020, som angivet på Landbrugsstyrelsens hjemmeside, og at det ikke fremgik, at dette ville medføre nedsættelse af støtten. Klager var uforstående over for grundlaget for nedsættelsen.

Landbrugsstyrelsens bemærkninger

Landbrugsstyrelsen fastholdt afgørelsen og bemærkede, at ansøgningsperioden var fra 1. februar til 1. maj 2020, mens ændringsfristen var fra 2. maj til 26. maj 2020. Styrelsen anførte, at ansøgningen om tilskud til pleje af græs- og naturarealer blev taget ud af fællesskemaet den 4. maj 2020 og derefter ansøgt på ny senere samme dag. Det var styrelsens opfattelse, at ansøgningen om tilskud til pleje af græs- og naturarealer derfor først var indsendt i ændringsperioden. Styrelsen understregede, at det er ansøgerens ansvar at sætte sig ind i ansøgningsprocedurer og -regler.

Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæstede Landbrugsstyrelsens afgørelse om nedsættelse af tilskud til pleje af græs- og naturarealer.

Nævnets begrundelse

Nævnet lagde til grund, at klager den 4. maj 2020 indsendte et nyt fællesskema, hvorved den oprindelige ansøgning om tilskud til pleje af græs- og naturarealer blev trukket tilbage, jf. Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) nr. 809/2014 artikel 3, stk. 1. Ifølge forordningens artikel 3, stk. 3, skal en tilbagetrækning sætte støttemodtageren i samme situation som før indgivelsen af de pågældende dokumenter.

Nævnet vurderede, at da klager senere samme dag indsendte endnu et fællesskema med en ny ansøgning om tilskud til pleje af græs- og naturarealer, var denne ansøgning først indgivet den 4. maj 2020. Dette var én arbejdsdag efter ansøgningsfristen den 1. maj 2020, jf. Bekendtgørelse om markblok, elektronisk fællesskema og elektroniske tilsagnsskemaer § 7, stk. 1. Derfor skulle tilskuddet nedsættes med 1 % i henhold til Kommissionens delegerede forordning (EU) nr. 640/2014 artikel 13, stk. 1.

Nævnet bemærkede, at selvom der kan foretages ændringer i indsendte ansøgninger indtil ændringsfristen efter Bekendtgørelse om markblok, elektronisk fællesskema og elektroniske tilsagnsskemaer § 7, stk. 2, så ophører muligheden for at ændre en ansøgning, når den er trukket tilbage. Dispositioner foretaget i Landbrugsstyrelsens Tast selv-service er bindende. Nævnet understregede, at ordningen er en erhvervsrettet støtteordning, og det er klagerens ansvar at kende til støttebetingelser, herunder ansøgningsfrister og -procedurer.

Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 8.

Lignende afgørelser