Miljø- og Fødevareklagenævnets afvisning af klage vedrørende byggetilladelse i Roskilde Kommune
Dato
30. marts 2021
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
NBL - beskyttede naturtyper
Højdepunkt
Afvisning af klage i sag om byggetilladelse til 44 rækkehuse i Roskilde Kommune
Lovreferencer
Miljø- og Fødevareklagenævnet har modtaget en klage fra omboende vedrørende Roskilde Kommunes byggetilladelse af 14. marts 2019. Tilladelsen omhandlede opførelse af 44 rækkehuse på adresserne [F1] til [F2] og [F3] til [F4] i Roskilde.
Klagerne anførte, at Roskilde Kommune havde misligholdt sin tilsynspligt i forbindelse med byggetilladelsen. De mente, at kommunen burde have inddraget reglerne om beskyttede naturtyper i henhold til Naturbeskyttelsesloven § 3 samt reglerne om bilag IV-arter i sin behandling af sagen.
Roskilde Kommune har i sit svar til klagen oplyst, at de i forbindelse med sagsbehandlingen havde foretaget en besigtigelse af området og vurderet, at det ikke var omfattet af Naturbeskyttelsesloven § 3. Kommunens afgørelse var meddelt i medfør af byggeloven, bygningsreglement 2018 (BR18) og planloven. Det er desuden oplyst, at Roskilde Kommunes afgørelse også er påklaget til Planklagenævnet og Byggeklageenheden.
Miljø- og Fødevareklagenævnet afviser at realitetsbehandle klagen over Roskilde Kommunes byggetilladelse. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne i henhold til Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 8.
Nævnets kompetence
Miljø- og Fødevareklagenævnet er klagemyndighed for administrative afgørelser i det omfang, det er fastsat i den øvrige lovgivning, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 1, stk. 1. Nævnet afgør selv spørgsmål om sin egen kompetence, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 1, stk. 3.
Nævnet har kompetence til at behandle klager over konkrete afgørelser truffet af kommuner og statslige styrelser efter en række miljø- og naturretlige love. I den foreliggende sag er der imidlertid ikke tale om en afgørelse, der er omfattet af disse specifikke lovgivninger. Derfor har Miljø- og Fødevareklagenævnet ikke kompetence til at realitetsbehandle klagen.
Mulighed for tilsynssag
Miljø- og Fødevareklagenævnet bemærker, at en klage over en kommunes forpligtelser som tilsynsmyndighed kan indgives til Ankestyrelsen, jf. Kommunestyrelsesloven § 47, stk. 1. Det er Ankestyrelsen selv, der beslutter, om der er tilstrækkelig anledning til at rejse en tilsynssag, jf. Kommunestyrelsesloven § 48 a.
Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17 og Bekendtgørelse om gebyr for indbringelse af klager for Miljø- og Fødevareklagenævnet mv. § 2. En eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal være anlagt inden 6 måneder, jf. Naturbeskyttelsesloven § 88, stk. 1.
Lignende afgørelser