Stadfæstelse af afslag på tilskud til afsætningsfremme af kystfisk og økologiske opdrætsfisk
Dato
29. oktober 2020
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Projektstøtte
Højdepunkt
Stadfæstelse af afgørelse i sag om afslag på tilsagn om tilskud til afsætningsfremme
Lovreferencer
En ansøger indsendte den 7. oktober 2019 en ansøgning om tilsagn om tilskud under indsatsområdet ”afsætning af kystfiskeres fangster” med et søgt tilskud på 254.353 kr. Projektet havde til formål at fremme kendskabet til og afsætningen af fortrinsvis skånsomt fangede kystfisk og sekundært økologiske opdrætsfisk. Miljø- og Fødevareklagenævnet traf afgørelse efter Bekendtgørelse om tilskud til afsætningsfremme § 1, nr. 1, jf. Lov om Hav- og Fiskerifonden § 11 a, stk. 1.
Fiskeristyrelsens Afslag
Den 16. december 2019 meddelte Fiskeristyrelsen afslag på tilsagn om tilskud. Begrundelsen var, at tilskudsordningen ikke dækker afsætningsfremme af økologiske opdrætsfisk, og at det i ansøgningen og budgettet ikke var muligt at skelne mellem udgifter til kystfanget fisk og opdrætsfisk. Afslaget blev givet med henvisning til Bekendtgørelse om tilskud til afsætningsfremme § 1, stk. 1, nr. 1 og Bekendtgørelse om tilskud til afsætningsfremme § 8, stk. 1, nr. 5.
Klagens Indhold
Ansøger påklagede afgørelsen den 11. januar 2020 til Miljø- og Fødevareklagenævnet. Klager anførte, at vejledningen og ansøgningsskemaet var uklare med hensyn til, at kun afsætningsfremme for kystfangede fisk kunne indgå i projektet. Klager mente, at tvetydigheden burde komme klager til gode, da hovedfokus (ca. 90 %) var på skånsomt kystfiskeri, og kun en mindre del (ca. 10 %) vedrørte økologisk akvakultur. Klager indsendte et revideret budget og en revideret projektbeskrivelse, hvor alle aktiviteter vedrørende økologiske opdrætsfisk var fjernet. Klager mente desuden, at Fiskeristyrelsen burde have kontaktet dem for at oplyse om behovet for et mere opdelt budget.
Fiskeristyrelsens Bemærkninger til Klagen
Fiskeristyrelsen fastholdt, at afsætning af økologiske opdrætsfisk faldt uden for tilskudsordningens indsatsområde, og at det ikke var muligt at adskille projekterne i den oprindelige ansøgning. Styrelsen henviste til, at bekendtgørelsen udgør det endelige regelgrundlag, og at vejledningen var tilstrækkelig klar. Styrelsen bemærkede også, at de som udgangspunkt er afskåret fra at vejlede om forbedring af ansøgninger for at undgå konkurrenceforvridning. Endelig fastslog styrelsen, at en ny vurdering baseret på det reviderede budget ikke var mulig på grund af prioritering, budgettering og allerede allokerede tilsagn.
Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæstede Fiskeristyrelsens afgørelse om afslag på tilsagn om tilskud til projektet.
Nævnets Vurdering af Vejledningspligt
Nævnet fandt ikke grundlag for at konstatere, at Fiskeristyrelsen havde tilsidesat vejledningspligten. Nævnet lagde vægt på, at klager ikke havde kontaktet Fiskeristyrelsen direkte for vejledning, og at styrelsen opfyldte sin vejledningspligt ved at offentliggøre konkret vejledning på sin hjemmeside. Det blev fremhævet, at Bekendtgørelse om tilskud til afsætningsfremme § 1, nr. 1 klart angiver, at indsatsområdet vedrører afsætning af kystfiskeres fangster. Nævnet bemærkede desuden, at der er et skærpet ansvar for klager til selv at gøre sig bekendt med regler og betingelser for en erhvervsrettet støtteordning. Dette var i overensstemmelse med Forvaltningsloven § 7, stk. 1.
Nævnets Vurdering af Partshøringsforpligtelse
Nævnet fandt, at Fiskeristyrelsen ikke havde tilsidesat partshøringsforpligtelsen. Da klager selv havde indsendt de faktiske oplysninger, der lå til grund for afgørelsen, var klager allerede bekendt med disse. Derfor var styrelsen ikke forpligtet til at foretage partshøring i medfør af Forvaltningsloven § 19, stk. 1. Nævnet vurderede endvidere, at styrelsen ikke var forpligtet til at partshøre klager over styrelsens retlige vurdering af forholdet.
Berettigelse til Tilskud
Nævnet vurderede, at klager ikke var berettiget til tilsagn om tilskud. Det ansøgte projekt vedrørte afsætningsfremme for både skånsomt kystfisk og økologiske opdrætsfisk. Nævnet fastslog, at afsætning af økologiske opdrætsfisk falder uden for tilskudsordningens indsatsområde ”afsætning af kystfiskeres fangster” i henhold til Bekendtgørelse om tilskud til afsætningsfremme § 1, nr. 1. Da det ikke var muligt at adskille de to projekter i den oprindelige ansøgning eller budgettet, kunne projektet ikke opdeles. Det forhold, at klager med klagen indsendte et revideret budget og en revideret projektbeskrivelse, kunne ikke føre til et andet resultat, da afgørelsen bygger på de oplysninger, der blev afgivet i den oprindelige ansøgning, og Fiskeristyrelsen foretager prioritering efter ansøgningsfristens udløb.
Miljø- og Fødevareklagenævnets Afgørelse
Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæstede Fiskeristyrelsens afgørelse af 16. december 2019 om afslag på tilsagn om tilskud til projektet vedrørende afsætningsfremme for skånsomt fangede kystfisk og økologiske opdrætsfisk.
Lignende afgørelser