Command Palette

Search for a command to run...

Sagen omhandler en klage over Esbjerg Kommunes afgørelser af 6. november 2019 og 15. januar 2020 vedrørende aktindsigt i materiale, hvor klagers værk "[navn1]" er anvendt. Klager anmodede den 18. oktober 2019 om aktindsigt i alt materiale sendt til Arbejdsmiljøeksperten A/S, hvori værket indgår, samt øvrigt materiale, hvor kommunen har anvendt det.

Kommunens oprindelige afgørelse

Esbjerg Kommune meddelte den 6. november 2019 aktindsigt i materiale sendt til Arbejdsmiljøeksperten A/S den 2. april 2019 og udleverede en aktliste over journaliserede sager. Klager gjorde den 19. november 2019 opmærksom på, at en byrådspolitiker i 2009 havde fremsendt værket til kommunen, og mente derfor, at kommunen ikke havde meddelt aktindsigt i det fulde materiale.

Kommunens bemærkninger til klagen

Esbjerg Kommune fastholdt den 15. januar 2020, at interne dokumenter kun er omfattet af journaliseringspligten, hvis de har betydning for en sag eller den administrative sagsbehandling i øvrigt. Kommunen oplyste den 29. juni 2020, at anmodningen var behandlet efter Miljøoplysningsloven § 2, stk. 1, jf. Miljøoplysningsloven § 3, jf. Miljøoplysningsloven § 4, stk. 6, da materialet vedrører forslag til støjdæmpende foranstaltninger. Kommunen henviste til, at journaliseringspligten kun gælder for dokumenter, der er indgået til eller oprettet af kommunen som led i den administrative sagsbehandling, jf. Lov om offentlighed i forvaltningen (1985) § 4 og Lov om offentlighed i forvaltningen (2013) § 15.

Nye oplysninger under sagens behandling

Esbjerg Kommune præciserede den 11. august 2020, at værket "[navn1]" blev anvendt i en sag om klager over støj fra Esbjerg Havn, behandlet efter Miljøbeskyttelsesloven § 72. Kommunen bekræftede den 5. november 2020, at alt eksisterende materiale vedrørende værket var udleveret til klager, og henviste til de tidligere afgørelser.

Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæster Esbjerg Kommunes afgørelser af 6. november 2019 og 15. januar 2020 om aktindsigt i materiale, hvor kommunen har anvendt klagers værk "[navn1]".

Nævnets kompetence

Nævnet fastslog sin kompetence til at behandle klagen, da afgørelser om aktindsigt kan påklages til den myndighed, der er klageinstans for den sag, som begæringen om aktindsigt vedrører, jf. Miljøoplysningsloven § 4, stk. 6 og Lov om offentlighed i forvaltningen (2013) § 37, stk. 1. Da materialet vedrører støjdæmpende foranstaltninger i en sag om støjklager fra Esbjerg Havn, som behandles efter Miljøbeskyttelsesloven § 72, og kommunens afgørelser efter denne lov kan påklages til nævnet, jf. Miljøbeskyttelsesloven § 91, stk. 1, har nævnet kompetence. Nævnet begrænsede sin prøvelse til spørgsmålet om aktindsigt og behandlede ikke spørgsmål om ophavsret eller journaliseringspligt, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 11, stk. 1.

Miljøoplysningslovens anvendelsesområde

Nævnet fandt, at anmodningen om aktindsigt skulle behandles efter Miljøoplysningsloven, da de anmodede oplysninger vedrører etablering af støjdæmpende foranstaltninger i form af en støjvold. Dette udgør en foranstaltning, der påvirker miljøelementer som støj og landskaber, og er dermed omfattet af definitionen af "miljøoplysninger" i Miljøoplysningsloven § 3, nr. 1, Miljøoplysningsloven § 3, nr. 2 og Miljøoplysningsloven § 3, nr. 3. Loven finder anvendelse på myndigheder omfattet af Lov om offentlighed i forvaltningen (1985) § 1, jf. Miljøoplysningsloven § 1, stk. 1.

Aktindsigtens omfang

Nævnet lagde til grund, at der ikke eksisterer yderligere materiale hos Esbjerg Kommune, som er omfattet af klagers anmodning om aktindsigt. Retten til aktindsigt gælder kun for oplysninger, der eksisterer og er i myndighedens besiddelse, jf. Miljøoplysningsloven § 3. Kommunen er ikke forpligtet til at frembringe nye oplysninger eller udarbejde nye dokumenter for at imødekomme en anmodning om aktindsigt, jf. Miljøoplysningsloven § 2, stk. 1. På dette grundlag vurderede nævnet, at Esbjerg Kommune ikke har mulighed for at imødekomme anmodningen yderligere.

Lignende afgørelser