Planklagenævnets afgørelse om landzonetilladelse til tangdepot i Greve Kommune
Dato
29. juni 2021
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, landzone (efter 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i klagesag om Greve Kommunes landzonetilladelse til etablering af tangdepot
Greve Kommune meddelte den 29. maj 2020 en tidsubegrænset landzonetilladelse til udlægning af køreplader og etablering af et tangdepot på køreplader ved ejendommen A1, 2670 Greve, matr.nr. F1. Ejendommen er beliggende i landzone, kystnærhedszonen og inden for strandbeskyttelseslinjen.
En nabo indgav klage over kommunens afgørelse.
Sagens baggrund
Klagen vedrører specifikt kommunens tilladelse til anvendelse af et areal på stranden til tangdepot, som skal bruges til strandrensninger. Udover denne klage har klageren også indgivet en separat klage over kommunens afgørelse om miljøgodkendelse efter Miljøbeskyttelsesloven § 33, som behandles af Miljø- og Fødevareklagenævnet.
Klageforløb
Planklagenævnet modtog klagen fra kommunen den 18. juni 2020, efter at klageren havde indsendt sin klage den 16. juni 2020. Kommunen fremsatte sine bemærkninger til klagen den 18. juni 2020. Alt indsendt materiale er indgået i nævnets sagsbehandling.
Planklagenævnet har behandlet klagen over Greve Kommunes landzonetilladelse og har ophævet afgørelsen samt hjemvist sagen til fornyet behandling i kommunen. Dette betyder, at kommunens oprindelige afgørelse ikke længere er gældende.
Planklagenævnets kompetence og vurdering
Planklagenævnet er kompetent til at behandle en kommunes afgørelser efter Planlovens § 35, stk. 1 (landzone), jf. Planlovens § 58, stk. 1, nr. 1. Nævnet kan desuden vurdere retlige spørgsmål i forbindelse med kommunens øvrige afgørelser efter planloven, jf. Planlovens § 58, stk. 1, nr. 3, herunder om en afgørelse overholder de forvaltningsretlige krav om konkret vurdering.
Klagerens anbringender
Klageren anførte, at den ansøgte placering af tangdepotet ville blokere passagen på stranden og medføre betydelig gene for både strandbrugere og omkringliggende naboer.
Nævnets vurdering af den konkrete vurdering
Planklagenævnet fandt, at Greve Kommune ikke havde foretaget en tilstrækkelig konkret vurdering af det ansøgte tangdepot ud fra saglige og planlægningsmæssigt relevante hensyn. Nævnet lagde vægt på, at hverken afgørelsen eller kommunens bemærkninger til klagesagen indeholdt en beskrivelse af:
- Tangdepotets landskabelige påvirkning.
- Depotets størrelse og anvendelsens omfang.
- Mængden af transport til og fra depotet.
- Eventuelle nabogener i form af støj, lugt mv.
Denne mangel på konkret vurdering blev anset for en væsentlig retlig mangel, der medførte afgørelsens ugyldighed.
Krav til fornyet sagsbehandling
Når Greve Kommune genbehandler sagen, skal den foretage en konkret vurdering af tangdepotet baseret på saglige og planlægningsmæssigt relevante hensyn. Dette inkluderer en vurdering af:
- Omfanget af den ændrede anvendelse af området.
- Depotets påvirkning af landskabet.
- Eventuelle nabogener.
Kommunen skal desuden overveje at stille vilkår for tilladelsen, hvis den vurderer, at der kan gives landzonetilladelse. Dette kunne eksempelvis omfatte angivelse af perioder og hyppighed for depotets anvendelse.
Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Planklagenævnet § 4, stk. 1. Planklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. En eventuel retssag skal anlægges inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4. Det indbetalte klagegebyr tilbagebetales.
Lignende afgørelser