Command Palette

Search for a command to run...

Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse om miljøgodkendelse til svinebrug på [adresse 1], 4532 Gislinge

Dato

9. februar 2024

Nævn

Miljø- og Fødevareklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Husdyrbrugloven

Højdepunkt

Stadfæstelse med ændringer af miljøgodkendelse og tillæg til miljøgodkendelse til

Lovreferencer

Bekendtgørelse om godkendelse og tilladelse m.v. af husdyrbrug § 2, stk. 1-3Bekendtgørelse om godkendelse og tilladelse m.v. af husdyrbrug § 4, stk. 4, stk. 8 og 9, stk. 13-15Bekendtgørelse om godkendelse og tilladelse m.v. af husdyrbrug § 21, stk. 2Bekendtgørelse om godkendelse og tilladelse m.v. af husdyrbrug § 23, stk. 1Bekendtgørelse om godkendelse og tilladelse m.v. af husdyrbrug § 24, stk. 1 og 2Bekendtgørelse om godkendelse og tilladelse m.v. af husdyrbrug § 25, stk. 1-3Bekendtgørelse om godkendelse og tilladelse m.v. af husdyrbrug § 26, stk. 1-3Bekendtgørelse om godkendelse og tilladelse m.v. af husdyrbrug § 27, stk. 1Bekendtgørelse om godkendelse og tilladelse m.v. af husdyrbrug § 29Bekendtgørelse om godkendelse og tilladelse m.v. af husdyrbrug § 30, stk. 2 og 3, stk. 6Bekendtgørelse om godkendelse og tilladelse m.v. af husdyrbrug § 31Bekendtgørelse om godkendelse og tilladelse m.v. af husdyrbrug § 36, stk. 2-5Bekendtgørelse om godkendelse og tilladelse m.v. af husdyrbrug § 39, stk. 1-3Bekendtgørelse om godkendelse og tilladelse m.v. af husdyrbrug § 40, stk. 1Bekendtgørelse om godkendelse og tilladelse m.v. af husdyrbrug § 41, stk. 1Bekendtgørelse om godkendelse og tilladelse m.v. af husdyrbrug § 60Bekendtgørelse om udpegning og administration af internationale naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter § 7, stk. 5Bekendtgørelse om udpegning og administration af internationale naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter § 10, stk. 1 og 2Husdyrbrugloven § 16a, stk. 2, stk. 4Husdyrbrugloven § 7, stk. 1Husdyrbrugloven § 76, stk. 1Husdyrbrugloven § 59a, stk. 1Husdyrbrugloven § 27, stk. 1 og 2Husdyrbrugloven § 90Husdyrbrugloven § 34aHusdyrbrugloven § 48, stk. 2Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 8Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 11, stk. 1Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17Miljøvurderingsloven § 20, stk. 6Naturbeskyttelsesloven § 3Naturbeskyttelsesloven § 65, stk. 2

Miljø- og Fødevareklagenævnet har behandlet en sag om miljøgodkendelse til udvidelse af et svinebrug i Gislinge, Holbæk Kommune. Den oprindelige miljøgodkendelse blev meddelt af Holbæk Kommune den 5. februar 2020, med hjemmel i husdyrbruglovens § 16 a, stk. 2. Denne godkendelse indebar en betydelig udvidelse af svinebrugets produktionsareal fra 1.073 m² til 6.461 m², samt etablering af nye stalde, en halm- og foderlade og fodersiloer. Projektet medførte, at svinebruget blev et IE-husdyrbrug med over 2.000 stipladser til fedesvin.

Klagerne, herunder en gruppe omboende, en lokal virksomhed og Danmarks Naturfredningsforening, påklagede miljøgodkendelsen. De centrale klagepunkter omhandlede:

Klagepunkter over Miljøgodkendelsen af 5. februar 2020

  • Projektets omfang: Klagerne mente, at udvidelsen var så omfattende, at den reelt burde betragtes som en nyetablering, og at afgørelsen burde træffes af kommunalbestyrelsen og ikke administrationen.
  • Landskabelig påvirkning: Der blev udtrykt bekymring for, at de nye, høje siloer og stalde ville have en negativ indvirkning på det flade landskab i Lammefjorden, som er et særligt værdifuldt landbrugsområde. Kommunen blev kritiseret for ikke at have overvejet alternative placeringer eller udarbejdet visualiseringer.
  • Gener for omgivelserne: Klagerne forventede øgede gener fra rotter og andre skadedyr, samt en væsentlig stigning i tunge transporter, der ville belaste det smalle vejnet og udgøre en trafiksikkerhedsrisiko. Der var også bekymring for lugtgener, der kunne påvirke nærliggende fødevarevirksomheder.
  • Ammoniakudledning og naturpåvirkning: Klagerne frygtede, at ammoniakudledningen ville påvirke beskyttet natur, herunder § 3-beskyttede engarealer og bilag IV-arter. Der blev stillet spørgsmålstegn ved beregningerne af merdeposition og inddragelsen af specifikke naturområder.
  • Miljøkonsekvensrapportens kvalitet: Klagerne anførte, at miljøkonsekvensrapporten ikke tilstrækkeligt belyste projektets virkninger på befolkningens sundhed og ikke var udarbejdet af tilstrækkeligt kvalificerede eksperter, som krævet i Bekendtgørelse om godkendelse og tilladelse m.v. af husdyrbrug § 4.

Tillæg til Miljøgodkendelsen af 7. maj 2021

Holbæk Kommune meddelte den 7. maj 2021 et tillæg til miljøgodkendelsen, jf. husdyrbruglovens § 16 a, stk. 4, da den oprindelige godkendelse ikke var udnyttet, og ansøger ønskede at ændre staldtyperne. Tillægget reducerede det samlede produktionsareal til 6.103 m² og ændrede antallet og typen af nye stalde og siloer. Klagerne påklagede også dette tillæg med lignende argumenter, herunder at det burde betragtes som et helt nyt projekt, og at de ændrede bygningshøjder ville påvirke landskabet yderligere.

Kommunens Bemærkninger og Projekttilpasninger

Holbæk Kommune fastholdt, at afgørelserne var truffet på baggrund af lovlig delegation og tilstrækkelige landskabsvurderinger, og at der ikke var behov for visualiseringer. Kommunen afviste, at der var uoverensstemmelse i produktionsarealet for stald 2 og henviste til, at rottebekæmpelse reguleres af generel lovgivning. Under klagesagen har der været en række projekttilpasninger og dialog med Miljøstyrelsen:

  • Transportvilkår: Vilkår 28 om opsamling af spildt husdyrgødning blev ophævet, da det regulerer forhold på offentlig vej, som ikke er omfattet af husdyrbrugloven. Vilkår 29 om tunge transporter blev justeret.
  • Stald 4 dyretype: For at overholde BAT-kravet for punktudsugning, som kun er godkendt til slagtesvin, blev dyretypen i Stald 4 ændret fra flexgruppen (slagtesvin og smågrise) til udelukkende slagtesvin.
  • Luftrensere: Antallet af luftrensere blev reduceret fra fire til to, og deres dimensionering blev justeret til 21.217,5 m³ pr. time pr. renser for at overholde Miljøstyrelsens teknologilistes maksimale kapacitet.
  • Gyllekøling: I 3 ud af 10 sektioner af Stald 4, hvor punktudsugning ikke anvendes, etableres gyllekøling med en ammoniakreduktionseffekt på 7,5 %. Køleslangerne er allerede nedstøbt i kanalbunden.
  • Ammoniakberegninger: Der blev foretaget genberegninger af ammoniakdepositionen med de tilpassede projekter og justerede ruhedsfaktorer for naturområderne. Den samlede ammoniakemission fra husdyrbruget med det tilpassede projekt overholder BAT-kravet med 6.846 kg NH3-N/år mod et krav på 6.847 kg NH3-N/år.

Miljø- og Fødevareklagenævnet har i sin prøvelse fokuseret på delegation af afgørelseskompetence, miljøkonsekvensrapportens indhold, kravet om anvendelse af BAT, påvirkning af natur og bilag IV-arter, landskabelige værdier, lugtgener og øvrige gener. Nævnet har ikke taget stilling til klagepunkter vedrørende vandforsyningsforhold, dyrevelfærd og økonomiske konsekvenser for lokale virksomheder, da disse ikke er omfattet af husdyrbruglovgivningen.

Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæster Holbæk Kommunes afgørelse af 5. februar 2020 om miljøgodkendelse og afgørelse af 7. maj 2021 om tillæg til miljøgodkendelse for svinebruget i Gislinge, dog med en række ændringer i vilkårene.

Nævnet har fundet, at kommunens afgørelser er truffet på grundlag af en lovlig intern delegation og derfor ikke er ugyldige. Miljøkonsekvensrapporten er vurderet tilstrækkelig i forhold til at påvise, beskrive og vurdere projektets virkninger på befolkningen og menneskers sundhed, og ansøgers konsulent anses for at besidde den fornødne ekspertise.

Overholdelse af BAT-krav og Ammoniakemission

Nævnet har foretaget en genberegning af husdyrbrugets maksimale ammoniakemission (BAT-kravet) og den faktiske ammoniakemission baseret på de projekttilpasninger, der er foretaget under sagsbehandlingen. Disse tilpasninger inkluderer ændring af dyretypen i Stald 4 til udelukkende slagtesvin, reduktion af luftrensere til to, og etablering af gyllekøling i tre sektioner af Stald 4. Beregningen viser, at husdyrbrugets BAT-krav er 6.847 kg NH3-N/år, og den faktiske emission vil være 6.846 kg NH3-N/år. Dette betyder, at husdyrbruget lever op til kravet om anvendelse af BAT, jf. Bekendtgørelse om godkendelse og tilladelse m.v. af husdyrbrug § 25, stk. 1.

Påvirkning af Natur og Bilag IV-arter

Efter en efterprøvelse af ammoniakdepositionsberegningerne, hvor ruhedsfaktorer for naturområder er justeret, finder nævnet, at beskyttelsesniveauet for kategori 1-, 2- og 3-natur, jf. Bekendtgørelse om godkendelse og tilladelse m.v. af husdyrbrug §§ 26-27 og Bekendtgørelse om godkendelse og tilladelse m.v. af husdyrbrug § 29, fortsat er overholdt. Merdepositionen til § 3-registreret natur overstiger ikke 1 kg N pr. ha pr. år. Nævnet finder desuden, at projektet ikke vil beskadige eller ødelægge yngle- eller rasteområder for bilag IV-arter, da deres levesteder ikke påvirkes væsentligt, jf. Bekendtgørelse om udpegning og administration af internationale naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter § 10, stk. 1, nr. 1.

Landskabelige Værdier og Øvrige Gener

Nævnet finder ikke grundlag for at tilsidesætte kommunens vurdering af, at byggeriet er erhvervsmæssigt nødvendigt og placeres i tilknytning til eksisterende bebyggelse. Hensynet til de landskabelige værdier er tilstrækkeligt varetaget med den valgte placering og de fastsatte vilkår om dimensionering og beplantning, jf. Bekendtgørelse om godkendelse og tilladelse m.v. af husdyrbrug § 41. Vedrørende transport, fluer og skadedyr finder nævnet, at de fastsatte vilkår er tilstrækkelige til at imødegå væsentlige gener, og at den øgede trafikmængde er acceptabel i landzone. Vilkår 28 i den oprindelige godkendelse er ophævet, og vilkår 29 er justeret, da de regulerer forhold uden for husdyrbruglovens område.

Ændringer i Vilkår

Miljø- og Fødevareklagenævnet ændrer vilkårene i Holbæk Kommunes afgørelser som følger:

Miljøgodkendelse af 5. februar 2020:

Vilkår 4 ændres til:

"4. Husdyrproduktionen skal drives i henhold til nedenstående skema, og produktionsarealet må samlet set ikke overstige 1.073 m²:

Stald nr.DyregruppeGulvsystemProduktionsareal, m2
1Slagtesvin og smågrise (flex)Delvist spaltegulv (50-75 % fast gulv)699
2Slagtesvin og smågrise (flex)Delvist spaltegulv (50-75 % fast gulv)374
1.073

*) Placering af staldene og produktionsarealet heri fremgår af bilag 1 og 2."

Vilkår 8-18 ophæves.

Vilkår 28 ophæves.

Vilkår 29 ændres til:

"29. Tunge transporter til og fra ejendommen skal ske på hverdage. Halmtransporter i høstsæsonen og enkelte fodertransporter lørdage i tidsrummet kl. 07.00-14.00 er undtaget fra vilkåret."

Tillæg til miljøgodkendelse af 7. maj 2021:

Vilkår 2 ændres til:

"2. Husdyrbruget skal indrettes og drives i overensstemmelse med vilkårene i dette tillæg samt vilkår, der ikke er bortfaldet i hovedgodkendelsen af 5. februar 2020. De samlede vilkår, som gælder for husdyrbruget, fremgår af bilag 1 til Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse af 9. februar 2024."

Vilkår 4 og 5 ophæves.

Vilkår 10 ophæves.

Vilkår 12 ændres til:

"12. Husdyrproduktionen, dyretyper og gulvtyper, skal etableres i henhold til nedenstående skema, og produktionsarealet må samlet set ikke overstige 6.103 m²:

Stald Nr.DyregruppeGulvsystemProduktionsareal, m2
1Slagtesvin og smågrise (flex)Delvist spaltegulv (50-75 % fast gulv)699
2Slagtesvin og smågrise (flex)Delvist spaltegulv (50-75 % fast gulv)374
Ny stald 3SmågriseTo-klimastald, delvist spaltegulv1.125
Ny stald 4SlagtesvinDelvist spaltegulv (25-49% fast gulv)3.905
6.103

"

Vilkår 13 ændres til vilkår 12a:

"12a. Placering af staldene skal være som vist i Bilag 1."

Som nyt vilkår 13 indsættes:

"13. Gyllekanalerne i staldafsnit 4d, 4e og 4f – i alt 1.060,2 m2 gyllekumme - skal forsynes med køleslanger, der forbindes med en varmepumpe.

Varmepumpen skal levere en specifik køleeffekt på mindst 16,84 W/m2.

Varmepumpen skal være forsynet med en timetæller til dokumentation af årlig driftstid.

Den årlige driftstid skal være mindst 4.796 timer.

Gyllekølingsanlægget skal være forsynet med et trykovervågningssystem, en alarm samt en sikkerhedsanordning, der i tilfælde af lækage stopper gyllekølingsanlægget. Gyllekølingsanlægget må ikke kunne genstarte automatisk.

Vedligeholdelse af gyllekølingsanlægget skal ske i overensstemmelse med producentens vejledning. Vejledningen skal opbevares på husdyrbruget.

Ved udskiftning af varmepumpen, skal dokumentation for køleeffekt på gyllekøleanlæg indsendes til tilsynsmyndigheden før anlægget tages i drift."

Vilkår 14 ændres til:

"14. Flexgrupperne defineres således:

DyregruppeDyreenheder (DE)
Slagtesvin (30-109 kg)0,3
Smågrise (7,2-30 kg)0,1

"

Vilkår 15 ændres til:

"15. Der skal etableres et luftrensesystem fra Agrifarm Agri Airclean i tilknytning til den nye Stald 4. Systemet er en syrescrubber, som er optaget på teknologilisten, og skal reducere ammoniakindholdet i staldluften."

Vilkår 16 ændres til:

"16. Der skal opføres to Agrifarm Agri Airclean luftrensesiloer og en ny svovlsyretank ved hver gavl af stalden, se Bilag 1 og 3."

Vilkår 18 og 19 ophæves.

Vilkår 22 ændres til:

"22. Ventilationen i 7 sektioner af Stald 4 (sektionerne 4a-4c og 4g-4j) skal styres således, at de første 10 m3 udsugningsluft pr. slagtesvin pr. time skal bortventilers under spalterne via punktudsugningen og skal ledes igennem en af luftrenserne. Ifølge MELT indstillingen fjernes der 51,7 % af ammoniakken fra staldluften i hver af de 7 sektioner beregnet efter følgende formel (0,7 x E-11, hvor E er effekten af luftrenseren Agri Airclean)."

Som nyt vilkår 22a indsættes:

"22a. Tryktabet over luftrenseren må ikke overstige 200 Pascal (Pa)."

Vilkår 23 ændres til:

"23. Hver af de to luftrensere skal under fuld drift behandle cirka 21.000 m3 pr time (dog svarende til 10 m3 luft pr. time pr. gris)."

Vilkår 24 ændres til:

"24. Indsætning af grise (antallet) i hver af de syv sektioner i Stald 4, der betjenes af en luftrenser, skal løbende registreres."

Vilkår 25 ændres til:

"25. Luftrensningsanlæggets pH skal være indstillet til pH-syre mellem 2,0 og 2,6."

Vilkår 26 ændres til:

"26. Luftrensningsanlægget skal være i drift 8.760 timer årligt med forbehold for mindre driftstop i forbindelse med rengøring, vedligehold og serviceeftersyn."

Vilkår 27 ændres til:

"27. Luftrensningsanlægget skal forsynes med pH sensor, vandmåler, ledningsevnesensor samt timetæller."

Vilkår 28 og 29 ophæves.

Vilkår 31 ændres til:

"31. Der skal indgås skriftlig aftale med producenten/leverandøren om serviceeftersyn af luftrensningsanlægget. Kalibrering af pH-sensorene skal foretages mindst en gang årligt. Serviceaftalen med producenten/leverandøren skal opbevares på husdyrbruget."

Vilkår 32 ændres til:

"32. Når der foretages service af anlægget, skal den ene af de to luftrensesiloer være i drift, medens den anden serviceres. Standsningen af hver luftrenser må vare max 8 timer."

Vilkår 36 ophæves.

Vilkår 37 ændres til:

"37. Der skal føres logbog vedrørende luftrenseanlæggets drift. Følgende skal dokumenteres:

  • pH sensor kalibrering (som minimum på timebasis)
  • Ledningsevnen i Syresumpen.
  • Luftrensningsanlæggets driftstid.
  • Målinger af vandforbruget.
  • Tidspunkter for service/skiftning af filtre og rengøring.
  • Enhver form for driftsstop med angivelse af årsag, dato og varighed.
  • Målt tryktab i hovedkanalen mindst en gang i hver kalendermåned.
  • antal indsatte grise i Stald 4 i hver af de syv sektioner, som betjenes af en luftrenser."

Som nyt vilkår 38 indsættes:

"38. Logbog kan delvist erstattes af en elektronisk registrering i et SRO-anlæg."

Som nyt vilkår 39 indsættes:

"39. Logbogen/den elektroniske registrering af data, kontrolrapporter samt dokumentation for kalibrering af pH-sensoren skal opbevares på husdyrbruget i mindst fem år og forevises på tilsynsmyndighedens forlangende."

Som nyt vilkår 40 indsættes:

"40. Tilsynsmyndigheden skal underrettes, såfremt luftrensningsanlægget er ude af drift i en periode på mere end 5 dage."

Som nyt vilkår 41 indsættes:

"41. Der skal indgås en skriftlig aftale med en godkendt montør med VPO certifikat eller tilsvarende certificering om kontrol og service af gyllekølingsanlægget mindst én gang årligt. Den årlige kontrol skal som minimum bestå af følgende: - afprøvning og funktionssikring af trykovervågningssystemet, alarmen samt sikkerhedsanordningen, kontrol af kølekredsens ydelse, aflæsning og registrering af driftstimer.

Enhver form for driftsstop skal noteres i logbog med angivelse af årsag og varighed. Tilsynsmyndigheden skal underrettes ved driftsstop, der har en varighed på mere end 7 dage.

Registreringen fra logbogen, den skriftlige kontrolaftale, de årlige kontrolrapporter samt øvrige servicerapporter, skal opbevares på husdyrbruget i mindst fem år og forevises på tilsynsmyndighedens forlangende."

Godkendelsen og tillægget bortfalder, hvis de ikke er udnyttet senest 6 år efter Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse, jf. husdyrbruglovens § 59a, stk. 1. De indbetalte klagegebyrer tilbagebetales. Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17.

Lignende afgørelser