Command Palette

Search for a command to run...

Klage over lokalplan for boligområde i støjbelastet erhvervsområde afvist

Helsingør Kommune vedtog den 4. november 2019 lokalplan nr. 3.49, som muliggør omdannelsen af Espergærde erhvervsområde til et blandet bolig- og erhvervsområde med op til 708 nye boliger. Formålet er at forny udtjente erhvervsejendomme og samtidig sikre, at eksisterende virksomheder kan fortsætte deres drift.

En produktionsvirksomhed, der er nabo til lokalplanområdet, klagede over afgørelsen. Virksomheden mente, at planen var i strid med planloven, da den ikke i tilstrækkelig grad sikrede de kommende boliger mod støjgener fra virksomhedens drift. Desuden mente klageren, at planprocessen var mangelfuld, fordi kommunen ikke havde taget stilling til klagerens konkrete forslag til støjdæmpende foranstaltninger.

Lokalplanens bestemmelser om støj

Lokalplanen indeholder en række bestemmelser om støj i § 11, som fastsætter, at:

  • Støjafskærmning skal sikre, at de vejledende støjgrænser for blandet bolig- og erhvervsområde overholdes på både indendørs og udendørs opholdsarealer.
  • Det skal dokumenteres med støjberegninger, at grænserne kan overholdes, før der kan gives byggetilladelse.
  • Ny bebyggelse kan fungere som støjskærm.

Lokalplanens § 17.2 stiller krav om, at det inden ibrugtagning af ny bebyggelse skal dokumenteres, at støjgrænserne er overholdt.

Kommunens argumentation

Kommunen anførte, at der var tale om planlægning for et område med blandede byfunktioner. Kommunen mente, at Planloven § 15, stk. 2, nr. 26 giver mulighed for at stille krav om støjisolering af nye boliger, når et erhvervsområde udlægges til blandede byfunktioner. Kommunen vurderede desuden, at kravene i lokalplanen var tilstrækkeligt klare, og at høringsprocessen var gennemført korrekt.

Planklagenævnet gav ikke medhold i klagen, og lokalplanen gælder derfor fortsat.

Nævnets kompetence

Planklagenævnet afviste at behandle klagepunkterne vedrørende trafikale forhold og lysforurening. Nævnet fandt, at disse punkter vedrørte planens hensigtsmæssighed og ikke retlige spørgsmål, som nævnet kan tage stilling til efter Planlovens § 58, stk. 1, nr. 3.

Vurdering af støjregler

Nævnet vurderede, at lokalplanen er omfattet af Planloven § 15 a, stk. 1, da den udlægger et støjbelastet areal til støjfølsom anvendelse (boliger). Planen skal derfor sikre den fremtidige anvendelse mod støjgener.

Nævnet fandt, at lokalplanens bestemmelser om støj indebærer, at de lempede støjgrænser fra Miljøstyrelsens vejledningstillæg fra 2007 kan anvendes. Dette forudsætter, at der kan stilles krav om støjisolering af ny boligbebyggelse i henhold til Planloven § 15, stk. 2, nr. 26.

Anvendelse af regler for blandede byfunktioner

Bestemmelsen i Planloven § 15, stk. 2, nr. 26 gælder for "eksisterende boligområder eller områder for blandede byfunktioner". Nævnet fandt, at området ikke kunne betragtes som et eksisterende boligområde, selvom der var enkelte boliger i forvejen.

Spørgsmålet var herefter, om der var tale om et område for blandede byfunktioner. Et enstemmigt nævn fandt, at bestemmelsen kan anvendes, når et område – som i denne sag – udlægges til blandede byfunktioner i kommuneplanen senest samtidig med lokalplanens vedtagelse. Nævnet lagde vægt på lovens forarbejder, som understøtter, at reglen gælder for områder, der udlægges til blandede byfunktioner.

Da området med et samtidigt vedtaget kommuneplantillæg blev udlagt til blandet bolig og erhverv, konkluderede nævnet, at kommunen lovligt kunne anvende reglerne om støjisolering af nybyggeri. Lokalplanen var derfor ikke i strid med Planloven § 15 a.

Høringsproces

Planklagenævnet fandt, at kommunen havde overholdt reglerne for offentlig inddragelse. En kommune er ikke forpligtet til at undersøge eller imødekomme specifikke forslag fra høringssvar, men skal alene sikre en seriøs behandling af de indkomne indsigelser, hvilket var sket i sagen.

Lignende afgørelser