Planklagenævnets afgørelse om afslag på landzonetilladelse til udstilling og salg af brugtbiler i Fredensborg
Dato
3. maj 2021
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, landzone (efter 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i klagesag om Fredensborg Kommunes afslag på landzonetilladelse til udstilling
Fredensborg Kommune afslog den 7. februar 2020 en ansøgning om landzonetilladelse til udstilling og salg af brugte biler på ejendommen [A2], matr.nr. [M1], der ligger i landzone. Ejendommen, som er ca. 0,4 ha, huser i forvejen et autoværksted og er omkranset af beplantning. Området er i kommuneplan 2017 udlagt til jordbrugsområde under kommuneplanramme LJ 08, Grønholt skovlandskab.
Tidligere tilladelser og tilsyn
Det daværende Frederiksborg Amt gav i 1990 landzonetilladelse til værkstedsaktivitet på ejendommen. Fra 2016 og frem til 2019 har kommunen givet etårige landzonetilladelser til henstilling, udstilling og salg af brugte biler, startende med 4-5 biler og senere udvidet til 6-7 biler. Den seneste tilladelse fra 7. februar 2019 indeholdt vilkår om, at græsrabatten ikke måtte bruges til udstilling eller reklameskilte.
Kommunen førte et skærpet tilsyn i perioden februar til december 2019, hvilket resulterede i et tilsynsnotat af 5. december 2019. Notatet dokumenterede, at der ved fem ud af syv tilsyn var opsat beachflag i græsrabatten, og at der var udstillet 14-16 biler til salg, hvilket overskred det tilladte antal på 6-7 biler. Virksomhedens ejer blev gentagne gange informeret om overtrædelserne.
Ansøgning og kommunal behandling
I november 2019 ansøgte virksomhedens ejer om en permanent landzonetilladelse til fortsat reparation, servicering, klargøring og udstilling af biler med henblik på videresalg. Ansøgningen omfattede et ønske om at udstille ca. 10-12 biler på forpladsen, begrundet med behovet for et større udvalg for at drive bilsalg. Ansøgeren lovede at fjerne beachflagene.
Fredensborg Kommunes Plan-, Miljø- og Klimaudvalg behandlede ansøgningen den 4. februar 2020. Administrationen indstillede til afslag, idet vilkårene i den hidtidige tilladelse ikke var overholdt, og en udvidelse af brugtbilssalget ville stride mod reglerne for erhverv i landzone. Bilsalg blev betragtet som detailsalg af pladskrævende varer, der som udgangspunkt skal placeres i byzone. Administrationen vurderede, at bilsalget ikke længere kunne anses for en sekundær aktivitet til autoværkstedet ved det ansøgte omfang. Udvalget tiltrådte administrationens indstilling.
Kommunen meddelte herefter afslag den 7. februar 2020 med henvisning til Planloven § 35, stk. 1. Begrundelsen var manglende overholdelse af vilkår i den tidligere tilladelse og at en udvidelse ville stride mod reglerne for erhverv/detailhandel i landzone. Kommunen bemærkede, at kun værkstedsaktiviteten fra 1990 lovligt kunne fortsætte på ejendommen.
Klagen til Planklagenævnet
Virksomhedens ejer klagede den 20. februar 2020 til Planklagenævnet. Klageren anførte, at virksomheden ikke er til gene for trafikken, og at der var indsamlet 250-300 underskrifter til støtte herfor. Klageren fremhævede desuden, at forretningen var velfungerende, bidrog til kommunen og skabte jobs, og at klageren havde investeret mange penge i den. Klageren henviste også til en lejekontrakt, der angiveligt tillod 18-22 biler, hvilket Planklagenævnet dog afviste at inddrage, da det er et privatretligt forhold.
Planklagenævnet stadfæstede Fredensborg Kommunes afgørelse af 7. februar 2020 om afslag på landzonetilladelse til udstilling og salg af brugte biler på ejendommen. Nævnet vurderede sagen efter Planloven § 35, stk. 1 og Planloven § 58, stk. 1, nr. 1.
Nævnets vurdering af landzonetilladelser
Nævnet bemærkede, at tidsbegrænsede landzonetilladelser generelt er betænkelige, da de kan skabe en forventning om forlængelse eller permanent tilladelse. Dog fandt nævnet ikke, at de tidligere etårige tilladelser til 4-7 biler skabte en berettiget forventning om en permanent tilladelse til op til 12 biler, da dette udgjorde en forholdsmæssigt betydelig udvidelse. Nævnet antog desuden, at bilsalgsaktiviteten ikke havde krævet særlige investeringer i forhold til de eksisterende værkstedsaktiviteter.
Strid med planlægningsmæssige hensyn
Planklagenævnet fandt, at den ansøgte udvidelse ville stride mod de planlægningsmæssige hensyn, der skal varetages med landzoneadministrationen. Nævnet lagde vægt på, at erhverv som udstilling og salg af brugte biler, der ikke er jordbrugs-, skovbrugs- eller fiskerierhverv, som udgangspunkt bør henvises til udlagte erhvervsområder i byzone. Området er ikke udlagt til erhverv i kommuneplanen og har ikke en erhvervslignende karakter, men er præget af landbrug og spredt beboelse.
Visuel karakter og væksthensyn
Nævnet vurderede, at den visuelle karakter af et biloplag på op til 12 biler på den forholdsvis lille ejendom, placeret ud til vejen, ville bidrage til en udviskning af grænsen mellem en nærliggende landsby (udpeget til blandet bolig og erhverv) og det omkringliggende landområde. Det forhold, at trafikken fra bilsalget eventuelt ikke ville være til gene, kunne ikke opveje dette hensyn. Endvidere fandt nævnet ikke, at hensynet til vækst og udvikling i landzone kunne begrunde en landzonetilladelse til den ansøgte udvidelse i det åbne land, og bemærkede, at afslaget ikke hindrer virksomheden i at fortsætte sine hidtidige lovlige aktiviteter.
Lignende afgørelser