Landsskatteretten stadfæster afgørelse om yderligere tinglysningsafgift for solcellepark grundet arealændring
Dato
30. august 2023
Hoved Emner
Tinglysningsafgift
Eksterne links
Læs hele sagenUnder Emner
Tinglysningsafgift, Ejendomsvurdering, Afgiftsgrundlag, Erhvervsejendom, Arealændring, Forhøjet afgift
Sagen omhandler Skattestyrelsens opkrævning af yderligere tinglysningsafgift i forbindelse med tinglysning af et skøde på en erhvervsejendom, der anvendes til energiproduktion (solcellepark). Klageren havde betalt 49.750 kr. i afgift baseret på en købesum på 8.000.000 kr. ekskl. moms. Skattestyrelsen opkrævede yderligere 56.385 kr., idet de mente, at afgiftsgrundlaget skulle være den senest offentliggjorte ejendomsværdi på 16.949.500 kr., som var højere end købesummen.
Ejendommen havde gennemgået en arealændring mellem 1. oktober 2018 og 1. oktober 2019, hvilket førte til en omvurdering pr. 1. oktober 2019, hvor ejendomsværdien steg markant fra 501.200 kr. til 16.949.500 kr. Vurderingsmeddelelsen blev ifølge Skattestyrelsen sendt ud senest den 2. marts 2020, mens skødet blev tinglyst den 3. april 2020. Klageren gjorde gældende, at de først blev bekendt med den nye vurdering den 24. september 2020 og derfor havde beregnet afgiften ud fra den tidligere, lavere ejendomsværdi eller købesummen.
Skattestyrelsens beregning af tinglysningsafgift
Skattestyrelsen beregnede den samlede tinglysningsafgift som følger:
Afgiftsgrundlag | 16.949.500 kr. |
---|---|
0,6 % variabel afgift | 101.697 kr. |
Oprundet til | 101.700 kr. |
Fast afgift | 1.750 kr. |
Tinglysningsafgift i alt | 103.450 kr. |
Betalt tinglysningsafgift | 49.750 kr. |
Yderligere tinglysningsafgift | 53.700 kr. |
Derudover opkrævede Skattestyrelsen en forhøjet afgift på 5 % af det skyldige beløb (2.685 kr.), hvilket resulterede i en samlet yderligere opkrævning på 56.385 kr.
Klagerens anbringender
Klageren nedlagde principal påstand om, at den yderligere opkrævning skulle nedsættes til 0 kr., da den korrekt betalte afgift var 49.750 kr. Dette blev begrundet med, at købesummen på 8.000.000 kr. ekskl. moms var højere end den offentlige ejendomsvurdering på 501.200 kr. på tidspunktet for anmeldelse til tinglysning. Subsidiært blev det anført, at tinglysningsafgiften skulle opgøres på baggrund af en fornyet, lavere ejendomsvurdering, som var påklaget til Skatteankestyrelsen. Klageren henviste til [Tinglysningsafgiftsloven § 4, stk. 2] og Den Juridiske Vejledning, afsnit E.B.3.1.2.5, om beregning af afgift ekskl. moms.
Landsskatterettens afgørelse
Landsskatteretten bemærkede, at der i henhold til Tinglysningsafgiftsloven § 1, stk. 1, nr. 1 skal betales afgift ved tinglysning af ejerskifte af fast ejendom. Afgiften udgør 1.750 kr. og 0,6 % af afgiftsgrundlaget, jf. Tinglysningsafgiftsloven § 4, stk. 1. For erhvervsejendomme beregnes afgiftsgrundlaget af ejerskiftesummen, dog mindst af den senest offentliggjorte ejendomsværdi på tidspunktet for anmeldelse til tinglysning, jf. [Tinglysningsafgiftsloven § 4, stk. 2].
Retten fremhævede, at hvis der er sket væsentlige forandringer med ejendommen mellem den senest offentliggjorte vurdering og anmeldelsen, skal ejendommens værdi angives efter bedste skøn, og afgiften skal som minimum beregnes på dette grundlag, jf. [Tinglysningsafgiftsloven § 4, stk. 2]. Hvis en sådan værdi ikke angives, eller der er tvivl om rigtigheden, kan skatteforvaltningen foretage vurderingen, jf. [Tinglysningsafgiftsloven § 4, stk. 3]. Desuden skal der afgives en erklæring i henhold til [Tinglysningsafgiftsbekendtgørelsen § 2, stk. 3], hvis afgiften skal beregnes ud fra et andet grundlag end den senest offentliggjorte ejendomsværdi.
Landsskatteretten fandt, at:
- Der ikke blev afgivet en erklæring som nævnt i [Tinglysningsafgiftsbekendtgørelsen § 2, stk. 3] ved tinglysningen af skødet.
- Ejendommen havde undergået en markant arealændring mellem 1. oktober 2018 og 1. oktober 2019, hvilket både sælger og klager var bekendt med.
- Vurderingsstyrelsen havde fastsat en ejendomsværdi på 16.949.500 kr. pr. 1. oktober 2019.
- Klagerens påstand om, at denne først blev bekendt med ejendomsvurderingen pr. 1. oktober 2019 den 24. september 2020, kunne ikke føre til et andet resultat, da den offentliggjorte ejendomsværdi på 16.949.500 kr. var gældende på anmeldelsestidspunktet den 3. april 2020.
Da købesummen på 8.000.000 kr. ekskl. moms var lavere end ejendomsværdien på 16.949.500 kr., skulle afgiften beregnes af den højere ejendomsværdi. Den korrekte tinglysningsafgift blev derfor fastsat til 103.450 kr. (1.750 kr. + 0,6 % af 16.949.500 kr. oprundet).
Retten bemærkede endvidere, at beregning og indbetaling af tinglysningsafgiften påhviler klageren, jf. [Tinglysningsafgiftsloven § 18, stk. 1]. Da afgiften forfalder til betaling ved tinglysningen, jf. [Tinglysningsafgiftsloven § 16, stk. 1], og ikke blev betalt rettidigt, fandt retten, at Skattestyrelsen med rette havde forhøjet afgiften med 5 % i henhold til [Tinglysningsafgiftsloven § 20, stk. 1].
Landsskatteretten stadfæstede derfor Skattestyrelsens afgørelse om opkrævning af yderligere 56.385 kr. i tinglysningsafgift.
Lignende afgørelser