Valutakursændringer og opgørelse af pensionsafkast efter PBL § 53 A
Dato
6. maj 2021
Hoved Emner
Pensionsafkastbeskatning (PAL)
Eksterne links
Læs hele sagenUnder Emner
Pensionsafkastbeskatning, Udenlandsk pension, Valutaomregning, Forenklet metode, Genoptagelse af skatteansættelse, Øresundspendler, Kapitalindkomst
Sagen omhandler en klager, der som Øresundspendler med bopæl i Danmark og ansættelse i Sverige, har en arbejdsgiveradministreret pensionsordning hos et svensk selskab. Pensionsordningen er ikke godkendt efter Pensionsbeskatningsloven § 15c, og afkastet skal derfor beskattes som kapitalindkomst efter Pensionsbeskatningsloven § 53a, stk. 1. Klageren har valgt at opgøre afkastet efter den såkaldte "forenklede metode" i Pensionsbeskatningsloven § 53a, stk. 3, 6. pkt., da det svenske pensionsinstitut ikke opgør afkastet efter Pensionsafkastbeskatningsloven §§ 3-5.
Hovedspørgsmålet i sagen var, hvordan valutakursændringer (SEK/DKK) skulle indgå i opgørelsen af pensionsafkastet, når den forenklede metode anvendes. Et yderligere spørgsmål var gyldigheden af Skattestyrelsens genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 2015.
Skattestyrelsen fastholdt, at afkastet skulle opgøres i svenske kroner og derefter omregnes til danske kroner ved anvendelse af Nationalbankens middelkurs ved udgangen af indkomståret (ultimo-kursen). Dette synspunkt byggede på en analog anvendelse af Pensionsbeskatningsloven § 15c, stk. 6, 2. pkt., med den begrundelse, at det skulle sikre ensartet beskatning uanset opgørelsesmetode. Skattestyrelsen havde forhøjet klagerens kapitalindkomst baseret på denne metode for indkomstårene 2016, 2017 og 2018.
Klageren bestred Skattestyrelsens metode og gjorde gældende, at beskatningsgrundlaget skulle opgøres i danske kroner ved at omregne hver enkelt komponent (primo-saldo, indbetalinger, udbetalinger og ultimo-saldo) til danske kroner ved hjælp af dagskurserne på de relevante tidspunkter. Klageren argumenterede for, at Pensionsbeskatningsloven § 15c, stk. 6, 2. pkt. er en særregel, der ikke kan anvendes analogt, og at den forenklede metode bør følge de generelle regler for valutaomregning, som afspejler den reelle økonomiske virkning.
For indkomståret 2015 gjorde klageren gældende, at Skattestyrelsens genoptagelse af ansættelsen var ugyldig, da fristerne i Skatteforvaltningsloven §§ 26 og 27 ikke var overholdt. Klageren påpegede, at Skattestyrelsen allerede i 2018 havde kendskab til de relevante oplysninger, og at en ændring af kursen ikke udgjorde en særlig omstændighed for ekstraordinær genoptagelse.
De beløbsmæssige forskelle mellem Skattestyrelsens og klagerens opgørelser var betydelige, især for 2016, hvor klagerens metode resulterede i et negativt afkast (tab):
År | Skattestyrelsens årsafkast (DKK) | Klagerens årsafkast (DKK) | Difference (DKK) |
---|---|---|---|
2016 | 34.031 | -9.876 | -43.907 |
2017 | 85.057 | 62.359 | -22.699 |
2018 | 56.785 | 25.139 | -31.647 |
Landsskatterettens afgørelse
Landsskatteretten tog stilling til to hovedspørgsmål: gyldigheden af genoptagelsen af skatteansættelsen for indkomståret 2015 og den korrekte metode for valutaomregning af pensionsafkast for indkomstårene 2016-2018.
Genoptagelse af indkomståret 2015
Landsskatteretten fandt, at Skattestyrelsens genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 2015 var ugyldig. Dette skyldtes, at fristen for ordinær genoptagelse efter Skatteforvaltningsloven § 26, stk. 2 var udløbet, og betingelserne for ekstraordinær genoptagelse efter Skatteforvaltningsloven § 27, stk. 1, nr. 8 ikke var opfyldt. Retten lagde vægt på, at ændringen fra Nationalbankens gennemsnitskurs til middelkurs ikke udgjorde en "særlig omstændighed", da det var en teknikalitet, der ikke ændrede den anvendte opgørelsesmetode. Selvom genoptagelsen var ugyldig, havde det ingen beløbsmæssige konsekvenser for indkomståret 2015, da Skattestyrelsen ikke havde foretaget en ændring til ugunst for klageren.
Opgørelse af pensionsafkast (2016-2018)
Landsskatteretten fandt, at Pensionsbeskatningsloven § 15c, stk. 6, 2. pkt. ikke skulle anvendes analogt på pensionsordninger opgjort efter den forenklede metode i Pensionsbeskatningsloven § 53a, stk. 3, 6. pkt.. Begrundelsen var følgende:
- Klagerens pensionsordning var ikke omfattet af Pensionsbeskatningsloven § 15c og dermed ikke af Pensionsafkastbeskatningsloven §§ 3-5.
- Pensionsbeskatningsloven § 15c omfatter særlige, godkendte pensionsordninger, og dens bestemmelser kan derfor ikke finde analog anvendelse på ordninger under Pensionsbeskatningsloven § 53a, stk. 3, 6. pkt..
- Da der ikke var tale om indberetning eller indbetaling af skat efter pensionsafkastbeskatningsloven, skulle omregningen af fremmed valuta ske efter de almindelige regler for omregning af fremmed valuta, som er i overensstemmelse med Pensionsbeskatningsloven § 15c, stk. 6, 1. pkt..
- Sondringen i lovforarbejderne til lovforslag nr. 9 af 28. november 2007 var ikke gældende for pensionsordninger opgjort efter Pensionsbeskatningsloven § 53a, stk. 3, 6. pkt., da der ikke var tale om en udenlandsk pensionsordning, hvor pensionsinstituttet selv havde opgjort pensionsafkastet.
Landsskatteretten fastslog, at omregning til danske kroner ved opgørelse af pensionsafkast efter den forenklede metode skulle ske til Nationalbankens middelkurs (dagskurs) ved indkomstårets indgang, udgang samt på ind- og udbetalingstidspunktet. Dette var i overensstemmelse med klagerens opgørelsesmetode.
Landsskatteretten ændrede derfor Skattestyrelsens afgørelse for indkomstårene 2016, 2017 og 2018 til de af klageren påståede beløb:
Indkomstår | Skattestyrelsens afgørelse (DKK) | Klagerens påstand (DKK) | Landsskatterettens afgørelse (DKK) |
---|---|---|---|
2016 | 34.031 | -9.876 | -9.876 |
2017 | 85.057 | 62.359 | 62.359 |
2018 | 56.785 | 25.139 | 25.139 |
Lignende afgørelser