Command Palette

Search for a command to run...

Stadfæstelse af afgørelse om nedklassificering af vandløbet Lumby-Tårupafløbet

Miljø- og Fødevareklagenævnet behandlede en klage over Odense Kommunes afgørelse af 20. december 2019 om nedklassificering af Lumby-Tårupafløbet, et offentligt vandløb fra st. 0-1.748 m. Klagen blev indgivet af en bredejer den 14. januar 2020.

Klagerens anbringender

Klageren argumenterede for, at der er betydelige offentlige interesser i Lumby-Tårupafløbet, da det modtager opspædet spildevand fra et overløbsbygværk og urenset overfladevand fra veje i oplandet. Klageren mente, at det var uholdbart at overlade vedligeholdelsen til bredejerne. Desuden påpegede klageren, at kommunen ikke havde kortlagt afledningen af vand tilstrækkeligt, herunder usikkerheder i spildevandsselskabets beregninger og manglende hensyntagen til vandmængder fra offentlige veje. Klageren fremhævede også, at den lokale sportsplads var 2 ha, ikke 0,5 ha som angivet af kommunen.

Odense Kommunes afgørelse og begrundelse

Odense Kommune havde besluttet at nedklassificere vandløbet baseret på en række kriterier for at ensarte vedligeholdelsespligten for offentlige vandløb på tværs af tidligere kommunegrænser. Kriterierne omfattede blandt andet, at vandløbet ikke i betydeligt omfang modtager overflade- og spildevand fra offentlige anlæg, og at det ikke er beskyttet efter Naturbeskyttelseslovens § 3 eller har en miljømæssig målsætning.

Kommunen vurderede, at Lumby-Tårupafløbet afvander et opland på ca. 150 ha, hvoraf kun ca. 1,7 ha er befæstet vejareal. De anførte, at tilledningen af regnvand fra et parcelhusområde og opspædet spildevand fra et overløbsbygværk (beregnet til ca. 560 m³ årligt) var ubetydelig, da overløb kun skete ved større afstrømningshændelser. Sportspladsens areal blev anset for at være en del af det naturlige opland, og kommunen fastholdt, at den kun udgjorde 0,5 ha, selvom der var et større areal uden om selve sportspladsen, som var natur- og græsarealer.

Nye oplysninger under sagsbehandlingen

Under Miljø- og Fødevareklagenævnets behandling af sagen fremsendte Odense Kommune den gældende udledningstilladelse for overløbsbygværket, som angav en årlig udledning på 254 m³. Kommunen oplyste desuden, at den beregnede udledning på 560 m³ var baseret på en teoretisk simulationsmodel og ikke specifikke bygværksdata. Vandløbets middelvandføring blev oplyst til 7 l/s.

Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæstede Odense Kommunes afgørelse om nedklassificering af Lumby-Tårupafløbet. Nævnet traf afgørelse efter Vandløbslovens § 10, jf. Vandløbslovens § 80, stk. 1, og i henhold til Bekendtgørelse om klassifikation og registrering af vandløb § 3, stk. 1.

Nævnet fandt, at der ikke var grundlag for at tilsidesætte kommunens afgørelse. De lagde vægt på, at kommunen havde truffet afgørelse i overensstemmelse med sine egne vedtagne kriterier for nedklassificering. Disse kriterier, herunder at vandløbet primært tjener private formål og ikke i betydeligt omfang modtager vand fra offentlige arealer og veje, blev anset for at være saglige i lyset af vandløbslovens forarbejder.

Vurdering af klagerens anbringender

Miljø- og Fødevareklagenævnet bemærkede, at den årlige udledning fra overløbsbygværket ifølge den gældende tilladelse var 254 m³. Selv hvis udledningen var højere, vurderede nævnet, at den var ubetydelig i forhold til vandløbets samlede årlige vandføring på ca. 220.000 m³ (baseret på en middelvandføring på 7 l/s). Klagerens anbringende om sportspladsens størrelse kunne heller ikke føre til et andet resultat, da selv et areal på 2 ha udgjorde en ubetydelig del af det samlede opland på 150 ha.

Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17, stk. 1 og Bekendtgørelse om gebyr for indbringelse af klager for Miljø- og Fødevareklagenævnet mv. § 2, stk. 6. Afgørelsen blev truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 8.

Lignende afgørelser