Afgørelse om afslag på dispensation fra lokalplan nr. 146 i Lyngby-Taarbæk Kommune
Dato
6. oktober 2020
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, retlig (efter 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i klagesag om Lyngby-Taarbæk Kommunes afslag på dispensation fra lokalplan
Lyngby-Taarbæk Kommune afslog den 18. december 2019 en ansøgning om dispensation fra lokalplan nr. 146 til udvidelse af en bolig på ejendommen [adresse1]. Afslaget skyldtes, at den ansøgte udvidelse ville placere nye boligarealer ned til 2,5 meter fra naboskel, hvilket kommunen vurderede var i strid med lokalplanens intentioner og ville skabe uønsket præcedens.
Lokalplanens bestemmelser
Ejendommen er omfattet af lokalplan nr. 146, et område ved [vejnavn2], [vejnavn1] og [vejnavn3] i Virum bydel. Lokalplanens § 6.8 fastsætter, at beboelsesbygninger i den nordlige del skal placeres således, at mindsteafstanden til naboskel udgør 7,5 meter, eller 15 meter mellem beboelsesbygninger uanset naboskellets placering.
Klagerens argumenter
Ejendommens ejer klagede den 15. januar 2020 til Planklagenævnet over kommunens afgørelse. Klageren anførte navnlig:
- At det ikke fremgår af lokalplanens § 6.8, hvilket afstandskrav der vægter højest (7,5 meter til skel eller 15 meter mellem beboelsesbygninger).
- At naboen var indforstået med bebyggelsens placering 2,5 meter fra skel.
- At udvidelsen af boligen i den eksisterende carport ikke ville medføre væsentlige ændringer set udefra, og at carporten i forvejen var placeret tæt på skel.
- At kommunens behandling af ansøgningen burde tage udgangspunkt i arkitekturen i området og behovet for luft mellem bebyggelserne, snarere end skellets placering.
Kommunens bemærkninger
Kommunen fastholdt, at indretning af bolig i den eksisterende carport krævede dispensation, da den var opført tættere på skel end 7,5 meter og tættere på nabobebyggelse end 15 meter. Kommunen tolkede lokalplanens § 6.8 således, at der minimum skal være 7,5 meter til skel for at undgå at påvirke naboens indretningsmuligheder. Kommunen anerkendte, at den eksisterende carport var godkendt tættere på skel end 7,5 meter, og at indretning af bolig inden for de eksisterende rammer ikke direkte påvirkede bebyggelsens omfang.
Planklagenævnet kunne ikke give medhold i klagen over Lyngby-Taarbæk Kommunes afslag på dispensation. Nævnet fandt, at kommunens afgørelse var korrekt i henhold til planloven og lokalplanens bestemmelser.
Planklagenævnets fortolkning af lokalplanen
Planklagenævnet fastslog, at lokalplanens § 6.8 bestemmer, at bygninger, der anvendes til beboelse, altid skal placeres mindst 7,5 meter fra naboskel. Nævnet vurderede, at hvis hensigten blot var 15 meter mellem beboelsesbygninger, ville kravet om 7,5 meter til skel være uden indhold, hvilket nævnet fandt usandsynligt. Da den ansøgte placering var 2,5 meter fra naboskel, krævede forholdet dispensation i henhold til Planloven § 19.
Planklagenævnets kompetence
Planklagenævnet kan kun tage stilling til retlige spørgsmål i forbindelse med en kommunes afgørelse efter planloven, jf. Planloven § 58, stk. 1, nr. 3. Hvorvidt kommunen vil meddele dispensation er en skønsmæssig afgørelse, som Planklagenævnet ikke kan tage stilling til. Nævnet kan således ikke vurdere, om en dispensation er rimelig eller hensigtsmæssig.
Afgørelsens endelighed og gebyr
Planklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. En eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal anlægges inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4. Afgørelsen blev truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Planklagenævnet § 4, stk. 1.
Det indbetalte klagegebyr tilbagebetales ikke, da nævnet ikke har afvist at behandle sagen, klagen ikke er tilbagekaldt, og nævnet ikke har givet klageren medhold eller ændret afgørelsen. Dette er i overensstemmelse med Bekendtgørelse om gebyr for indbringelse af klager for Planklagenævnet § 3.
Lignende afgørelser