Command Palette

Search for a command to run...

Solidarisk hæftelse for registreringsafgift - Uregistreret motorcykel overdraget til potentiel køber

Dato

2. juni 2022

Hoved Emner

Motor - Registrerings- og vejbenyttelsesafgift

Eksterne links

Læs hele sagen

Under Emner

Registreringsafgift, Solidarisk hæftelse, Motorcykel, Ibrugtagning, Ejers hæftelse, Registreringspligt

Sagen omhandler en klage over Motorstyrelsens afgørelse om solidarisk hæftelse for registreringsafgift på en Harley Davidson motorcykel. Motorcyklen blev standset af politiet den 17. september 2016, hvor den var påført nummerplader tilhørende en afmeldt Kawasaki og blev ført af en person, der havde lånt den af klageren. Køretøjet var ikke indregistreret eller afgiftsberigtiget i Danmark på standsningstidspunktet.

Motorstyrelsen pålagde klageren, som ejer af køretøjet, solidarisk hæftelse for den fulde registreringsafgift på 114.458 kr., jf. Registreringsafgiftsloven § 20, stk. 1. Motorstyrelsen argumenterede for, at køretøjet var registreringspligtigt i Danmark, jf. Registreringsloven § 2 og Registreringsbekendtgørelsen § 3, stk. 1, nr. 1 samt Registreringsbekendtgørelsen § 7, stk. 1-3, og derfor skulle have været afgiftsberigtiget inden benyttelse, jf. Registreringsafgiftsloven § 1.

Klageren anførte, at han ikke hæftede for afgiften, da han havde overladt motorcyklen til en potentiel køber, der afhentede den i en varevogn med henblik på en teknisk gennemgang på et værksted. Klageren forklarede, at han ikke kunne vide, at den potentielle køber ville køre på motorcyklen. Han oplyste desuden, at han havde informeret køberen om, at motorcyklen ikke måtte anvendes på vejene, og at han havde beholdt registreringsattesten.

Motorstyrelsen fastholdt sin afgørelse og henviste til, at klageren havde overdraget den fysiske rådighed over motorcyklen uden at foretage effektive begrænsninger i tredjemands rådighed. Motorstyrelsen mente, at klageren måtte anses for at have været vidende om, at køretøjet kunne blive anvendt i strid med reglerne. Motorstyrelsen henviste desuden til forarbejderne til Registreringsafgiftsloven § 20, stk. 1, 3. pkt., som er tiltænkt situationer som tyveri, samt til Østre Landsrets afgørelse SKM.2012.705.ØLR, der omhandlede ejerens hæftelse ved overdragelse af rådighed til en potentiel køber. Registreringsafgiften blev betalt den 8. februar 2017, og køretøjet blev eksporteret den 18. oktober 2017.

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten bemærkede, at et køretøj skal registreres i Køretøjsregistret, før det tages i brug på færdselslovens område, jf. Registreringsloven § 2, stk. 1. Der skal desuden betales fuld registreringsafgift ved første registrering i Danmark, jf. Registreringsafgiftsloven § 1, stk. 1.

Sagens motorcykel blev standset den 17. september 2016, hvor den var i brug på færdselslovens område. Dette medførte, at registrerings- og afgiftspligten indtrådte på denne dato, jf. Registreringsloven § 2, stk. 1 og Registreringsafgiftsloven § 1, stk. 1.

I henhold til Registreringsafgiftsloven § 20, stk. 1, 1. pkt. hæfter ejeren af køretøjet for afgiften på det tidspunkt, hvor afgiftspligten indtræder. Da klageren var ejer af motorcyklen på standsningstidspunktet, hvor afgiftspligten indtrådte, hæftede han for registreringsafgiften.

Landsskatteretten tog stilling til undtagelsen i Registreringsafgiftsloven § 20, stk. 1, 3. pkt., hvorefter ejeren ikke hæfter, hvis køretøjet tages i brug uden ejerens viden eller burde-viden. Klageren forklarede, at motorcyklen blev afhentet i en varebil af en potentiel køber til teknisk gennemgang på et værksted, og at han havde oplyst, at den ikke måtte anvendes på vejene.

Landsskatteretten fandt, at klageren ikke havde godtgjort, at han hverken vidste eller burde have vidst, at køretøjet kunne blive taget i anvendelse på færdselslovens område. Ved at overlade køretøjet til tredjemand uden særlige, effektive foranstaltninger, burde klageren have vidst, at der var en nærliggende risiko for, at køretøjet ville blive anvendt på færdselslovens område. Klagerens forklaring savnede desuden objektiv støtte og blev anset for en efterrationalisering.

På baggrund heraf stadfæstede Landsskatteretten Motorstyrelsens afgørelse om solidarisk hæftelse for registreringsafgiften.

Lignende afgørelser