Command Palette

Search for a command to run...

Landsskatteretten stadfæster afgørelse om registreringsafgift for udenlandsk firmabil

Dato

4. juni 2024

Hoved Emner

Motor - Registrerings- og vejbenyttelsesafgift

Eksterne links

Læs hele sagen

Under Emner

Registreringsafgift, Udenlandsk firmabil, Solidarisk hæftelse, Bopæl, EU-ret, Tilladelsesordning, Ibrugtagning

Sagen omhandler Motorstyrelsens pålæg af solidarisk hæftelse for fuld registreringsafgift på 138.131 kr. for en tysk indregistreret Audi e-tron. Klageren, der er administrerende direktør i et tysk selskab, flyttede til Danmark den 10. november 2020 og har siden haft folkeregisteradresse her. Køretøjet, som er leaset af det tyske selskab og registreret i Tyskland med klageren som bruger, er observeret adskillige gange på færdselslovens område i Danmark i perioderne 26. april 2021 til 26. maj 2021 og 29. december 2022 til 17. februar 2023. Klageren havde ikke forud for anvendelsen ansøgt om tilladelse til afgiftsfri kørsel i udenlandsk firmabil i Danmark.

Motorstyrelsens begrundelse

Motorstyrelsen lagde vægt på, at køretøjet er en udenlandsk firmabil stillet til rådighed for klageren, som har bopæl i Danmark. Da køretøjet blev taget i brug på færdselslovens område uden tilladelse til afgiftsfri kørsel, anses det for registreringspligtigt og dermed afgiftspligtigt i Danmark. Motorstyrelsen henviste til, at afgiftspligten indtrådte den 11. maj 2021, og at klageren ikke havde udfyldt det korrekte ansøgningsskema for det omhandlede køretøj, selvom der havde været korrespondance om et andet køretøj. Det blev understreget, at en ansøgning ikke kan sidestilles med en tilladelse, og at midlertidig anvendelse ikke fritager for afgift.

Klagerens argumenter

Klageren anførte, at afgørelsen er ulovlig og krænker hans rettigheder i henhold til EU-retten, herunder EU-Domstolen nr. C-464/02 fra 2005, som ifølge klageren giver ret til at køre en udenlandsk firmabil i Danmark uden registrering og afgift. Han påpegede, at han havde ansøgt om tilladelse og indsendt dokumenter, men aldrig modtog svar. Klageren mente, at det var urimeligt at vente over to år på en tilladelse, og at proportionalitetsprincippet ikke var opfyldt, da bilen kun var midlertidigt i Danmark. Han fremhævede også, at han ikke kunne få registreringsafgiften tilbage ved eksport, da han ikke er ejer af bilen, og at der var tale om dobbeltbeskatning, da bilen allerede beskattes i Tyskland. Klageren henviste til, at afgiftspligten ifølge den juridiske vejledning kun indtræder, hvis både dagskriteriet og kilometerkriteriet er opfyldt, hvilket han mente ikke var tilfældet. Endvidere anførte han, at det ikke er muligt at indregistrere en tysk leasingbil i Danmark, da leasingvirksomheden er ejer, og at dette er i strid med Registreringsbekendtgørelsen § 5, stk. 1. Klageren oplyste desuden, at han havde indgivet klage til EU-Kommissionen og SOLVIT-centret i Tyskland.

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten stadfæstede Motorstyrelsens afgørelse om, at den udenlandsk indregistrerede Audi e-tron skulle indregistreres og afgiftsberigtiges i Danmark. Retten fandt, at køretøjet var taget i brug på færdselslovens område, idet det var observeret gentagne gange i Danmark.

Landsskatteretten lagde til grund, at klageren etablerede bopæl i Danmark den 10. november 2020, men undlod at indregistrere køretøjet i Køretøjsregisteret inden 30 dage efter første ibrugtagning den 26. april 2021. Klageren havde desuden ikke ansøgt om og opnået tilladelse til at anvende køretøjet som afgiftsfritaget firmabil forud for anvendelsen, jf. Registreringsafgiftsloven § 1, stk. 4, jf. Registreringsafgiftsloven § 3a.

Landsskatteretten fastslog, at det i henhold til Registreringsafgiftsloven og retspraksis er et krav, at der er søgt om og givet en tilladelse fra Skatteforvaltningen, inden et udenlandsk registreret køretøj tages i brug på færdselslovens område af en herboende, hvis køretøjet skal bruges til afgiftsfri kørsel i Danmark. Da en sådan tilladelse ikke forelå ved ibrugtagningen, og der ikke var ansøgt inden for 30 dage fra tilflytningen, opfyldte klageren ikke betingelserne for afgiftsfritagelse, jf. Registreringsafgiftsloven § 1, stk. 4, jf. Registreringsafgiftsloven § 3a, stk. 1, og dermed var køretøjet afgiftspligtigt, jf. Registreringsafgiftsloven § 1, stk. 1.

EU-retlige overvejelser

Landsskatteretten bemærkede, at EU-Domstolen i dommen C-464/02 ikke tog stilling til, hvorvidt den danske tilladelsesordning for afgiftsfritagelse af udenlandske firmabiler var i strid med EU-retten. Retten afviste klagerens argument om dobbeltbeskatning med henvisning til EU-Domstolens dom af 2. februar 2023 i sag C-676/21, som udtaler, at en medlemsstat kan fastsætte bestemmelser om opkrævning af afgift på køretøjer, hvor den afgiftsudløsende begivenhed er indregistrering og ibrugtagning, uafhængigt af varigheden af køretøjets faktiske anvendelse.

Solidarisk hæftelse

Landsskatteretten fandt, at klageren hæftede solidarisk for registreringsafgiften i medfør af Registreringsafgiftsloven § 20, stk. 5. Dette blev begrundet med, at klageren havde viden om, at køretøjet ikke var afgiftsfritaget, idet han ikke havde ansøgt om afgiftsfritagelse inden ibrugtagningen af køretøjet på færdselslovens område. Klagerens øvrige anbringender kunne ikke føre til et andet resultat.

Lignende afgørelser