Konkursbo ikke hæftelsesansvarlig for registreringsafgift af flexleaset BMW – uretmæssig brug af prøveplader
Dato
15. december 2017
Hoved Emner
Registreringsafgift
Eksterne links
Læs hele sagenUnder Emner
Registreringsafgift, Hæftelse, Konkursbo, Flexleasing, Prøveskilte, Uretmæssig brug
Sagen omhandler SKATs pålæg af hæftelse for registreringsafgift på et køretøj af mærket BMW 535d over for et konkursbo. Køretøjet blev observeret parkeret med faste prøveskilte tilhørende virksomheden G1 ApS, som tidligere havde leaset køretøjet af konkursboet G2 A/S. SKAT konstaterede, at køretøjet var blevet brugt uretmæssigt, da det var uindregistreret og afgiftspligtigt.
Faktiske omstændigheder
Den 17. december 2013 observerede SKAT og politiet en BMW 535d parkeret med faste prøveskilte tilhørende G1 ApS. Føreren, G3, oplyste, at han var på vej for at fremvise bilen for en potentiel køber og var i besiddelse af en kørselstilladelse fra G1 ApS, som var hans fars selskab. G3 var ikke ansat i selskabet. Han var bekendt med, at der ikke var betalt registreringsafgift af køretøjet, da det var et tidligere flexleaset køretøj. Køretøjet havde tidligere været indregistreret på reg.nr. G4 og var leaset af G3 fra G2 A/S i perioden 15. maj til 14. august 2013. Efter leasingkontraktens udløb var G2 A/S gået konkurs. G3 oplyste, at han havde forhandlet med kurator om at købe bilen, men det var ikke lykkedes. Han hævdede at have en mundtlig aftale med kurator om at sælge bilen for konkursboet, hvilket kurator dog afviste at have indgået.
Køretøjets nummerplader var afmeldt den 28. oktober 2013 af G3, hvorefter han påsatte de faste prøveskilte. G3 forklarede, at bilen havde holdt parkeret det meste af tiden, men ændrede senere forklaring til, at han havde kørt ca. 10 minutter samme morgen. I bilens bagagerum lå G3's golfudstyr. Kurator for G2 A/S oplyste, at selskabet ejede bilen, og at de gentagne gange havde forsøgt at få køretøjet udleveret fra G1 ApS. Kurator havde ingen kendskab til en aftale med G3 om salg af bilen.
Konkursboet havde den 6. august 2013 sendt e-mail til samtlige leasingtagere med information om konkursen og anmodning om kaskoforsikring. Den 22. august 2013 fulgte konkursboet op med et brev, der meddelte, at aftalen ville ophøre, hvis dokumentation ikke blev modtaget, og at køretøjet i så fald skulle afleveres. G3 svarede samme dag, at han ville aflevere pladerne og sende afmeldelseskvittering. Den 17. december 2013 sendte konkursboet endnu et brev til G1 ApS om, at leasingkontrakten var udløbet, og køretøjet skulle afleveres. Samme dag beslaglagde SKAT køretøjet i medfør af Toldloven § 83, stk. 1.
SKATs afgørelse og begrundelse
SKAT fastsatte registreringsafgiften til 161.728 kr. og pålagde konkursboet G2 A/S solidarisk hæftelse med G3, jf. Registreringsafgiftsloven § 20, stk. 5. SKAT begrundede afgørelsen med, at køretøjet var registreringspligtigt i Danmark, jf. den dagældende Registreringsbekendtgørelsen § 3, stk. 1, nr. 1, jf. Registreringsbekendtgørelsen § 7, og skulle have været afgiftsberigtiget forinden benyttelsen, jf. Registreringsafgiftsloven § 1. SKAT mente, at konkursboet som ejer, jf. Registreringsafgiftsloven § 20, stk. 1, vidste eller burde have vidst, at køretøjet var taget i brug, da det ikke var i boets besiddelse, og boet ikke aktivt havde forhindret brugen. SKAT fremhævede, at leasingkontrakten udløb den 14. august 2013, og at boet først den 17. december 2013 anmodede om udlevering, selvom G3 først afmeldte nummerpladerne over to måneder efter meddelelsen om afmelding.
Klagerens opfattelse
Konkursboet nedlagde påstand om, at det ikke hæftede for registreringsafgiften. Boet bestred, at det vidste eller burde have vidst, at køretøjet blev anvendt efter afmeldingen. Boet henviste til, at det straks efter konkursen anmodede om returnering af køretøjet, og at G3 meddelte, at han ville afmelde nummerpladerne, hvilket skete den 28. oktober 2013. Afmeldingen skulle netop sikre, at køretøjet ikke blev anvendt. Konkursboet var ikke bekendt med, at G3 besad prøveplader eller ville anvende dem. Boet havde forsøgt at tvangsafmelde køretøjer via SKAT, men dette var blevet afvist uden en tyverianmeldelse, hvilket politiet afviste, da køretøjerne ikke var stjålne i strafferetlig forstand. Konkursboet havde iværksat inddrivelse via fogedretten, men SKATs beslaglæggelse kom i forkøbet. Boet afviste også at have indgået en aftale med G3 om salg af bilen.
Landsskatterettens afgørelse
Landsskatteretten ændrede SKATs afgørelse og fandt, at konkursboet ikke hæftede for registreringsafgiften. Retten fastslog, at afgiftspligten utvivlsomt var indtrådt, da køretøjet var taget i brug på færdselslovens område, jf. Registreringsloven § 2, stk. 1 og Registreringsafgiftsloven § 1, stk. 1. Dette blev underbygget af, at køretøjet var monteret med prøveskilte tilhørende førerens virksomhed, og at førerens golfudstyr befandt sig i bilen ved politiets ransagning.
Vedrørende hæftelsen, jf. Registreringsafgiftsloven § 20, stk. 1, fandt Landsskatteretten ikke, at konkursboet vidste eller burde have vidst, at køretøjet ville blive anvendt til kørsel på offentlig vej. Retten lagde vægt på følgende:
- Køretøjets nummerplader var afmeldt den 28. oktober 2013, og konkursboet modtog en afmeldelseskvittering.
- Boet havde føje til at tro, at køretøjet ikke blev anvendt til kørsel på offentlig vej efter modtagelse af afmeldelseskvitteringen.
- Det var ikke godtgjort, at konkursboet var bekendt med, at brugeren af køretøjet besad prøveplader og ville anvende dem på det pågældende køretøj.
På baggrund heraf konkluderede Landsskatteretten, at konkursboet ikke hæftede for afgiften.
Lignende afgørelser