Afvisning af klage over afslag på dispensation til mountainbikeruter i Lundby Bakker
Dato
10. marts 2020
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
NBL - fredningsområdet
Højdepunkt
Afvisning af klage i sag om afslag på dispensation fra fredning til etablering af
Miljø- og Fødevareklagenævnet har behandlet en klage over Fredningsnævnet for Nordjylland, sydøstlig dels afgørelse af 20. november 2019. Afgørelsen omhandlede et afslag på dispensation fra fredningen af Lundby Bakker til etablering af mountainbikeruter og vandrestier på to matrikler i Aalborg Kommune. Aalborg Kommune var ansøger til projektet og ejer af de pågældende arealer.
Fredningsnævnet begrundede sit afslag med, at det ansøgte var i strid med fredningens formål. Nævnet pålagde Aalborg Kommune at afvikle de etablerede stier og anlæg, planere de udlagte ruter og sikre, at det fredede område ikke fremadrettet blev anvendt i strid med fredningens formål. Fredningsnævnet fremhævede, at mountainbikeruten var omfattende i forhold til det begrænsede område, fremstod dominerende, havde forårsaget skade på stier og terræn, og at den del af fredningen, hvor ruten var anlagt, fremstod misligholdt og uden et klart plejemål.
Klagen til Miljø- og Fødevareklagenævnet
Klagen blev indgivet den 18. december 2019 af foreningen Aalborg Trailbuilders. Klager anførte, at fredningsnævnets afgørelse ikke tilgodeså de rekreative interesser forbundet med mountainbikeruterne. Desuden argumenterede klager for, at udlægning af ruterne ville beskytte natur og landskab mod etablering af alternative ruter, og at et forbud mod vedligeholdelse af ruterne ville have følgevirkninger, der stred mod fredningens formål.
Klager gjorde gældende, at foreningen var klageberettiget i henhold til Naturbeskyttelsesloven § 86 som en lokal forening med en væsentlig interesse i sagen. Foreningen oplyste, at den siden 2013 i samarbejde med Aalborg Kommune havde vedligeholdt mountainbikespor i flere områder, herunder Lundby Bakker. De mente, at et tab af muligheden for at bygge og vedligeholde spor ville true deres eksistensgrundlag.
Foreningens vedtægter og formål
Foreningen Aalborg Trailbuilders blev stiftet den 8. december 2013 med hjemsted i Aalborg Kommune og er ikke medlem af en landsorganisation. Ifølge vedtægterne er foreningens formål at bygge og støtte et frivilligt netværk omkring bygning af mountainbikespor, at samarbejde tæt med Aalborg Kommune og lignende klubber, samt at vedligeholde og udbygge mountainbikespor i specifikke områder, herunder Lundby Bakker. Vedtægterne angiver også, at foreningen skal beskytte og bevare naturen mest muligt. Medlemskab opnås ved at 'like' foreningen på Facebook, og enhver kan melde sig ind.
Miljø- og Fødevareklagenævnet afviste at realitetsbehandle klagen over Fredningsnævnet for Nordjylland, sydøstlig dels afgørelse.
Klageberettigelse
Nævnet vurderede klageberettigelsen i henhold til Naturbeskyttelsesloven § 86, stk. 1, som fastsætter betingelserne for, hvem der kan påklage afgørelser. For lokale foreninger kræves en væsentlig interesse i afgørelsen samt et lokalt tilhørsforhold. Praksis definerer "væsentlig interesse" som en hovedformål relateret til natur og miljø.
Miljø- og Fødevareklagenævnet fandt, at Aalborg Trailbuilders ikke var klageberettiget. Nævnet lagde vægt på, at foreningens formål og aktiviteter, som primært omfatter etablering og vedligeholdelse af mountainbikespor, ikke er interesser, der direkte værner natur og miljø. Nævnet konkluderede, at foreningens interesse var afledt af ansøgerens (Aalborg Kommunes) interesse i at styrke friluftslivet, og at foreningens aktiviteter var relateret til anlægsarbejde for mountainbikekørsel i området, snarere end en selvstændig og direkte interesse i afgørelsen om naturbeskyttelse.
Afgørelse og gebyr
Som følge af afvisningen af klagen tilbagebetaltes det indbetalte klagegebyr til foreningen, jf. Bekendtgørelse om gebyr for indbringelse af klager for Miljø- og Fødevareklagenævnet mv. § 2, stk. 2, nr. 3. Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17. En eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal være anlagt inden 6 måneder, jf. Naturbeskyttelsesloven § 88, stk. 1.
Lignende afgørelser