Principiel sag om opgørelse af antal dage ved sanktioner efter aktivloven §§ 37 og 38
Dato
14. december 2019
Eksterne links
Læs hele sagenJuridisk område
Aktivloven
Emner
Periodesanktioner, Kontanthjælp, Antal dage, Uddannelseshjælp, Beregning, Sanktioner, Integrationsydelse
En borger, der var visiteret som aktivitetsparat, fik foretaget fradrag i sin kontanthjælp af X Kommune på grund af udeblivelse fra jobsamtaler den 30. april 2019 og 27. maj 2019. Borgeren oplyste, at udeblivelsen skyldtes manglende tjek af e-boks, da vedkommende ikke var opmærksom på indkaldelserne. Kommunen foretog fradrag for hverdage i perioden fra den første udeblivelse til den 3. juni 2019, hvor borgeren genoprettede kontakten til jobcentret. Kommunen havde vejledt borgeren skriftligt om konsekvenserne ved udeblivelse.
Ankestyrelsen ændrede kommunens afgørelse om antallet af fradragsdage, men fastholdt, at der skulle ske fradrag i kontanthjælpen. Fradraget skulle ske for 25 dage i perioden fra 30. april 2019 til 3. juni 2019. Ankestyrelsen fastslog, at fradrag i hjælpen skal ske inden for 3 hele kalendermåneder efter hændelsestidspunktet, jf. Aktivloven § 35, stk. 2. Dette betød, at kommunen ikke kunne foretage yderligere fradrag for manglende dage ud over denne periode. Ankestyrelsen lagde vægt på, at det er borgerens eget ansvar at holde sig orienteret om post i den digitale postkasse, når denne er tilmeldt Digital Post. Udeblivelsen blev ikke anset for at have en rimelig grund, og sanktionen blev vurderet til at fremme borgerens rådighed. Ankestyrelsen kritiserede kommunen for ikke at overholde genvurderingsfristen, men dette ændrede ikke sagens resultat.
Lignende afgørelser