Command Palette

Search for a command to run...

Kontanthjælp og midlertidig forsørgelse: Betydningen af kortvarig fængsling eller beskæftigelse

Dato

6. december 2019

Eksterne links

Læs hele sagen

Juridisk område

Aktivloven

Emner

Arbejde, Kontanthjælp, Midlertidig forsørgelse, Formue, Uddannelseshjælp, Fængsling, Social begivenhed, Integrationsydelse

Ankestyrelsen har behandlet fire sager principielt for at afklare praksis vedrørende retten til kontanthjælp, når en borger kortvarigt opnår anden, midlertidig forsørgelse. Det centrale spørgsmål var, om en sådan midlertidig forsørgelse medfører ophør af den sociale begivenhed, der berettiger til kontanthjælp.

I den første sag afsonede en borger 10 dages fængsel i september 2019. X Kommune stoppede borgerens kontanthjælp i denne periode, da borgeren var forsørget af Kriminalforsorgen.

De tre øvrige sager omhandlede borgere, der kortvarigt opnåede beskæftigelse. I den anden sag startede borgeren i arbejde 8. april 2019, men ansættelsen ophørte inden for en måned. I den tredje sag startede borgeren arbejde 5. marts 2018 og havde sidste arbejdsdag 25. marts 2018 (3 uger). I den fjerde sag startede borgeren arbejde 13. marts 2019 og havde sidste arbejdsdag 15. marts 2019 (få dage). I alle tre sager havde kommunerne beregnet kontanthjælp med fradrag for den opnåede arbejdsindtægt.

Fælles for sagerne var, at borgerne oplevede en kortvarig periode med alternativ forsørgelse, men den underliggende sociale begivenhed, der gjorde dem berettiget til kontanthjælp, var ikke ophørt.

Ankestyrelsen fastslår principielt, at retten til kontanthjælp ikke ophører, hvis en borger kortvarigt opnår anden, midlertidig forsørgelse, og den sociale begivenhed, der oprindeligt begrundede hjælpen, fortsat består. En forsørgelsesmulighed betragtes som midlertidig, hvis dens varighed er under en måned.

Ankestyrelsens afgørelser

  • I den første sag ændrede Ankestyrelsen X Kommunes afgørelse. Borgeren havde ret til kontanthjælp i hele september 2019, dog med fradrag for de 10 dage, hvor borgeren afsonede fængselsstraf og var forsørget af Kriminalforsorgen. Hjælpen skulle genoptages uden ny ansøgning ved løsladelsen, da der var tale om et ubrudt kontanthjælpsforløb.

  • I de tre sager om kortvarig beskæftigelse stadfæstede Ankestyrelsen kommunernes afgørelser. Det blev vurderet, at borgernes sociale begivenhed ikke var ophørt, selvom de kortvarigt havde været i arbejde. Kommunerne havde korrekt beregnet kontanthjælp som et ubrudt forløb og fratrukket arbejdsindtægterne i hjælpen. Dette gælder også, selvom ansættelsen oprindeligt var forventet at føre til selvforsørgelse, hvis den reelt ophører inden for kort tid.

Principiel betydning

Ankestyrelsen understreger, at kommunen er forpligtet til at inddrage nye faktiske oplysninger og beregne hjælpen kontinuerligt, hvis en kortvarig ansættelse ikke fører til selvforsørgelse. Dette forudsætter, at borgeren hurtigst muligt informerer kommunen om de ændrede forhold. Indtægter skal fradrages i hjælpen i den måned, hvor de udbetales, jf. Aktivloven § 11, stk. 2.

Lignende afgørelser