Principmeddelelse om borgerens deltagelse i rehabiliteringsteamets møde
Dato
28. november 2019
Eksterne links
Læs hele sagenJuridisk område
Lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen, Retssikkerhedsloven, Forvaltningloven
Emner
Garantiforskrift, Førtidspension, Borgers deltagelse, Rehabiliteringsteam, Udeblivelse, Ressourceforløb, Partsrepræsentant, Fleksjob, Møde
Denne principmeddelelse sammenskriver tidligere principmeddelelser for at give et samlet billede af Ankestyrelsens praksis vedrørende borgerens deltagelse i møder i rehabiliteringsteamet. Sagerne omhandler borgere, der har ansøgt om ydelser som førtidspension, fleksjob, ressourceforløb eller tilskud til selvstændigt erhvervsdrivende.
I de konkrete sager var problemstillingen, om kommunens afgørelse var gyldig, når borgeren ikke havde deltaget i rehabiliteringsteamets møde. Dette skyldtes enten, at borgeren ikke var indkaldt, ikke deltog på grund af sygdom, eller ønskede at lade sig repræsentere af en partsrepræsentant i stedet for personlig deltagelse. Kommunerne havde i flere tilfælde truffet afgørelse om afslag på ydelser, selvom borgeren ikke havde deltaget i mødet.
Fælles problemstilling
Den centrale problemstilling i alle sagerne var fortolkningen af reglerne om borgerens pligt til at deltage personligt i rehabiliteringsteamets møder, og hvilke konsekvenser manglende deltagelse eller procedurefejl fra kommunens side havde for afgørelsens gyldighed. Det blev også belyst, hvornår en sag kunne behandles uden borgerens deltagelse, og om forvaltningslovens regler om partsrepræsentation fandt anvendelse i rehabiliteringsteamet.
Ankestyrelsen fastslår principielt, at borgeren som hovedregel skal deltage personligt i møderne i rehabiliteringsteamet. Dette gælder, uanset om sagen omhandler ressourceforløb, fleksjob, tilskud til selvstændigt erhvervsdrivende eller førtidspension. Formålet med den personlige deltagelse er at sikre borgerens inddragelse og ejerskab til egen sag samt at muliggøre en helhedsorienteret vurdering af arbejdsevnen.
Undtagelser og konsekvenser
Der er en snæver undtagelse fra kravet om personlig deltagelse: Sagen kan behandles uden borgerens deltagelse, hvis det er åbenbart formålsløst at forsøge at udvikle borgerens arbejdsevne. I sådanne tilfælde kan kommunens afgørelse opretholdes, selvom borgeren ikke har deltaget.
Problemstilling | Afgørelse | Begrundelse | Principiel betydning |
---|---|---|---|
Manglende indkaldelse til møde | Afgørelse opretholdt | Ingen betydning for udfaldet i den konkrete sag, da arbejdsevne ikke var dokumenteret varigt nedsat. | Overtrædelse af retssikkerhedsgaranti medfører som udgangspunkt ugyldighed, men kan opretholdes, hvis det kan udelukkes, at fejlen har haft betydning. |
Manglende deltagelse ved genforelæggelse | Hjemvist til ny behandling | Kunne ikke udelukkes, at dialog med borgeren kunne have ændret vurderingen. | Kommunen skal genforelægge sagen for teamet med borgerens deltagelse, hvis kommunen ikke følger teamets indstilling. |
Manglende deltagelse pga. sygdom | Afgørelse stadfæstet | Manglende fremmøde havde ikke betydning for afgørelsen om førtidspension på det foreliggende grundlag. | Kommunen bør indkalde til nyt møde, hvis manglende fremmøde skyldes sygdom, men afgørelse kan opretholdes, hvis fejlen ikke har betydning. |
Ønske om partsrepræsentation | Afslag stadfæstet | Borgerens personlige medvirken er afgørende for sagens karakter. | Forvaltningslovens regler om partsrepræsentation gælder ikke, når lovgivningen kræver personlig medvirken. |
Ankestyrelsen understreger, at kommunen skal skelne mellem tilfælde, hvor borgerens manglende deltagelse skyldes uvilje, og tilfælde, hvor der er en rimelig grund (f.eks. sygdom). Hvis kommunen ikke følger rehabiliteringsteamets indstilling, skal sagen genforelægges for teamet, og borgeren skal deltage i dette genbehandlingsmøde. En afgørelse er som udgangspunkt ugyldig, hvis borgeren ikke har haft mulighed for at deltage i rehabiliteringsteamets møde, medmindre det kan udelukkes, at den manglende borgerinddragelse har haft betydning for afgørelsens resultat, eller det er åbenbart formålsløst at udvikle borgerens arbejdsevne. Forvaltningslovens Forvaltningsloven § 8 om partsrepræsentation finder ikke anvendelse, da Bekendtgørelse af lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v. § 10, stk. 2 specifikt kræver borgerens personlige deltagelse. Kommunen har pligt til at følge alle sagsbehandlingsregler for forelæggelsen, jf. Retssikkerhedsloven § 11b, når den vurderer, at der er grundlag for at påbegynde en sag om de nævnte ydelser.
Lignende afgørelser