Command Palette

Search for a command to run...

Sagen omhandler en klage over Landbrugsstyrelsens afgørelse af 10. maj 2019, der nedsatte tilskud, delvist bortfaldt tilsagn og krævede tilbagebetaling af udbetalt tilskud for 2017 under ordningen for pleje af græs- og naturarealer. Klager havde i 2016 modtaget et femårigt tilsagn om tilskud til markerne 12-0, 12-1 og 13-0, og i 2018 anmodede klager om udbetaling af tilskud via Fællesskemaet, hvor metoden 'Fast græsningstryk' var valgt for de nævnte marker. Klager erklærede at opfylde betingelserne for tilsagn og udbetaling. Landbrugsstyrelsen traf afgørelse efter Bekendtgørelse om tilskud til pleje af græs- og naturarealer § 13, stk. 1, nr. 2, litra b og Bekendtgørelse om tilskud til pleje af græs- og naturarealer § 13, stk. 3, jf. Lov om Landdistriktsfonden § 11 a, stk. 1.

Miljø- og Fødevareklagenævnet har ikke givet medhold i klagen over Landbrugsstyrelsens afgørelse. Nævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 8.

Manglende opfyldelse af græsningstryk

Nævnet fandt, at klager ikke opfyldte betingelserne for fast græsningstryk for mark 12-0 og 12-1 i 2018. Klager havde valgt forpligtelsen om fast græsningstryk i Fællesskema 2018, hvilket krævede et græsningstryk på mindst 1,2 storkreaturer pr. ha i perioden 1. juni til 31. august, jf. Bekendtgørelse om tilskud til pleje af græs- og naturarealer § 13, stk. 1, nr. 2, litra b og Bekendtgørelse om tilskud til pleje af græs- og naturarealer § 13, stk. 2, nr. 2. En kontrol den 30. juli 2018 viste, at markerne 12-0 og 12-1 var samhegnet med et areal uden for ansøgningen, hvilket resulterede i et samlet areal på 8,64 ha med 5,6 storkreaturer, svarende til 0,65 storkreaturer pr. ha. Græsningstrykket skal beregnes på grundlag af hele det afgræsningsegnede areal inden for indhegningen, jf. Bekendtgørelse om tilskud til pleje af græs- og naturarealer § 13, stk. 1, nr. 2, litra b, 2. pkt. og Bekendtgørelse om tilskud til pleje af græs- og naturarealer § 13, stk. 3. En kommunal erklæring om nedsat dyretryk kunne ikke ændre dette, da klager ikke havde ansøgt Landbrugsstyrelsen om et mindre græsningstryk inden fristen den 15. maj 2018, jf. Bekendtgørelse om tilskud til pleje af græs- og naturarealer § 13, stk. 4 og Bekendtgørelse om markblok og elektronisk Fællesskema § 7, stk. 2.

Ingen force majeure

Klager opfyldte ikke betingelserne for force majeure eller usædvanlige omstændigheder. Nævnet vurderede, at klager ikke meddelte Landbrugsstyrelsen om force majeure rettidigt. Fristen på 15 arbejdsdage efter Forordning (EU) nr. 640/2014 artikel 4, stk. 2 skulle regnes fra det tidspunkt, hvor klager udvidede græsningsarealet grundet tørke. Klagerens meddelelse i klagen af 6. juni 2019 var for sen, og nævnet behandlede derfor ikke spørgsmålet om, hvorvidt omstændighederne udgjorde force majeure.

Mangelfuld indhegning

Nævnet fandt, at klager ikke opfyldte betingelserne for indhegning af mark 13-0 i 2018. Indhegningen for mark 13-0 måtte udelukkende omfatte marker og arealer, der blev drevet af klager som ejer eller forpagter, jf. Bekendtgørelse om tilskud til pleje af græs- og naturarealer § 13, stk. 3. Kontrolbesøget den 30. juli 2018 viste, at den vestlige indhegning for mark 13-0 var placeret mere end 100 meter inde på et areal, der blev drevet af en anden ejer eller forpagter. Det forhold, at klager overholdt betingelserne for afgræsning, eller at Landbrugsstyrelsen ikke havde bemærkninger til indhegningen ved en tidligere kontrol i 2014, kunne ikke føre til et andet resultat, da det er klagers ansvar at kende tilsagnsforpligtelserne.

Lignende afgørelser