Command Palette

Search for a command to run...

Kommunes afgørelse om privat fællesvej og parkeringsforbud opretholdt af Vejdirektoratet

Dato

19. april 2022

Kommune

Guldborgsund Kommune

Eksterne links

Tags

AdgangAfgørelsesbegrebetAnlæg/ibrugtagningFærdselsreguleringKlageberettigelseOffentligretlig tilladelseParkeringPartPartsstatusVejbreddeVejret

En grundejer klagede over Guldborgsund Kommunes godkendelse af et detailprojekt for en privat fællesvej samt kommunens afgørelse om kun at indføre et parkeringsforbud og ikke et standsningsforbud. Klageren var bekymret for, at vejen til sin ejendom ville blive indsnævret, og at færdslen ville blive generet af parkerede eller standsede køretøjer.

Sagens Kerne

Sagen omhandler en privat fællesvej i byzone, der giver adgang til klagerens ejendom, men er beliggende på naboens matrikel. Klagerens primære bekymringer var:

  • At vejens bredde reelt blev reduceret fra 3,10 meter til 2,80 meter på grund af en godkendt rabat.
  • At et el-skab yderligere indsnævrede adgangsforholdene.
  • At der var behov for et fuldt standsnings- og parkeringsforbud for at sikre uhindret adgang.
  • Uklarhed om naboens (vejejerens) ret til at benytte vejen i forbindelse med udlejningsvirksomhed.

Kommunens Afgørelser

Guldborgsund Kommune traf to centrale afgørelser i sagen:

  1. Godkendelse af detailprojekt (27. oktober 2021): Kommunen godkendte, med henvisning til Privatvejslovens § 41, at vejen blev anlagt som hidtil med en kørebane på 2,80 meter og en rabat på 0,30 meter. Kommunen vurderede, at dette ikke var en indsnævring, da rabatten også kunne benyttes til færdsel.
  2. Færdselsregulering (21. december 2021): Med hjemmel i Privatvejslovens § 57, stk. 2 besluttede kommunen at indføre et parkeringsforbud, men afviste at indføre et standsningsforbud. Afslaget blev begrundet med, at kortvarig standsning (under 3 minutter) ikke udgjorde en væsentlig gene, og at et totalforbud ville være uforholdsmæssigt for vejejeren og for servicekørsel som f.eks. renovation.

Vejdirektoratets Vurdering

Vejdirektoratet gennemgik klagen og kommunens afgørelser og nåede frem til følgende:

EmneVejdirektoratets VurderingLovgrundlagResultat
Godkendelse af detailprojektKommunens afgørelse var lovlig og tilstrækkeligt begrundet. Der var reelt tale om en lovliggørelse af eksisterende forhold.Privatvejslovens § 99Opretholdt
Standsnings- og parkeringsforbudKommunens skønsmæssige afvejning af de forskellige parters interesser var saglig og inden for lovens rammer.Privatvejslovens § 57, stk. 2Opretholdt
VejretSpørgsmål om, hvem der har ret til at bruge vejen, er et privatretligt anliggende, som skal afgøres ved domstolene.Privatvejslovens § 56, stk. 1Afvist som kompetenceområde
Placering af el-skabKlageren blev ikke anset for klageberettiget, da vedkommende ikke havde en væsentlig og individuel interesse i placeringen på offentligt vejareal.Almindelige forvaltningsretlige reglerAfvist

Kommunens sagsbehandling, herunder partshøring i henhold til Forvaltningslovens § 19, stk. 1, blev fundet korrekt.

Konklusion

Vejdirektoratet opretholdt begge Guldborgsund Kommunes afgørelser. Kommunen havde handlet inden for lovens rammer og foretaget et sagligt skøn i sagen om færdselsregulering. Tvister om vejrettigheder blev henvist til domstolene.

Vejdirektoratet opretholder Guldborgsund Kommunes afgørelse af 27. oktober 2021 om godkendelse af detailprojekt og ibrugtagning af en privat fællesvej. Vejdirektoratet opretholder ligeledes kommunens afgørelse af 21. december 2021 om at indføre et parkeringsforbud, men ikke et standsningsforbud, på samme vej.

Lignende afgørelser