Command Palette

Search for a command to run...

En landbruger ansøgte om nationalt tilskud til målrettede efterafgrøder for et samlet areal på 23,89 ha. Landbrugsstyrelsen gennemførte en fysisk kontrol den 17. oktober 2018 og traf efterfølgende afgørelse om nedsættelse af tilskuddet.

Kontrolresultat og afgørelse

Ved kontrollen vurderede Landbrugsstyrelsen, at efterafgrøderne på de anmeldte marker ikke var veletablerede og jævnt dækkende. Styrelsen konstaterede, at der var færre end 30 planter pr. m², hvilket er et krav ifølge styrelsens kontrolinstruks. På baggrund heraf blev det tilskudsberettigede areal nedsat til 5,05 ha. Da afvigelsen mellem det ansøgte og det konstaterede areal dermed oversteg 75 %, blev tilskuddet for 2018 nedsat med 100 %.

Klagerens anbringender

Klageren anførte, at efterafgrøderne opfyldte betingelserne og var veletablerede, men at planterne var små på grund af tørke i september. Ifølge klageren havde forfrugten (raps) brugt alt vandet, hvilket hæmmede spiringen af efterafgrøden (korn). Klageren mente desuden, at Landbrugsstyrelsen ikke havde fremlagt tilstrækkeligt bevis for manglerne, og at styrelsen var bekendt med tørken og derfor ikke kunne kræve særskilt anmeldelse herom.

Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæstede Landbrugsstyrelsens afgørelse og gav dermed ikke klageren medhold. Nedsættelsen af tilskuddet med 100 % blev opretholdt.

Vurdering af efterafgrødernes etablering

Nævnet fandt, at de anmeldte arealer ikke var tilskudsberettigede. Denne vurdering var baseret på Landbrugsstyrelsens kontrolrapport, fotodokumentation samt klagerens egne oplysninger om, at tørken havde forhindret efterafgrøderne i at etablere sig korrekt. Nævnet anså kravet i styrelsens kontrolinstruks om minimum 30 planter pr. m² som en gyldig og saglig præcisering af betingelsen i Bekendtgørelse om nationalt tilskud til målrettede efterafgrøder § 9, nr. 1, som kræver, at afgrøderne er etableret med henblik på en effektiv kvælstofoptagelse.

Sanktion for arealafvigelse

Forskellen mellem det ansøgte areal (23,89 ha) og det konstaterede areal (5,05 ha) blev beregnet til 18,84 ha, hvilket svarer til 373,07 % af det konstaterede areal. Da denne afvigelse er væsentligt over grænsen på 75 %, var det korrekt at nedsætte tilskuddet med 100 % i henhold til Bekendtgørelse om nationalt tilskud til målrettede efterafgrøder § 14, nr. 3.

Force majeure og begrundelsesmangel

Nævnet afviste, at tørken kunne anerkendes som force majeure. Dette skyldtes, at klageren ikke havde meddelt Landbrugsstyrelsen om forholdet inden for fristen på 15 arbejdsdage, efter at klageren blev bekendt med problemet, jf. Bekendtgørelse om nationalt tilskud til målrettede efterafgrøder § 19, stk. 4. Selvom nævnet konstaterede, at Landbrugsstyrelsens oprindelige afgørelse led af en begrundelsesmangel i strid med Forvaltningslovens § 24, blev denne mangel ikke anset for at have haft konkret væsentlighed for sagens udfald.

Lignende afgørelser