Afgørelse om enkeltbetaling for årene 2008-2014 i Frederikshavn
Dato
25. april 2019
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Landbrugsstøtte
Tilknyttede dokumenter
Højdepunkt
Ikke medhold i klage over afgørelse om enkeltbetaling for årene 2008 – 2014 i Frederikshavn
Landbrugsstyrelsen traf afgørelse om genoptagelse af tidligere udbetalt enkeltbetalingsstøtte for årene 2008 til 2014 vedrørende markerne 11-7 og 11-9 i Frederikshavn Kommune. Styrelsen vurderede, at der uberettiget var udbetalt støtte til dele af disse marker, da betingelserne for lavskov ikke var opfyldt. Dette medførte et krav om tilbagebetaling af den uretmæssigt udbetalte støtte, jf. Kommissionens forordning (EF) nr. 1122/2009 artikel 80, stk. 1 og 2.
Baggrund for Landbrugsstyrelsens afgørelse
Landbrugsstyrelsen begrundede tilbagebetalingskravet med, at arealerne ikke opfyldte kravene til lavskov. Ifølge Bekendtgørelse om direkte støtte til landbrugere efter enkeltbetalingsordningen § 10, stk. 1 skulle lavskov stævnes mindst hvert tiende år, og arealerne skulle anmeldes årligt i Fællesskemaet, jf. Bekendtgørelse om direkte støtte til landbrugere efter enkeltbetalingsordningen § 10, stk. 3. Manglende overholdelse af disse forpligtelser sidestilles med en flerårig overtrædelse, jf. Bekendtgørelse om direkte støtte til landbrugere efter enkeltbetalingsordningen § 10, stk. 4.
Specifikke forhold for markerne
- Mark 11-7: Landbrugsstyrelsen anførte, at marken fremstod som rekreativt areal og ikke som lavskov i genoptagelsesperioden (2008-2014). Plantedækket var ikke vokset op som lavskov siden genplantningen i vinteren 2014/2015.
- Mark 11-9: Styrelsen begrundede underkendelsen af 0,33 ha med, at arealet stod uberørt og ikke var stævnet. Klager havde hverken anmeldt arealet som lavskov eller anmeldt en stævning.
Klagerens anbringender
Klageren, repræsenteret ved en konsulent, påklagede afgørelsen den 29. oktober 2018. Klageren fastholdt, at markerne 11-7 og 11-9b i perioden 2008 til 2014 havde overholdt støttebetingelserne for lavskov.
- Mark 11-7: Klageren oplyste, at arealet blev tilplantet i 2007 og afpudset i 2008. Klageren mente, at Landbrugsstyrelsens vurdering baseret på fotos var utilstrækkelig og burde have inkluderet en fysisk besigtigelse. Det blev anført, at marken blev stævnet i 2013 og genplantet i vinteren 2015.
- Mark 11-9: Klageren oplyste, at arealet blev tilplantet med pil i 2007, og i 2008 blev pilen brakpudset for at fremme nye skud. Klageren henviste til ortofoto fra 2013, der viste stævning af en betydelig del af arealet i østsiden, og at hele arealet var stævnet i november-december 2017, hvilket fremgik af ortofoto 2018.
Miljø- og Fødevareklagenævnet gav ikke medhold i klagen over Landbrugsstyrelsens afgørelse af 8. oktober 2018 vedrørende enkeltbetaling for årene 2008 til 2014. Nævnet begrænsede sin prøvelse til spørgsmålene om støtteberettigelse for lavskovsarealerne, kontrol ved ortofotos og tilbagebetaling, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 11, stk. 1.
Støtteberettigelse for lavskovsarealer
Nævnet fandt, at markerne 11-7 og 11-9 ikke var berettiget til støtte efter enkeltbetalingsordningen i perioden 2008 til 2014.
- Mark 11-7: Nævnet lagde vægt på, at marken i perioden 2008-2014 var anmeldt med lavskov, men at ortofotos viste, at arealet ikke fremstod som lavskovsareal i hele perioden. Der var ingen synlig vækst, der førte til tydelige trækroner eller sluttet højere skov. Støttebetingelserne var derfor ikke opfyldt, jf. Bekendtgørelse om direkte støtte til landbrugere efter enkeltbetalingsordningen § 10, stk. 1.
- Mark 11-9: Nævnet vurderede ud fra ortofotos fra 2008 til 2018, at størstedelen af arealet fremstod uberørt og ikke var stævnet før foråret/sommeren 2018. Kun en mindre del af marken (den østlige del) var stævnet i perioden. Da lavskoven blev etableret/stævnet i 2008, skulle arealet senest være stævnet i 2017. Kravet om stævning af hele arealet inden udgangen af det 10. år efter etablering var ikke opfyldt, jf. Bekendtgørelse om direkte støtte til landbrugere efter enkeltbetalingsordningen § 10, stk. 4. Desuden havde klageren ikke anmeldt arealet som lavskov eller anmeldt en stævning i hele perioden, hvilket var et krav ifølge Bekendtgørelse om direkte støtte til landbrugere efter enkeltbetalingsordningen § 10, stk. 3.
Kontrol ved ortofotos
Miljø- og Fødevareklagenævnet fastslog, at Landbrugsstyrelsen var berettiget til at træffe afgørelse om støtteberettigelse baseret på ortofotos alene, medmindre analysen af fotos ikke muliggjorde kontrol af oplysningerne i ansøgningen. Dette er i overensstemmelse med Kommissionens forordning (EF) nr. 1122/2009 artikel 35, stk. 1, og EU-Domstolens praksis (sag C-485/12). Nævnet fandt derfor, at Landbrugsstyrelsen kunne træffe afgørelse uden fysisk kontrol af arealerne.
Tilbagebetaling
Nævnet fandt, at klageren skulle tilbagebetale de uretmæssigt udbetalte beløb for markerne 11-7 og 11-9 for årene 2008-2014. Dette skyldtes, at støttebetingelserne for lavskov ikke var opfyldt, hvilket gjorde udbetalingen uretmæssig i henhold til Kommissionens forordning (EU) nr. 1122/2009 artikel 80, stk. 1.
Lignende afgørelser