Command Palette

Search for a command to run...

Fredningsnævnet for Vestsjælland traf den 12. december 2018 afgørelse om at gennemføre en fredning af et sammenhængende græsningslandskab på bakkerne ved Tømmerup i Kalundborg Kommune. Sagen blev rejst af Danmarks Naturfredningsforening den 19. december 2014 og omfatter et areal på ca. 56 hektar, der berører ni lodsejere, herunder både offentligt og privatejet land.

Formålet med fredningen er at bevare og forbedre områdets naturmæssige og landskabelige kvaliteter, sikre det som et sammenhængende græsningslandskab, fremme biologisk mangfoldighed, bevare udsigten fra de karakteristiske fladbakker samt forbedre offentlighedens adgang til området. Fredningsnævnets afgørelse blev forelagt Miljø- og Fødevareklagenævnet, da den samlede erstatning oversteg 500.000 kr., jf. Naturbeskyttelseslovens § 42.

Fredningsnævnet afgjorde den 16. november 2019, at der ikke var pligt til at udarbejde en miljøvurdering, jf. Miljøvurderingslovens § 10, jf. § 8, stk. 2, nr. 1, jf. stk. 1, nr. 1 og nr. 3.

Områdets karakteristika

Fredningsområdet består af de markante bakkekomplekser Tømmerup Banke, Keldbjerg og Bavnetop, som er issø- eller fladbakker. Landskabet er kuperet med opdyrkede arealer, skovområder, søer og græsningsområder. Området er ubebygget, men indeholder installationer som betonbrønde og en gasgenerator.

Naturværdier og trusler

Området er inddelt i fem delområder: tørt græsningsområde, vådområde, skovområde, landbrugsområde og offentligt grønt areal. Især de tørre græsningsområder, som ved [F2], rummer en unik overdrevsvegetation med sjældne plantearter, herunder orkidéen tyndakset gøgeurt. Disse værdier er truet af tilgroning på grund af manglende græsning. Dele af området er allerede beskyttet efter Naturbeskyttelseslovens § 3, og 6 hektar ligger inden for fortidsmindebeskyttelseslinjen, jf. Naturbeskyttelseslovens § 18.

Kulturhistorie og adgang

Fredningsområdet indeholder ca. 2,7 km beskyttede sten- og jorddiger samt fortidsminder som rundhøje og bronzealderhøjen Bavnetop. Rakkerbanken har historisk fungeret som retterplads. Offentligheden har adgang via 4,2 km grus- og trampestier, og fredningen vil etablere nye stier og parkeringspladser for at forbedre adgangen og udnytte områdets rekreative værdier.

Fredningsnævnets behandling og afgørelse

Fredningsnævnet afholdt offentlige møder og besigtigelser. De modtog indlæg fra Friluftsrådet, Dansk Ornitologisk Forening og Dansk Botanisk Forening, som alle støttede fredningsforslaget. Flere lodsejere ønskede ekspropriation af deres ejendomme, hvilket nævnet afviste som uforholdsmæssigt. Danmarks Naturfredningsforening foreslog ændringer til fredningsbestemmelserne, herunder muligheden for landbrugsbyggeri og justering af driftsbestemmelser for skov og græsningsarealer. Naturstyrelsen (nu Miljøstyrelsen) udtrykte bekymring over uklarheder vedrørende vådområder og erstatningsmæssige konsekvenser.

Fredningsnævnet traf afgørelse i medfør af Naturbeskyttelseslovens § 33, stk. 1. Nævnet fandt, at der ikke var behov for at muliggøre dannelsen af et vådområde og udelod derfor visse matrikler fra fredningen. De ændrede også bestemmelserne for [matr.nr. 15] for at tillade fortsat dyrkning i omdrift, dog med forbud mod høje afgrøder. Desuden blev der tilladt opførelse af landbrugsbygninger og opsætning af bomme under visse betingelser. Fredningsnævnet justerede også bestemmelserne for skovdrift og placering af parkeringspladser.

Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæster Fredningsnævnet for Vestsjællands afgørelse af 12. december 2018 om at gennemføre en fredning af et sammenhængende græsningslandskab på bakkerne ved Tømmerup i Kalundborg Kommune. Nævnet har efterprøvet afgørelsen i dens helhed, jf. Naturbeskyttelseslovens § 42, og kan ændre fredningsnævnets afgørelse, herunder fredningens geografiske udstrækning, fredningsbestemmelserne og erstatningen, jf. Naturbeskyttelseslovens § 44, stk. 1.

Nævnet finder, at området er fredningsværdigt og skal fredes, da det rummer væsentlige naturmæssige og landskabelige værdier, er truet af tilgroning, og fredningen muliggør den nødvendige pleje samt sikrer og forbedrer offentlighedens adgang. Fredningens formål er i overensstemmelse med Naturbeskyttelseslovens § 1 og Naturbeskyttelseslovens § 38.

Ændringer i fredningens afgrænsning

Miljø- og Fødevareklagenævnet tiltræder fredningsnævnets afgrænsning, dog med den ændring, at en del af [matr.nr. 11] udgår af fredningen. Dette skyldes hensynet til lodsejers mulighed for at udvide driftsbygninger, og nævnet vurderer, at en eventuel bebyggelse på dette mindre areal ikke vil påvirke indsynet til fredningsområdet fra [vejnavn 2]. [matr.nr. 17] fastholdes i fredningen, da den indgår som en naturlig afslutning af det kuperede terræn omkring Keldbjerg, og nævnet finder ikke grundlag for, at ejendommen skal afstås til det offentlige.

Ændringer i fredningens indhold

Fredningsbestemmelsernes § 6 ændres, således at særbestemmelsen om driften af [matr.nr. 15] udgår. Anvendelsen af arealerne reguleres herefter på samme måde som de øvrige arealer i delområde 1.

Stiforløb og offentlig adgang

Miljø- og Fødevareklagenævnet har besluttet at fastholde stiforløbet henover toppen af [F2] på [matr.nr. 15]. Dette er begrundet i fredningens formål om at sikre og forbedre offentlighedens adgangsmuligheder til naturen og udsigtspunkterne, hvor [F2] er et centralt udsigtspunkt. Kalundborg Kommune skal som tilsynsmyndighed påse overholdelsen af Naturbeskyttelseslovens § 3 om offentlig adgang.

Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17. En eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal være anlagt inden 6 måneder efter meddelelse eller offentliggørelse, jf. Naturbeskyttelseslovens § 88, stk. 1.

Lignende afgørelser