Command Palette

Search for a command to run...

Fredningsnævnet for Nordsjælland traf den 1. oktober 2018 afgørelse om at gennemføre en fredning af Keldsø-området i Gribskov og Helsingør Kommuner. Fredningssagen blev rejst den 1. juli 2016 af Danmarks Naturfredningsforening med det primære formål at sikre og forbedre det egnskarakteristiske åbne landskab med enge, moser, overdrev og småsøer, bevare den biologiske mangfoldighed, beskytte geologiske terrænformer, sikre kulturspor og forbedre offentlighedens adgang via stier. Området dækker ca. 308 hektar, hvoraf størstedelen ejes af private lodsejere.

Fredningsnævnets afgørelse blev påklaget til Miljø- og Fødevareklagenævnet af flere lodsejere og Danmarks Naturfredningsforening. Klagerne omhandlede primært fredningens nødvendighed, dens afgrænsning, de foreslåede bestemmelsernes indgribende karakter for landbrugsdrift (f.eks. dræningsforbud, forbud mod visse afgrøder, begrænsning af hegn og byggeri), og spørgsmål om offentlighedens adgang. Flere lodsejere argumenterede for, at området allerede var tilstrækkeligt beskyttet af eksisterende lovgivning, herunder Naturbeskyttelseslovens § 3, og at fredningen ville forringe landbrugsdriften og den eksisterende naturpleje udført af lodsejerne. Der blev også rejst kritik af Fredningsnævnets sagsbehandling, herunder manglende aktindsigt og utilstrækkelig offentliggørelse af fredningsforslaget.

Fredningsnævnet havde i sin afgørelse foretaget en række ændringer i forhold til det oprindelige forslag, herunder fjernelse af krav om at udlægge et større areal som udyrket, tilladelse til fortsat sprøjtning af § 3-arealer i hidtidigt omfang, og ændring af frister for plejeplaner og stiforløb. Den samlede erstatning og godtgørelse oversteg 500.000 kr., hvilket medførte, at Miljø- og Fødevareklagenævnet skulle efterprøve Fredningsnævnets afgørelse i dens helhed, jf. Naturbeskyttelseslovens § 42.

Miljø- og Fødevareklagenævnet ophævede Fredningsnævnet for Nordsjællands afgørelse af 1. oktober 2018 og traf selv afgørelse om at gennemføre fredning af Keldsø-området i Gribskov og Helsingør Kommuner. Nævnet fandt, efter en afvejning af hensynene i Naturbeskyttelseslovens § 1, at området er fredningsværdigt og skal fredes på grund af dets væsentlige landskabelige værdier og rige dyreliv.

Fredningens afgrænsning

Miljø- og Fødevareklagenævnet tiltrådte Fredningsnævnets fastsatte afgrænsning, dog med den ændring, at et areal, der udgjorde en oplagsplads på en ejendom tilhørende en lodsejer (lb.nr. 1), skulle udgå af fredningsområdet, da det ikke frembød fredningsmæssige værdier. Nævnet besluttede enstemmigt, at arealerne beliggende matr.nr. 5a, 5ab, 5u og 7000c, alle Havreholm By, Havreholm, ikke skulle inddrages i fredningen, da de ikke havde naturlig sammenhæng med fredningsområdet eller indeholdt tilstrækkelige naturmæssige værdier.

Stiforløbet blev ændret, så stien nu skal løbe på matr.nr. 21k langs skellet til matr.nr. 21p, begge Havreholm By, Hornbæk, op mod Gurre Å. Desuden blev stien ført øst om [V1]s klubhus på matr.nr. 5b, Villingerød By, Esbønderup, så den løber mellem klubhuset og Gurre Å.

Fredningsbestemmelser

Nævnet vedtog flere ændringer til fredningsbestemmelserne:

  • Arealernes drift og anvendelse (§ 3): Landbrugsarealer skal holdes overvejende lysåbne. Fredningsnævnet kan meddele dispensation til plantning af læhegn og solitære træer, hvis det er foreneligt med udsynet. Drift af arealer med beskyttede naturtyper skal ske i henhold til gældende regler. Markvanding reguleres af Vandforsyningsloven.
  • Faste konstruktioner og anlæg (§ 5): Solcelleanlæg er udtrykkeligt nævnt som faste konstruktioner, der ikke må opføres. Det er tilladt at bibeholde og opsætte

Lignende afgørelser