Planklagenævnets afgørelse om landzonetilladelse til cafévogn i Arnager
Dato
8. juni 2020
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, landzone (efter 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i klagesag om Bornholms Regionskommunes landzonetilladelse til at opstille
Bornholms Regionskommune meddelte den 7. maj 2018 landzonetilladelse til opstilling af en cafévogn, en container samt borde og stole på en ejendom i landzone. Ejendommen er kommunalt ejet og ligger på en parkeringsplads ved en eksisterende toiletbygning, ca. 35 meter fra kysten i kystnærhedszonen. Området er desuden udpeget som særligt naturområde i kommuneplanen og ligger inden for fortidsmindebeskyttelseslinjen.
Ansøgningens indhold og formål
Ansøgningen omfattede opstilling af en cafévogn (ca. 7,1 m²) og en container (ca. 8,8 m²) til opbevaring af varer, samt tre borde med tilhørende stole. Caféen skulle holde åbent ca. fire måneder årligt, fra midt maj til midt september, med åbningstider fra kl. 11 til kl. 18. Ansøger fremhævede, at caféen skaber liv og fungerer som et samlingspunkt for lokale og turister, herunder havkajakroere, cyklister og bilklubber.
Regionskommunens afgørelse og begrundelse
Regionskommunen gav tilladelse på vilkår om, at cafévognen, containeren, borde og stole skulle opsættes ved den eksisterende toiletbygning, kun måtte være opstillet ca. fire måneder årligt (maj-september), og at tilladelsen var tidsbegrænset til fem år (2018-2022). Kommunen vurderede, at projektet var af underordnet betydning i forhold til nationale planlægningsinteresser i kystområdet, da der ikke var tale om permanente konstruktioner. De lagde vægt på, at anlæggene var begrænsede, placeringen var ved en eksisterende bygning i bymæssig bebyggelse, og at der var opnået dispensation fra fortidsmindebeskyttelseslinjen. Kommunen anså caféen for at være af samfundsmæssig interesse og i overensstemmelse med praksis og kommunens planmyndighedsopgaver.
Klagen til Planklagenævnet
En nabo klagede over afgørelsen til Planklagenævnet med følgende hovedpunkter:
- Støj- og visuelle gener: Klageren frygtede ikke ubetydelige støjgener fra aktiviteten og musikarrangementer, samt at udsigten til havet ville blive skæmmet af containeren, der var placeret tæt på skellet. Der var også bekymring for, at der ville blive opstillet flere borde og stole end ansøgt.
- Natur- og miljøhensyn: Klageren mente, at containeren ville virke skæmmende og passe dårligt ind i Arnagers miljø, og at der ikke var taget tilstrækkeligt hensyn til områdets natur og miljø.
Regionskommunen henviste i sine bemærkninger til klagen til sin oprindelige afgørelse og havde ingen yderligere kommentarer.
Planklagenævnet stadfæstede Bornholms Regionskommunes landzonetilladelse, men tilføjede et vilkår om caféens åbningstider. Nævnet præciserede, at deres afgørelse ikke omfattede de nævnte musikarrangementer, da disse ikke var en del af den oprindelige landzonetilladelse.
Planklagenævnets kompetence og generelle principper
Planklagenævnet er kompetent til at behandle klager over kommunale afgørelser efter Planlovens § 35, stk. 1, jf. Planlovens § 58, stk. 1, nr. 1. Nævnet understregede, at hovedformålet med landzonereglerne er at forhindre byspredning og sikre bymæssig udvikling, hvor der er planlagt for det. Ved afgørelser skal der tages hensyn til landskabelige, rekreative og arealressourcemæssige hensyn samt andre samfundsmæssige interesser, herunder erhvervslivets muligheder for vækst og udvikling, jf. Planlovens § 1. Der kan også tages hensyn til urimelige nabogener. I kystnærhedszonen skal der kun gives landzonetilladelse, hvis det ansøgte er af helt underordnet betydning i forhold til de nationale planlægningsinteresser, jf. Planlovens § 5 a, stk. 1 og Planlovens § 35, stk. 3.
Nævnets vurdering af sagen
Planklagenævnet fandt, at der kunne gives landzonetilladelse til det ansøgte. Nævnet lagde vægt på følgende:
- Områdets karakter: Området er udlagt til blandet bolig og erhverv og er i forvejen præget af byggeri og anlæg.
- Projektets omfang og placering: Cafévognen og containeren er af en størrelse, der ikke medfører en betydelig påvirkning af området. Placeringen på en parkeringsplads i tilknytning til en eksisterende bygning og den tidsbegrænsede opstilling hvert år blev også tillagt vægt.
- Samfundsmæssig interesse: Caféen henvender sig til et alment publikum, og hensynet til erhvervsudvikling og vækst taler for en tilladelse.
- Gener for omkringboende: Nævnet fandt ikke grundlag for at antage, at projektet ville medføre sådanne gener, at det kunne begrunde et afslag. Dette skyldes det begrænsede omfang, den fastsatte åbningstid og den eksisterende aktivitet i området.
- Landskabelige hensyn: Nævnet vurderede, at der ikke var væsentlige landskabelige hensyn, der kunne begrunde et afslag, selvom projektet ligger i kystnærhedszonen, nær et fortidsminde og i et særligt naturområde.
Tilføjet vilkår og afgørelse
For at sikre klarhed omkring forudsætningerne for tilladelsen og kommunens håndhævelse, fandt Planklagenævnet, at der skulle stilles et supplerende vilkår vedrørende caféens åbningstid i overensstemmelse med ansøgningen. Vilkår i landzonetilladelser skal være begrundet i de hensyn, som lovligt kan varetages efter landzonereglerne, jf. Planlovens § 55.
Planklagenævnet stadfæstede Bornholms Regionskommunes afgørelse af 7. maj 2018, men tilføjede vilkåret om, at caféen må holde åbent alle dage i tidsrummet kl. 11-18. Tilladelsen bortfalder, hvis den ikke er udnyttet inden 5 år efter Planklagenævnets afgørelse, eller ikke har været udnyttet i 5 på hinanden følgende år, jf. Planlovens § 56, stk. 2. Planklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3.
Lignende afgørelser