Principmeddelelse om forvaltningens indstillinger til børn og unge-udvalget, overvåget og afbrudt samvær, samt betydningen af formodninger om overgreb
Dato
3. marts 2021
Eksterne links
Læs hele sagenJuridisk område
Serviceloven, Forvaltningloven
Emner
Alternative indstillinger, Betydningen af en sigtelse, Samvær, Indstilling til børn og unge-udvalget, Overgreb
Ankestyrelsen har behandlet et principielt spørgsmål om kommunernes indstillinger til børn og unge-udvalget, herunder særligt om afgivelse af alternative indstillinger og håndtering af sager om overgreb. Denne principmeddelelse ændrer praksis for alternative indstillinger og ophæver Principmeddelelse 42-18, mens dele af praksis fra C-33-01 og 63-16 videreføres.
I sag nr. 1 var der mistanke om børnemishandling med syv ribbensbrud hos et barn, og kommunen havde ikke forelagt sagen for børn og unge-udvalget med henblik på afgørelse om overvåget eller afbrudt samvær. Børnene udviste bekymrende reaktioner under og efter samvær med forældrene.
Sag nr. 2 omhandlede en klage over børn og unge-udvalgets afgørelse om overvåget samvær. Barnet havde fortalt om vold fra forælderen, og selvom politiet havde indstillet efterforskningen, fastholdt kommunen og udvalget formodningen om overgreb.
I sag nr. 3 havde kommunen indstillet til afbrudt samvær, men børn og unge-udvalget traf afgørelse om overvåget samvær. Dette rejste spørgsmål om udvalgets kompetence til at træffe en anden afgørelse end den indstillede.
Sag nr. 4 involverede en situation, hvor kommunen indstillede til delvis afbrydelse af samvær og kontakt, mens børn og unge-udvalget afgjorde en fuldstændig afbrydelse. Dette skabte uoverensstemmelse mellem indstilling og afgørelse.
Sag nr. 5 drejede sig om en forælder med svingende psykisk tilstand og misbrug, der påvirkede barnet negativt. Kommunen havde i denne sag udarbejdet en indstilling med en alternativ mulighed for overvåget samvær, hvis afbrudt samvær ikke blev tiltrådt, hvilket var en afvigelse fra den hidtidige praksis om entydige indstillinger.
Ankestyrelsen har med denne principmeddelelse fastslået en ny praksis for kommunernes indstillinger til børn og unge-udvalget, særligt vedrørende alternative indstillinger. Tidligere praksis, hvor udvalget kun kunne træffe afgørelse ud fra en entydig indstilling, er ændret.
Principiel ændring af praksis
Ankestyrelsen fastslår, at forvaltningen kan udarbejde en indstilling, der indeholder en alternativ indstilling med et andet udfald, når barnets behov taler for det. Dette forudsætter, at parterne er partshørt i forhold til alle de mulige udfald, og at der er ført børnesamtale om de relevante alternativer. Denne ændring er ikke til hinder for reglerne i Serviceloven § 71 og Forvaltningsloven § 19.
Afgørelser i de konkrete sager
-
I sag nr. 1 pålagde Ankestyrelsen kommunen straks at forelægge sagen for børn og unge-udvalget med henblik på afgørelse om overvåget eller afbrudt samvær efter Serviceloven § 71, stk. 4. Dette skyldtes en klar formodning om overgreb mod barnet, og kommunen har ikke kompetence til at vurdere, om særlige grunde taler imod en sådan afgørelse.
-
I sag nr. 2 stadfæstede Ankestyrelsen børn og unge-udvalgets afgørelse om overvåget samvær i 6 måneder. Afgørelsen blev truffet på baggrund af formodning om overgreb, og det blev understreget, at en politimæssig indstilling af efterforskning ikke ændrer ved børn og unge-udvalgets pligt til at beskytte barnet efter Serviceloven § 71, stk. 4.
-
I sag nr. 3 og sag nr. 4 ophævede Ankestyrelsen børn og unge-udvalgets afgørelser og hjemviste sagerne til kommunen. Begrundelsen var, at børn og unge-udvalget havde truffet afgørelser, der afveg fra kommunens indstilling, hvilket var i strid med den hidtidige praksis og udvalgets kompetence. Disse sager illustrerer den praksis, der nu er ændret med den nye principmeddelelse, hvor udvalget var bundet af en entydig indstilling, jf. Bekendtgørelse om forretningsorden for børn og unge-udvalgene § 3, stk. 1.
-
I sag nr. 5 stadfæstede Ankestyrelsen børn og unge-udvalgets afgørelse om fortsat afbrudt samvær i 6 måneder. Her anerkendte Ankestyrelsen kommunens alternative indstilling om overvåget samvær, da det var begrundet i barnets behov og forælderens ustabile tilstand. Dette er et eksempel på den nye praksis, hvor alternative indstillinger accepteres, når de er velbegrundede og partshørt, jf. Serviceloven § 48 om børnesamtale og Serviceloven § 73, stk. 1 om aktindsigt.
Lignende afgørelser